Skogsvagn (Huggarvagnar)

Takmonterad Timmerkran för Jordbrukaren

9 inlägg 7584 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Takmonterad Timmerkran för Jordbrukaren

Mellis  
#81912 Finns det att få tag på i dag nytt eller begagnat och märken? vore bra att hitta lite alternativ då jag funderar på att skaffa en sådan inom en närmare framtid.
vad har ni för erfarenheter av sådan montering kontra 3punkts hängda kranar?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Takmonterad Timmerkran för Jordbrukaren

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81916 Efter ha haft 4 olika kranar med takmontage på 3 olika traktorer tycker jag att de blir ett stabilt montage som inte rycker o sliter i trepunkten.
De behövs en längre kran vid montage på taket än på 3 punkt eller vagn då den hamnar högre upp.

Användarvisningsbild

Re: Takmonterad Timmerkran för Jordbrukaren

Mellis  
#81977 det låter ju vettig. vad finns det för färdiga kranar som man kan montera på tak + ram för detta eller är det att börja bygga själv ? och vilken kranlängd rekommenderas?

   TS
Avatar Fallback

Re: Takmonterad Timmerkran för Jordbrukaren

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82047 Nån färdig ram finns nog inte, så det är till att smida ihop nåt själv det gjorde jag senast.
Kranar har jag lite dålig koll på, har själv haft/har 3 Olika FMV kranar o först en Lima kran.
Ett annat alternativ till takmontage är Jake fäste bak på traktorn o sen en kran med lång stubbe.
Då hamnar inte kranen så högt upp o de når längre bakåt oxå samt att detta är en lösning som finns att
köpa färdig.

Längden..tja så lång som möjligt, kortare än 5m känns kort på taket men plånboken avgör endel

Användarvisningsbild

Re: Takmonterad Timmerkran för Jordbrukaren

halvproffs  
#82053 En fråga Gnisten. Häller originalfälgarna för takmontering för det blir väl ganska starka sidokrafter?

Avatar Fallback

Re: Takmonterad Timmerkran för Jordbrukaren

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82063 Fälgarna håller inga problem däremot ska du inte ha radialdäck utan diagonaler annars blir de väldigt vingligt.
En skogsförstärkt fälgkant är däremot bra att ha oavsett var du har kranen.

Användarvisningsbild

Re: Takmonterad Timmerkran för Jordbrukaren

Mellis  
#82160 bra med ideer har en gammal hiabkran med tillhörande vagn typ 6 ton tom som farsan skaffade tidigt 80 så jag börjar fundera på att byta ut den då man inte kan åka uppför med det minsta lasset med 705an framför och den traktorn håller länge än så det får nog bli en takmonterad på den som man flytta när man byter traktor... men stabiliteten hur e det med den ? kör ni med vätska i däcken? är lite bortskämd med loglift 96s på bilen å det e ju ruskigt stabilt går dock inte att jämnföra iofs

   TS
Avatar Fallback

Re: Takmonterad Timmerkran för Jordbrukaren

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82295 På min 805a har jag en kran som är 6,6 o lyfter drygt 500 kg på max längd.
Förra kranen var lite svagare o lättare o med den hade jag inga extra vikter utom 300 kg fram
Nu har jag även 160kg hjulvikter per sida.
Har inga direkt stabilitetsproblem om de inte lutar mkt oxå.

Avatar Fallback

Re: Takmonterad Timmerkran för Jordbrukaren

Andy Cap  
#82322 Håller med gnisten om at du ska inte ha bekymmer for stabiliteten.Har 6.6m uten vikter als.Kjør også radial men med maks lufttrykk(35psi) som man alltid ska gjøra med radialare i skogen.. Er traktorn reggad for 40km/t er vel diagonal inte lovligt..?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).