Vedmaskiner, flishuggar

swedol vedklyv

11 inlägg 8152 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

swedol vedklyv

erikstodene  
#77671 Tja!

Ja tänkte köpa mej en faxe vedklyv, men så var ja inne på swedol idag å såg att dom reade ut sin stora vertikala 6 ton, 3700w vedklyv för 4500:- Det är ju halva priset av en faxeklyv, så ja tänkte höra om nån här har erfarenheter av swedols gula kinamaskin?

Vi hörs -Erik



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: swedol vedklyv

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77899 Satsa på en Faxe istället det blir garanterat billigare i längden. Sen tycker jag nästan det var dyrt för en Kina klyv.
Man brukar ju säga att man får vad man betalar för och då borde Kina klyvarna ligga runt 2000 kr.
Det är mina erfarenheter, men många tidigare debatter tycker jag har kommit fram till samma sak.
Sen vet jag inte om det är så smidigt med en vertikal klyv?

Avatar Fallback

Re: swedol vedklyv

erikstodene  
#81536 Förra löningen rann ut i sanden, så ja får snåla till det med ClaesOlssons 5t klyv.

   TS
Avatar Fallback

Re: swedol vedklyv

erikstodene  
#81910 Sådär ja, nu har ja kluvit i 4 h å har klarat ca 2 kmb stjälpt. Det har gått bra, tycker ja. Elknappen sitter störande lågt, det blir lika mycke slitage på ryggen som 4h yxklyvning. Störande är oxå att kolven vänder redan 2dm från klyven, vilket gör att vresknotorna inte tar sej igenom. Den verkar över lag gjord för att undvika svårkluvet, det slinter hellre än å gå igenom vresigt. Men är det bara hyfsat rakt så tar den riktiga grovsingar.

Klyv + stativ + uppsamlare kostade 3000kr. Elen till 4h körning.... 0.48kw.

Vet nån hur man kan koppla förbi eller höja elknappen på en sånhäringa maskin. innan ja knäcker ryggen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: swedol vedklyv

totte  
#81921 Om det är den som är i webkatalogen just nu så ser det väl ut som att det är en dosa som går att ta loss och skruva fast nån annan stans. Enklast annars är väl att sätta dit en spak på ett litet fäste i dosans överkant och som petar in knappen när man för den åt sidan. Skulle för min del sätta fast den med en tving eller nåt, tills garantitiden gått ut i alla fall.

Avatar Fallback

Re: swedol vedklyv

erikstodene  
#81980 Ja nån spak borde ju funka å grejja till. Tving går inte för kolven går inte tillbaks medans motorn går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: swedol vedklyv

totte  
#82002 Nä, men jag menade bara att sätta fast fästet för spaken med en tving eller annan klämma så slipper du borra hål i den, vilket förmodligen räcker för att garantin inte skall gälla.

Avatar Fallback

Re: swedol vedklyv

erikstodene  
#82003 Ja jusst de. Det sitter ett skruvhål lämpligt att göra en hävarms habrovink, det kan säkert va så att på nån annan marknad sitter det en spak där. Men det ska väl va säkrare i Sverige förståss. Ja har kört en kubik till nu, går inge vidare genom vresiga bitar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: swedol vedklyv

totte  
#82044 Jamen då så, då är det väl rätt lätt fixat. Kan tro det att den tjurar i vresved, man får vad man betalar för. 5 ton är ju i och för sig bra, men den där typen på klyvkniv är långt ifrån idalisk när det är tjurig ved. Hurpass snabb är den att klyva och gå retur?

Avatar Fallback

Re: swedol vedklyv

erikstodene  
#82229 ungefär 4-5 sec å 3sec tillbaks. Ja bakfyllesvetsa en hävarmshabrovink till elstartknappen i söndags, vilken bedrift. Rostfritt... såklart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: swedol vedklyv

totte  
#82331 Det var snabbt och bra för en Classe-klyv, många av dom där varuhusklyvarna är fruktansvärt långsamma, men tydligen inte denna. En fördel med Clas O är att dom alltid varit bra på att hålla reservdelar till apparater dom sålt. Hoppas nu att den fortsätter att funka, låter ju som du fått rätt mycket i förhållande till pris.

Byt hydraulolja på den när du kört sådär 10 - 20 timmar, det kan förebygga mycket trassel framöver.

Bra att du fixat manövern, vi vill gärna sen en bild på den eminenta konstruktionen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).