Uppvärmning

Pellets brännare problem

4 inlägg 10087 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pellets brännare problem

Woods  
#81996 Tjenare har en janfire nere i källaren som har gått hur bra som helst ända till de vart kallt för 1-2månader sen och sen har de fortsatt att gå dåligt efter de fast jag vet ju inte om de är brännaren som det är fel på ska förklara

Har jag termostaten på 70-72 grader går pannan full fart upp till 95-99 grader och har jag den på 67-69 grader så tänder inte pannan förens den har gått ner till 20-25 grader vilket gör att de blir rätt kallt i huset och ibland tänder den inte alls.

Så jag tänkte att termostaten hade fått fnatt så jag bytte den mot en iof gammal en (men jag vet att den funkar har haft på en annan panna) och efter de så är fortfarande samma problem kvar, ska nämnas att janfiren är ny sevrvad av återförsäjaren han va säker på att de va termostaten som va dålig , men de har jag väldigt svårt att tro , nån som har nåt tips , ska jag köpa en ny termostat? eller kan de va nåt annat tacksam för svar börjar bli väldigt less på att de är kallt hela tiden :P



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pellets brännare problem

Elias  
#82008 Vi kan säga såhär, mina föräldrar har janfire brännare som har strulat med det mesta. Skruven som matade in pellets ballade ur och tokfyllde stupet till brännaren. Teknikern som skulle fixa den kunde ínte ett smack men spelade allan och sa att det var det ena och det andra. Byttes grejor medans farsan påpekade att kan det inte vara styrkortet som är paj?
Näää det är omöjligt, till sist när allting var bytt utom kortet så ville han ändå inte ge sig att det var något annat fel. Till sist byttes det och den fungerade bra igen.

Om termostaten säkert fungerar, vilket går att mäta upp. Bör vara en reläutgång eller liknande som blir spänning på vid låg temp eller hög temp. Ger den dessa signaler och pannan inte startar så är det troligt att styrkortet inte fungerar som det ska.
Våran brännare fungerar än idag inte bra kan tilläggas.

Avatar Fallback
Woods  
#82116 a
Senast redigerad av Woods tis 16 feb 2010, 19:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pellets brännare problem

axwell  
#82122
Woods skrev:Tjenare har en janfire nere i källaren som har gått hur bra som helst ända till de vart kallt för 1-2månader sen och sen har de fortsatt att gå dåligt efter de fast jag vet ju inte om de är brännaren som det är fel på ska förklara

Har jag termostaten på 70-72 grader går pannan full fart upp till 95-99 grader och har jag den på 67-69 grader så tänder inte pannan förens den har gått ner till 20-25 grader vilket gör att de blir rätt kallt i huset och ibland tänder den inte alls.

Så jag tänkte att termostaten hade fått fnatt så jag bytte den mot en iof gammal en (men jag vet att den funkar har haft på en annan panna) och efter de så är fortfarande samma problem kvar, ska nämnas att janfiren är ny sevrvad av återförsäjaren han va säker på att de va termostaten som va dålig , men de har jag väldigt svårt att tro , nån som har nåt tips , ska jag köpa en ny termostat? eller kan de va nåt annat tacksam för svar börjar bli väldigt less på att de är kallt hela tiden :P


Vad är det för typ av termostat/givare, har den on/off funktion (allt eller inget) eller ger den en viss resistans vid tex 0 grader=100 Ohm (pt100) 70 grad=127 Ohm? Mät på den första som du tog bort, kallt vatten med smältande snö i brukar ligga nära 0 grad. På kretskortet där givaren är ansluten bör det finnas en potensometer som troligen kan reglera felvisning. Justera i så litet steg du kan. Googla på pt100 eller pt1000 så får du fram tabeller för resistanser för varje gradtal.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).