sön 14 feb 2010, 12:59#81993
Mats KarlssoTFnSYH skrev:Ja, det är därför jag funderar på att ha ett eget system via kraftuttaget, men vet inte hur det fungerar praktiskt tex. om vagnen välter, vilket den förr eller senare gör. Menar du vätskefyllda däck på traktorn? Någon som vet vad Farmas 7 tonnare ligger i pris?
Farsan och jag körde med en Buster 400 i skogen för många år sedan. Det jag minns var att för att få maximal dragkraft så hade man vätskefyllda bakdäck, bra kedjor, extra vikt fram(vi körde med frontlastare på). Buster 400 har ju låg växlar så att den inte orkade hände inte ofta(men det gick sakta, men man ska ta det lugnt, då kör man inte sönder så ofta) men den blev ändå lätt i fronten så styrbromsarna var i flitigt bruk.
Några prisjämförelser:
Multiforest
Vagn MF80, 8 ton, 400 däck, vagnsstyrning, lastarea 2m2, pris 48.000kr
Kran P5100, 5,1 m, max lyftkraft exkl grip 350kg, kräver 20-25lpm, parallellkran, 49.000kr
Palms
Vagn P470-8, 8 ton, 11,5-15,3 däck, vagnsstyrning, lastarea 1,8m2, pris 36.800kr
Kran P4700, 4,7m, max lyftkraft exkl grip 470kg, kräver 20-30lpm, 53.900kr
Paketpris 89.900kr
Den som har mest korrekt information vinner.