Traktorn i skogen

Traktor eller ATV?

49 inlägg 31095 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

valtra a 72  
#81437 Köp en fyrhjulsdriven traktor (helst valmet eller valtra :grin: ) och en griplastarvagn. Se gärna till att det sitter en frontlastare på traktorn,då klarar du de mesta sysslorna på gården.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#81463
Fiat 4WD skrev:Traktorn bör vara nån där du lätt kan få tag på service, delar filter o. dyl. Tänk lite på vilka handlare du har i närheten av hemma så du slipper åka 10 mil för att köpa ett oljefilter eller en handbromsvire. Glöm inte service och underhåll på gamla traktor, lite service kan förlänga lvslängden fantastiskt myckt. För att inte tala om driftsäkerheten.
Se'n var det en grej till... Angående prisnivå. Du skulle kanske satsa lite mer pengar nu annars blir det lätt så att grejorna är lite för gamla/slitna å mycket pengar går till reparationer.
:shock:

Anders



Bra råd från er alla. Allt blir en fråga om kompromisser, pris, framkomlighet, skick och ålder. Men visst, betalar man lite mer så får man mer också (som att köpa en skogsfastighet :grin: )
Det blir nog så att jag får lägga lite mer pengar än jag först hade tänkt.

Ni har övertygat mig det kommer att bli en 4wd traktor, storleken får jag fundera på

valtra a 72 skrev:Köp en fyrhjulsdriven traktor (helst valmet eller valtra :grin: ) och en griplastarvagn. Se gärna till att det sitter en frontlastare på traktorn,då klarar du de mesta sysslorna på gården.


Och nu en dum fråga
Är inte frontlastaren i vägen i skogen (förlänger hela ekipaget ökar vändradien)? jag har bara kört ATV och griplastare innan.
Senast redigerad av boksson mån 08 feb 2010, 21:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor eller ATV?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81467
boksson skrev:

Och nu en dumm fråga
Är inte frontlastaren i vägen i skogen (förlänger hela ekipaget ökar vändradien)? jag har bara kört ATV och griplastare innan.


Frontlastare kan vara i vägen, men den går ju att montera bort på 10 min om man känner för det.
Jag tar dock sällan bort min, tycker att det går rätt så bra.

Ett litet råd beträffande kärra, köp inte någon gammal skit utan ramstyrning, det kommer du att ångra!
Altså, köp MED ramstyrning.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

axwell  
#81481
boksson skrev:Och nu en dum fråga
Är inte frontlastaren i vägen i skogen (förlänger hela ekipaget ökar vändradien)? jag har bara kört ATV och griplastare innan.


Om du har en stor traktor så kan lastaren vara i vägen då vändradien inte brukar vara så bra på de med 4wd. En minitraktor vänder på 65% av vad en bra Atv behöver. Lastaren kan sitta på med liten skopa eller pallgafflar, blir det trångt är det bara att höja lastaren till maxhöjd och då blir inte minitraktorn märkbart längre än utan lastare.
Atv-maskinerna har en fördel som de delar med minitraktorerna, de kan komma in i ett garage med normal porthöjd.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#81504 Axvell, är dessa minitraktorer inregistrerade som traktorer, dvs får de framföras på allmän väg ?
går de lika snabbt som en vanlig traktor?

Fredde

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

axwell  
#81541
boksson skrev:Axvell, är dessa minitraktorer inregistrerade som traktorer, dvs får de framföras på allmän väg ?
går de lika snabbt som en vanlig traktor?

Fredde
Axvell, är dessa minitraktorer inregistrerade som traktorer, dvs får de framföras på allmän väg ?
går de lika snabbt som en vanlig traktor?

Fredde


Den variant jag har går som anläggningsmaskin och får framföras på väg trots att den saknar reg, nr.
Den modell som jag har 186D tillhör de långsammaste med 15 km/h det varierar mycket mellan olika modeller. Den har totalt9 vx framåt 3 bakåt diffspärr och styrbroms, Power Shift(kan växlas utan koppling, även fram/back medans traktorn är i rörelse) samma typ av tpo. som en jordbrukare från -80 talet.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81586
boksson skrev:Traktorn bör vara
Bra råd från er alla. Allt blir en fråga om kompromisser, pris, framkomlighet, skick och ålder. Men visst, betalar man lite mer så får man mer också (som att köpa en skogsfastighet :grin: )
Det blir nog så att jag får lägga lite mer pengar än jag först hade tänkt.

Ni har övertygat mig det kommer att bli en 4wd traktor, storleken får jag fundera på

Och nu en dum fråga
Är inte frontlastaren i vägen i skogen (förlänger hela ekipaget ökar vändradien)? jag har bara kört ATV och griplastare innan.


Om du tror att du klarar dig utan lastare så ökar chanserna att klara din budget. Lastare är dock suveränt, tveklöst mitt mest använda "redskap", dock inte i skogen naturligtvis, där kan den som tidigare påpekats ibland vara i vägen. Ska du bara ha traktorn i skogen behöver du ingen lastare, men såvida det inte är en obebyggd skogsfastighet så tyckeer jag att du ska fundera på att kosta på en lastare. Mitt skogsekipage är en Belarus 572 4wd från 97 och en Patruuna 3200 huggarvagn med 400 hjul, ramstyrning, vinsch och hydrauliska stödben. Traktorn gav jag 36 000 och vagnen 58 000, båda priser plus moms, så det går att få ihop ett skogsekipage under 100 000. Annars kan du ju ta det i två steg, köp en bra vagn och en billigare 2wd traktor med snökedjor och sen byta traktor om nåt år när du ser hur mycket du hinner köra, hur roligt du tycker det är och om du får ekonomin att gå runt. Jag kan med största säkerhet inte räkna hem min maskinpark, men dels ser jag det som min hobby, och en hobby brukar kosta pengar, och dels sätter jag stort värde på att ha grejerna tillgängliga. Som alltid, om grejerna finns, används de till mer än vad de först köptes in för.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade med dina inköp:-)

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#81815 Jo, det är en obebygd skogsfastighet, men det finns en del skogsbilvägar som ska underhållas. Någon vettig timmpeng räknar jag inte med att få ut, utan det blir mer som hobby. Att ekonomiskt räkna hem ekipaget går förmodligen inte, därav den något snåla budgeten, men grejerna behövs. Mitt arbete ger mig gott om tid till att sköta skogen.
Bra tips det där att börja med en gamal 2wd och en bättre griplastarvagn, i så fall får jag vänta med de blöta partierna något år :grin:
eller är det bättre att börja med en bättre 4wd traktor och lite sämre griplastarvagn?
fredde

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

Bengt.Svensson  
#81824
boksson skrev:Jo, det är en obebygd skogsfastighet, men det finns en del skogsbilvägar som ska underhållas. Någon vettig timmpeng räknar jag inte med att få ut, utan det blir mer som hobby. Att ekonomiskt räkna hem ekipaget går förmodligen inte, därav den något snåla budgeten, men grejerna behövs. Mitt arbete ger mig gott om tid till att sköta skogen.
Bra tips det där att börja med en gamal 2wd och en bättre griplastarvagn, i så fall får jag vänta med de blöta partierna något år :grin:
eller är det bättre att börja med en bättre 4wd traktor och lite sämre griplastarvagn?
fredde


Vi driver ett litet jord/skogsbruk. 1996 köpte vi en Farmakärra som gått som demoex i ett år. Den hängde jag bakom en gammal 2wd John Deere från 1967 och det fungerade fint i ca 10 år. Efter Gudrun uppgraderade jag traktorn till en nyare 4wd med bukplåt. För min del har det varit helt rätt att köpa en bra kärra och sedan lägga undan till traktorn som trots allt är dyrare i inköp och drift.

Jag påstår att ekipaget absolut går att räkna hem - man får mer gjort i skogen om man kan köra själv. Jag vet inte hur mycket jag kört ut under åren men jag vet att jag inte gjort alls lika mycket utan vagnen. Hugger man under vintern och hyr in en skotare ett par dagar så blir garanterat en del kvar som man antingen glömmer eller struntar i. I stormfällen så är dessutom en griplastare ett bra hjälpmedel som ökar säkerheten när man ger sig in i brötar.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

valtra a 72  
#81861 Hur mycket har du tänkt att lägga ut till att köpa traktor och vagn?

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#81997 ca 100.000:-

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

valtra a 72  
#82021 Du kan köpa en begagnad huggarvagn i hyfsat skick för 40000kr och med lite tur kanske du hittar en 4wd traktor för 60000kr. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller ATV?

halvproffs  
#82022 Om du har en stor traktor så kan lastaren vara i vägen då vändradien inte brukar vara så bra på de med 4wd. En minitraktor vänder på 65% av vad en bra Atv behöver. Lastaren kan sitta på med liten skopa eller pallgafflar, blir det trångt är det bara att höja lastaren till maxhöjd och då blir inte minitraktorn märkbart längre än utan lastare.
Atv-maskinerna har en fördel som de delar med minitraktorerna, de kan komma in i ett garage med normal porthöjd.[/quote]

Har en Valmet 305 och tycker att v-radien är bra. Man ska försöka att göra vägarna så raka som möjligt och lång radie på kurvorna. Då slipper man att titta bakåt hela tiden. Lyfter man lastaren till maxhöjd måste man tänka på att stabiliteten på traktorn försåmras en hel del.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

Mr_Smurf  
#82029 Sedan är det olika på lastare, vissa sticker ut långt framför traktorn medans andra sitter rätt tajt.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

axwell  
#82037
halvproffs skrev:Om du har en stor traktor så kan lastaren vara i vägen då vändradien inte brukar vara så bra på de med 4wd. En minitraktor vänder på 65% av vad en bra Atv behöver. Lastaren kan sitta på med liten skopa eller pallgafflar, blir det trångt är det bara att höja lastaren till maxhöjd och då blir inte minitraktorn märkbart längre än utan lastare.
Atv-maskinerna har en fördel som de delar med minitraktorerna, de kan komma in i ett garage med normal porthöjd.

Det ser ut som mitt inlägg, även om en del försvann.

halvproffs skrev
Har en Valmet 305 och tycker att v-radien är bra. Man ska försöka att göra vägarna så raka som möjligt och lång radie på kurvorna. Då slipper man att titta bakåt hela tiden. Lyfter man lastaren till maxhöjd måste man tänka på att stabiliteten på traktorn försåmras en hel del.[/quote]

axwell skriver
Absolut, vägarna skall inte ha fler böjar än nödvändigt. Om man har en obelastad lastare i maxhöjd och lutning i sida/framåt inte är extrem kan man nästan bortse från någon stabilitetsförsämring. En minitraktor lyfter ju förstås inte så högt som en "giraff".
Du valde en liten och ovanligt smidig traktor att jämföra mot minitraktor. Om du har den den 4dw-modell jag kollat data på så är vändradien otroligt bra, bara drygt dubbel så stor som för Yanmar 186D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).