Traktorer och processorer

Alger i dislen??

21 inlägg 34735 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alger i dislen??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81869 Hej på er!!

Hur ser det ut när man har alger i dislen??
Någon som har bra bilder eller kan beskriva detta fenomen??



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Alger i dislen??

axwell  
#81931 Det finns massor av firmor som vill sälja "Antialgmedel" eller "Antibakteriemedel" som det eg. heter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5203803.ab

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81952 Såg den artiklen med, men en del spekulerade i att det var en trasa / sämskinn som hamnat i tanken....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81958 Volvo FH:n med 13liters motor jag körde i sommar fick det bekymret. Byte av filter och tillsats av ett alg borttagnings medel i dieseln hjälpte.

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81968
Henrik K skrev:Volvo FH:n med 13liters motor jag körde i sommar fick det bekymret. Byte av filter och tillsats av ett alg borttagnings medel i dieseln hjälpte.


Men hur vet man att det är alger i dislen då?? Hur ser det ut??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81982 jag var personligen inte inblandad i det just då det hände. Men teknikern som var ute kollade datorn å allt med motorn men det enda som han konstaterade var att inga andra fel fanns.
Tankarna tömdes inte utan alla ledningar blåstes igenom, filterna bytes och i med medlet.
Sen gick bilen utan problem igen.

Avatar Fallback

Re: Alger i dislen??

axwell  
#82015
Zixten skrev:Men hur vet man att det är alger i dislen då?? Hur ser det ut??


Googla på tex, "diesel alger bakterier" du får upp fler svar än man orkar läsa. Kletig bottensats från brun till mörkbrun, kan ibland övergå till att påminna om kaffesump.

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

Lucke  
#82056
Zixten skrev:Men hur vet man att det är alger i dislen då?? Hur ser det ut??


På min traktorgrävare yttrade det sig som att det låg en "skogssnigel" i vattenavskiljaren (glaskoppen) som jag fick hälla ut varje gång jag skulle köra. Fick även byta silen i glaskoppen ett par gånger då den blev täppt och trycktes sönder.

Jag hade ingen aning om att dieselbakterier fanns förrän ca. ett år sedan, så jag höll på och spolade tanken, bytte filter och hällde ut skogssnigeln till förbannelse i flera år innan jag hittade en artikel om fenomenet dieselbakterier och köpte en flaska Wynns Anti Biocide. Jag hällde i en ordentlig dos initialt och sedan försvann skräpet omedelbart! Doserade sedan enligt tabellen på flaskan tills den tog slut och problemet har inte återkommit sedan!

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

hayabusa 08  
#83605 Ett annat sätt att undvika alger är ju att börja köra på diesel utan RME.

Avatar Fallback

Re: Alger i dislen??

flisshejk  
#83642 Jag har alldrig hört talas om alger i dieseln trots att jag i mer än 45 år kört en massa olika maskiner och bilar med dieselmotor, att man kan få stopp i ett filter har hänt men har alldrig sett något som liknar de här beskrivna problemen, var köper ni bränslet ni som drabbats

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83650 Det är väl först nu sista året/n som det har märkts.

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

Lucke  
#83764
hayabusa 08 skrev:Ett annat sätt att undvika alger är ju att börja köra på diesel utan RME.


Jag körde problemfritt upp ett fat villaolja, har sedan dess bara tankat på mack. Jag misstänkte först att jag fått i skräp med villaoljan så jag sköljde tanken ett antal gånger utan att det kom ut något skräp. Men filterna och förpumpen geggade ihop i alla fall. Problemen började efter att jag började tanka diesel på macken, förmodligen pytsar de i RME och palmolja etc. i all diesel liksom de gör med bensinen som spetsas med 5% etanol.

Tydligen är algmonster i dieselen inget ovanligt problem för jag besökte mänder av affärer i Jönköping för att försöka hitta bakteriedödare när jag hade läst om problemet, men det var slutsålt överallt. Alla handlare sålde slut direkt då åkerier och båtfok köper kartongvis av dessa flaskor. Till slut så lyckades jag hitta en flaska hos min lokala Hansen Racing ÅF. Fast även min lokala handlare hann att sälja slut två gånger under tiden jag väntade på "min" flaska så det är åtgång på dessa vill jag lova!

Både Wynns och Redline har medel mot dieselbakterier, dessa fabrikat säljs ofta av handlare för amerikanska bildelar t.ex. Hansen Racing ÅF etc.

Jag hittade inte produkten på Redline's svenska sida, men den finns tydligen hos ÅF, Mekonomen säljer väl Redline också om jag minns rätt:
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=93804

På Wynns sida finns fenomenet förklarat samt fler länkar till intressanta sidor. Innehållet i Wynns flaska fungerar, det kan jag garantera!!
http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=85

Lucke

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

hayabusa 08  
#83775 Vad jag menar med att börja köra på diesel utan RME är det faktum att om det kommer fukt i dieslen så börjar algerna eller bakterierna som jag förstått att det igentligen är, att reagera med den biologiska RMEn..

Att dom här bakteriedödande medlem fungerar betvivlar jag inte.
Jag tycker bara att det är onödigt att man som konsumet ska behöva köpa dyra tillsatser för att motverka dom tillsatser (RME) som oljebolagen har hällt i dieslen.

Det går att beställa RMEfritt men det kräver ju att man har tank hemma på gården...

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

Lucke  
#83998 Jag håller med dig till 100%! Vi betalar så pass bra för dieseln att det är ett absolut rimligt krav att alla nödvändiga ingredienser ingår direkt vid pumpen!

För fordon som hela tiden är i rullning är nog inte risken lika stor att drabbas men lagrar man diesel längre tider i t.ex. gårdstank så är nog RME-fritt att föredra!
Vad är priset för RME-fri diesel jmf. med nuvarande "standard diesel"?
Om man inte tankar RME-fritt och har ett fordon man inte använder under vissa perioder så får man nog motvilligt stå ut med att konservera tanken med algdödare innan man ställer av fordonet för att slippa tillväxt i tanken. Jag tänker på t.ex. båtar och grävmaskiner etc. som har vintervila...

Lucke

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

hayabusa 08  
#84071 Konstigt nog så skiljer det inget i pris mellan RME-fri och vanlig diesel..

Ja jag tror oxå att det är mindre risk om man rullar hela tiden men det är tyvärr ingen garanti.
Jag kör lastbil på heltid och jag vet kollegor som har haft stora problem med dessa alger och igensatta filter.
Detta trots att det var mjölkbilar som i princip aldrig står stilla...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).