Traktorer och processorer

Niab 5-15b Problem med oljekylare

6 inlägg 4312 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Niab 5-15b Problem med oljekylare

fille4  
#82303 Hej
Är här någon niab ägare som har problem med att när oljekylarens fläkt startar så slås vinschen ut och längdmätningen får fnatt.. Har provat med att dra en ny matning av strömmen direkt från batteriet samt jordning utan resultat. har även kollat generatorns kondition som var ok? maskinen är en niab 5-15B årsmodell 2007



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab 5-15b Problem med oljekylare

Tosca  
#82323 Låter ju som ett jordfel eller kabelfel. Har du även kollat matarströmmen till vinsch / längdmätning - att du inte får ett spänningsfall någonstans när fläkten startar. Finns det en elektrisk tempgivare som kan ligga ihop med en annan kabel i härvan?

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15b Problem med oljekylare

Naders  
#82324 Nja, detta har jag ej råkat ut för men det låter som ett Jordningsproblem....
Har det kommit helt plötsligt eller?

Är själv ingen elektriker så elscheman är inget för mig men om andra har kunskapen om detta så lägger jag upp ett elschema här.
IMG.jpg


Är kvaliten dålig så finns pdf-fil att ladda hem fråm generalagentens hemsida....
http://www.forsmw.se/1/sv/traktorprocessor/5-15-b.php

Annars är det ju inte så många elektriska komponenter på en sådan maskin så felet borde vara enkelt :roll:
Man kan iallafall hoppas på det.

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15b Problem med oljekylare

spink  
#82380 Hej
Vi hade liknade problem när våran niab C modell var ny, varje gång oljekylaren gick igång så gick mäthjulet sönder i elecktroniken och det visade sig efter 4 mäthjul skickade fram och tillbaks till sidesystem att det var termostaten i oljekylet och det var flera maskiner med detta fel. Sen när vi hade bytt det så har vi aldrig haft något mer problem med detta.
Jag är ganska säker på att det är detta fel du har.
MVH Niklas

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15b Problem med oljekylare

fille4  
#82385 Jaha det låter ju som ett enkelt fel, jag får ta och undersöka detta:) men själva mäthjulet går inte isönder som du säger, men själva mätdatan räknar fram och tillbaka medans oljekylarns fläkt går. sedan när fläkten stannar så är den som vanligt igen??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15b Problem med oljekylare

Åke Nilsson  
#688961 Är det modell med dubbelverkande svärd i din ?
Har en tråd om sågtilt som inte funkar bra i en med enkelverkande och returfjäder.
Niab har inga kunskaper om den modellen eller svarta äldre utan man hänvisas till side system.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar