Avverkning (slutavverkning)

Avverkning/skogslikvidkonto

26 inlägg 7349 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Avverkning/skogslikvidkonto

alias  
halvproffs skrev:Skogslikvidkontot är ju tänkt att fördela större inkomster över en viss tid så att skatten blir mer hanterbar.. Förr var det max 10år, hur det är nu vet jag inte men det är väl bara att googla

Nä halvproffs, det du pratar om är skogskonto (och skogsskadekonto). SkogsLIKVIDkonto har däremot inte denna funktion som resultatreglerare mellan åren.

MVH
Alias

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

halvproffs  
alias skrev:
halvproffs skrev:Skogslikvidkontot är ju tänkt att fördela större inkomster över en viss tid så att skatten blir mer hanterbar.. Förr var det max 10år, hur det är nu vet jag inte men det är väl bara att googla

Nä halvproffs, det du pratar om är skogskonto (och skogsskadekonto). SkogsLIKVIDkonto har däremot inte denna funktion som resultatreglerare mellan åren.

MVH
Alias

Helt rätt alias! Skrev först skogskonto men blev osäker och ändrade.

Mösen Simon  
#817832 Hej!
Kort sammanfattning för att reda ut mina frågetecken
Skogslikvidkonto - påverkar inte skatten. Sparkonto med hög ränta och avser ligga kvar över årsskiftet för att tillgodoräkna sig kassan till räntefördelning.

Skogskonto - Påverkar skatten. Kan ha pengar innestående i max 10år. Insättning minskar vinsten men även utgående moms på skogsförsäljning om jag förstår det rätt? Bara halva saldot på skogskonto får tillgodoräknas till räntefördelning. Insättningar före deklarationsdagen (inte årsskiftet) får tas med i deklarationen.

Rätta gärna. Jag tycker det låter konstigt att momsen skulle påverkas av skogskonto. Låter rörigt.

alias  
Mösen Simon skrev:Hej!
Kort sammanfattning för att reda ut mina frågetecken
Skogslikvidkonto - påverkar inte skatten. Sparkonto med hög ränta och avser ligga kvar över årsskiftet för att tillgodoräkna sig kassan till räntefördelning.

Skogskonto - Påverkar skatten. Kan ha pengar innestående i max 10år. Insättning minskar vinsten men även utgående moms på skogsförsäljning om jag förstår det rätt? Bara halva saldot på skogskonto får tillgodoräknas till räntefördelning. Insättningar före deklarationsdagen (inte årsskiftet) får tas med i deklarationen.

Rätta gärna. Jag tycker det låter konstigt att momsen skulle påverkas av skogskonto. Låter rörigt.

Nej. Momsen lever sitt eget liv och påverkas inte av skogskontot.

Att momsbeloppet på virkesintäkten kan stå kvar på skogsLIKVIDkontot över årsskiftet påverkar egentligen inte räntefördelningsunderlaget i positiv riktning, då man i bokföringen ska ta upp motsvarande summa som momsskuld vilket gör att dessa poster tar ut varandra - lite förenklat uttryckt.

MVH
Alias

jannee  
#817858 Ska göra har aldrig gjort

Användarvisningsbild

Elis76  
#818040 Jag ser nu att SEB precis som Swedbank skriver att skogdlikvidkontot är tillfälligt.

https://seb.se/foretag/skog-och-lantbruk/skogsagare/skogslikvidkonto

Användarvisningsbild

Skogz  
jannee skrev:Ska göra har aldrig gjort

Ta upp momsen som momsesskuld?

Användarvisningsbild

Elis76  
Skogz skrev:Ta upp momsen som momsesskuld?

Här behöver man hålla tungan rätt i munnen. Skatter, arbetsgivaravgifter, olika typer av fonderingar, etc. kan utgöra både tillgång och skuld i bokföring respektive deklaration.

Riga  
#818876 Tack för bra tankar.
Men var kommer skogsavdrag på nyköpt fastighet in i det hela.
Har just köpt en fastighet och kommer avverka långt mer än de avdrag jag kommer ha.
Har jag förstått fel att man då kan göra skogsavdrag för hälften av avverkningsnettot och och sätta in andra hälften på skogskonto.
Sedan kommer rätt brutala räntekostnader på lånen ge avdrag framöver som kommer tömma skogskontot och minska skogsavdraget.

Användarvisningsbild

Elis76  
#818882 Det finns separata trådar om skogsavdrag om Du söker.

Här är en.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=737394#p737394

Björn Lundén
https://www.bjornlunden.se/skatt/skogsavdrag__116

Riga  
#818892 Tack Elis

Läst flera trådart och även köpt Björn Lundens bok.
Börjar kanske förstå lite men redovisning är en konst/språk jag har mycket svårt för.
Då har jag ändå haft både enskild firma och AB.
Man kanske är som Freud, han var nog inte dum i huvudet men kunde tydligen inte läsa en tidtabell.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).