Verkstan

Tömning av snöskopa.

29 inlägg 20239 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tömning av snöskopa.

axwell  
#81757 På detta forum bör det finnas tusentals som har upplevt hur svårt det kan vara att tömma hela skopans innehåll när snön inte är på humör. Eller sett hur svårt grannen har att tömma mer än halva skopan.
Finns det bättre och mer långlivade knep än det jag först bara använde på snörakor och snö-björnar, -rävar eller -Lassar.
Div. lackfärger har inte infriat förväntningarna.
De två senaste vintrarna har även traktorskopan fått samma behandling med gamla "turtle wax extra med teflon".
Resultatet är toppenglid men det måste förnyas varje höst. Nästa höst blir det även i snöslungan.
Så här såg det ut efter några timmar med -1 gradig snö.

Hur gör proffsen ?





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tömning av snöskopa.

Elias  
#81758 Fungerar kanon verkar det som, målning brukar hjälpa en del och sedan så brukar en del spruta i ett tunt lager olja i skopan varje vinter.

Användarvisningsbild

Re: Tömning av snöskopa.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81761 Ett tips jag lärde av en bonde jag jobbat åt var mkt enkelt, han hade 2st skopor en för diverse och en enbart för snö.
Är man stenhård och aldrig använder snöskopan till annat så håller den många säsonger.
Vaxa slungan känns lite ovant men det ska prövas.

Användarvisningsbild

Re: Tömning av snöskopa.

totte  
#81770 Silikonspray är rätt bra också.

Användarvisningsbild

Re: Tömning av snöskopa.

Skogstomte  
#81773 Vår gamla skopa gned vi in med stumpar av stearinljus. Det bästa var att detta gick snabbt att göra i kyla direkt vid behov. Svårt att säga hur hållbart det är i förhållande till andra metoder, men det funkar iaf.

Användarvisningsbild

Re: Tömning av snöskopa.

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81779 håller med om silikon

Avatar Fallback

Re: Tömning av snöskopa.

Phantom  
#81789 Jag håller med om vad "slurfi" säger. Använd snöskopan endast till snö och inget annat så är det inga problem :smile:

Avatar Fallback

Re: Tömning av snöskopa.

axwell  
#83772 Bilder från dagens skottning -4 grader.
Full skopa.jpg
Skopa1.jpg




Mycket tacksamt då tipphöjden är begränsad!
Senast redigerad av axwell lör 17 apr 2010, 09:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tömning av snöskopa.

skog+ terri  
#89004 häll på diesel de hjälper de me

Avatar Fallback

Re: Tömning av snöskopa.

axwell  
#103318 Hög tid att förbereda vintern, igen!
Passa på i den bleka höstsolen att vaxa snöskopan, resultatet är "outstanding".

Tidigare i tråden har flera framfört råd om silikon och visst hjälper det vid blöt snö under begränsad tid.
Har tidigare även testat teflonspray och målarfärg från industrin som innehåller teflon, samma egenskaper vid blöt snö, hjälper men bara lite.
Vaxet fungerar vid all typ av snö som jag råkat ut för!

Det är däremot svårt att få vanlig lackfärg att fastna på teflonfärgen, jag har kanske slipat för dåligt.

Vaxningen kostar inte många kronor och räcker för mina behov hela vintern.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Tömning av snöskopa.

Camwood  
#103559 Ni har för klena traktorer!! :shock: Jag har kört Cat 910-920- Volvo 620 mm och det finns ingen snö i min skopa när jag tömmer !1 :surp: även rostade skopor :shock: som aldrig har sätt någon lack på flera år . :P
När det är tösnö så kan det fastna men någraryck i tilten så släpper det oftast::: och när inte det hjälper så bankar jag skopan i backen några gånger så är det inte noe´problemas :grin:

Avatar Fallback

Re: Tömning av snöskopa.

axwell  
#103567 Ok, jag ser att du har en BM 35, tipset känns då överflödigt ?!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tömning av snöskopa.

Camwood  
#103574 Jag har inte någre BM 35 men däremot en BM 55 ( utan skopa)

Avatar Fallback

Re: Tömning av snöskopa.

mannen  
#103588 Jag vet inte om jag kan kalla cat 910 och bm 620 särskilt stora heller. Har man sterinljusstumpar över är det nog ett billigare och roligare alternativ än alla slitningar som kommer krypandes genom onödigt våldsanvändande.

En dum fråga. Jag har aldrig använt frontlastare så jag har dålig koll på geometrin på dem. När armarna är körda längs upp hur mycket kan ni tilta ner då? Det skiljer väl mellan olika tillverkare men mellan och tummen och pekfingret?

Användarvisningsbild

Re: Tömning av snöskopa.

stegmaster  
#103602
mannen skrev:En dum fråga. Jag har aldrig använt frontlastare så jag har dålig koll på geometrin på dem. När armarna är körda längs upp hur mycket kan ni tilta ner då? Det skiljer väl mellan olika tillverkare men mellan och tummen och pekfingret?

Ca 70 grader, om man tittar på 15 år gamle lastare typ ålö,trima...
Kan givitvis variera lite efter vinkel på skopinnfestningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).