Skogsmiljö och Trädlära

"Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

135 inlägg 41746 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

halvproffs  
#82075 Beror nog helt på vilken Jurist/advokat som man får hjälp av. Lennart Eriksson Stockholm hjälpte oss att få Statens naturvårdsverk och Gävleborgs läns länsstyrelse på fall. Har även haft samma erfarenhet som dig Axwell av andra jurister.

Annonserade i Land efter jurist som var intresserad av att åtaga sig ett svårt mål istället för att göra det för pengarna.

Två advokater gick och spatserade när den ene säger: Tror du att folk verkligen förstår hur mycket vi jobbar? Näej, men innan dess har vi hunnit tjäna mycket pengar.

Eller hur mycket tror ni att bankirer måste tjäna innan dom är nöjda? Förmodligen finns ingen bortre gräns.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

axwell  
#82099 Intrånget från Servanet var bara några hundra meter, därför bedömde jag risken att bli rättshaverist som större än vad en process kunde ha gett ekonomiskt. Så utan hjälp från LRF var det bara att falla till föga.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82102 Jag vill ändra ett ords betydelse !
De som kallas rättshaverister är nog väldigt ofta utsatta för rättshaverier.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

axwell  
#82104
Famag skrev:Jag vill ändra ett ords betydelse !
De som kallas rättshaverister är nog väldigt ofta utsatta för rättshaverier.


Kan i så fall bero på att den som har den juridiska kompetensen även kan konstruera så komplexa hinder att den oinvigde attackerar fel mål.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

flisshejk  
#82117 Det här med samhällsnyttan kommer vi alltid att få leva med och det kan väl i vissa fall vara befogat, vi behöver vägar, järnvägar, elförsörjning, vad jag vänder mig emot är att man använder samhällsnyttan som ett argument för att slippa betala ersättning för intrång till markägaren. Det finns ju också möjlighet att för stat och kommun expropriera mark dvs. tvångsinlösa, det jag erfar är att man åt de minstone i mina trakter använder den möjligheten i mindre utsträckning nu än tidigare. När det gäller intrång i skogsbruket har jag svårt att se samhällsnyttan av att man sätter avverkningsförbud på mogen skog, det är väl precis tvärtemot

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

halvproffs  
#82165 Ja, nu är det sällan man hör talas on expropiering av mark. Däremot tror jag att markägare i framtiden kommer att få större eller riktiga ersättningar vid intrång, kanske tack vare EU. Men vi opponerar ju oss inte särskilt mycket heller.Tex vid vindkraftbyggen är ju ersättningarna betydligt bättre. Tänk om vi hade fransmännens temperament.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85180 och hur ska det gå ? ... ibland sitter man i skördarn och klurar .... kanske tänk om denna rälsbuss hade passagerare som älskar vargar och är i "tjänst" och utsänd för att studera varg ? ... och vara vargens och miljöns vänner !!

genom att åka kollektivt ... och döda våra vargar ? ( som enligt 0-8 orna inte finns)

en minst sagt "penibel situation har skapats av sig själv här " ..... här ska jag åka , inga vargar här ??

och resutatet är dystert för den person som aldrig sett en riktig varg i naturen

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vargar ... -1.1059063

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87595 Så här ser det ut utanför resp. innanför vårt viltstängsel 😡
Utanför finns bara pinnar:(

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87598 Jag såg en artikel med statistik , från helikopter inventering imorse .. men jag hittar den , icke .. ska söka vidare , eller så hinner nån annan före .. men jag bif , denna

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5 ... E5%20%E4lg

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

flisshejk  
#87820 Det här är ju ingen väldsnyhet, skyddsjakt har till och från använts när älgar sammlats på kännsliga områden, där skog skadats det har också gjorts försök där man utan att skjuta genom störningar fått älgen till att flytta till mindre känsliga områden.

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87829 Skyddsjakt är förhoppningsvis en god lösning på älgproblemet. För oss markägare som har jakten utarrenderad, får markägaren själv ansöka om skyddsjakt på x antal älgar och sedan (vid ett beviljande av skyggsjakt) kräva att jaktarrendatorn skjuter tilldelade extraälgar?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Torparn79  
#87832
axwell skrev:Tack flisshejk, din analys av ägande och brukanderätt verkar stämma med mina farhågor. Betr. juridisk hjälp från LRF är jag mer tveksam till villigheten att ta strid för markägaren när bredband eller cykelvägar skall fram.

om du vill ha kompetent hjälp med intrångsfrågor så ska du vända dig till Mats Jos, han jobbar på LRF-riks..

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Torparn79  
#87834
Torparn79 skrev:
axwell skrev:Tack flisshejk, din analys av ägande och brukanderätt verkar stämma med mina farhågor. Betr. juridisk hjälp från LRF är jag mer tveksam till villigheten att ta strid för markägaren när bredband eller cykelvägar skall fram.

om du vill ha kompetent hjälp med intrångsfrågor så ska du vända dig till Mats Jos, han jobbar på LRF-riks..

fel av mig, han jobbar på LRF-Konsult i Västerås..

Mats Jos
E-mail: mats.jos@konsult.lrf.se
Telefon: 021-10 35 53
Enhet: 162 Juridik, 900 Västerås
Juridik: Miljö- och vattenrätt, Juridik
Övriga: Intrång
Skog: Naturvård, Värdering (Skog)

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

axwell  
#87838
Torparn79 skrev:om du vill ha kompetent hjälp med intrångsfrågor så ska du vända dig till Mats Jos, han jobbar på LRF-riks..

Just i det fallet känns det som i senaste laget, jag behöver inte bry mig längre..........................


Jag skall bli miljardär. Av alla mineraler som gruvdriften ger tillfaller 1,5 promille markägaren. I brevet från bergsstaten sägs att sannolikheten för fynd är stor (det måste stå så för att bevilja tillstånd). Senast var det ungefär samma text och då redovisades inga fynd.
Nu anges "Lantan och lantanider", senast var det "Apatit" som är ett liknande mineral. En tänkbar beståndsdel i supraledare.
Vad man eg. söker får jag nog aldrig veta.

Tack för tipset, vi får se om det kommer till användning.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87856 För varje miljard de bryter får du 1500 spänn. De behöver alltså bryta mineral för nära 700.000 miljarder för att du skall bli milardär.
Generöst!

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).