Servicebyggnader

Hur ta bort snö från lagårdstak?

88 inlägg 62695 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81612 Jo så kan man ju göra eller så hyr man in dieseleldade värmekanoner från nån byggfirma.
Men det kräver ju att taket är halkigt så att det verkligen glider ner.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Skogstomte  
#81689
backholmen skrev:Hej, jag är en häst tjej med en stor hall som används som lösdrift. Livrädd taket ska braka in. Om man inte vågar belasta taket mer än snön redan gör, måste man tänka ut en annan ide' än att skotta.
Kan man inte slänga salt på taket? Eller spola vatten? Högryckstvätt? :???: :?:


Tyvärr är det nog inga bra lösningar. Salt går illa åt både stålplåt (typ bilar) och ännu värre åt aluminium (blir som knäckebröd). Sen går det nog åt några ton salt... Vatten ökar tyngden markant, samma med högtryckstvätt och den har nog inte drag nog för att skicka iväg snön effektivt, man vill ju inte stå flera dagar i vattendimma i detta väder... Jag skulle tro att det finns så mycket marginal att det går att gå upp, man öser snabbt ner sin egen vikt plus lite till, ta sedan en snöslunga om möjligt med tanke på taklutning. Är man orolig behöver man ju inte börja precis på mitten där taket är som känsligast för belastning... Ett alternativ är att anlita en plåtslagare att skotta, en av få yrkesgrupper som har vana och försäkringar för sådana jobb.

Men framförallt: tänk på säkerheten, livet och hälsan är viktigare än ett tak!

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Jerrka  
#81732 Men om du borrar en 7-8 hål 10-20 m från lagårn..Åsså tar du en dynamitstav i varje....Då borde det skaka så lagomt att det rasar av...Skulle då jag ha gjort, om inte mitt redan hade farit av ;)

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

axwell  
#81740 Medge att Jerrkas lösning är smart, det som inte glider av taket blir lättare att komma åt sedan taket ligger i marknivå.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

joa  
#81919 Tror ni hag måste upp och skotta?

Har en lada som är byggd på 50-60-talet. Inget ruttet vad jag vet.
Skulle gissa på 35-40 graders lutning. Golvyta ca 350kvm.
100 cc mellan takbjälkarna som är 10x10 cm.
Ca 50 cm snö på taket som är belaggt med tegel.

Det är inget tak man ger sig upp och skottar på då man skulle falla en 6-7 meter om man dunsar ner
IMG_8690_edited-1.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

joa  
#81920 En till bild
IMG_8685.JPG

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81928 Inte tror jag det är nån fara det lutar ju så mkt så kraften riktas ju längs takstolarna bra.

Grannen har en sån taksnöskottningssläde som jag funderade på tidigare, det är ett 1m brett skär med en 4meter
lång presenning fästad baktill, man slänger ett rep över nocken och står på andra sidan, på marken och drar upp
den så den skär lös snön så den glider längs presenningen.
Ska fota den vid tillfälle.
Det finns även liknande fabriksgjorda men jag vet ej namnet.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

axwell  
#81939 Nu är det 2 veckor sedan tråden startade, har du fortfarande mycket snö på taket?
Varför vågar du inte gå upp på taket, rädd för höjden eller att skada eternitplattorna.
Om du tar dig upp föreslår jag att du sprider ut vedaska som gör att senvintersolen smälter snön i en rasande fart. Askan kan vara lätt frätande med inte mot eternit. Använd regnkläder vid spridningen.
Själv skulle jag ha skottat även detta tak, men det är en annan femma.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81960 När jag skottade ner snö från logtaket började vi från nock och arbetade oss successivt neråt. Av säkerhetsskäl slutade vi skotta ca 4-5 meter innan kanten. Vi körde utan fegsnören, utan förlitade mig helt på att den 30-50 centimeter höga snökanten höll emot ifall jag skulle tappa balansen.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 14 feb 2010, 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Tosca  
#81965
Niking skrev: Vi körde utan fegsnören, utan förlitade mig helt på att den 30-50 meter höga snökanten höll emot ifall jag skulle tappa balansen.
/Niklas


Har du så mycket snö i drivorna eller?
Hur högt tak har du i så fall? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82106
Tosca skrev:
Niking skrev: Vi körde utan fegsnören, utan förlitade mig helt på att den 30-50 meter höga snökanten höll emot ifall jag skulle tappa balansen.
/Niklas


Har du så mycket snö i drivorna eller?
Hur högt tak har du i så fall? :wink:


Det taket är mycket högt 8-}Snökanten var ju givetvis 30-50 centimeter och inget annat...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

valtra a 72  
#82277 Hittade denna på blocket.http://www.blocket.se/lulea/Taksnohyvel ... m?ca=2&w=2

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82320 Takras är tydligen arbetsgivarens ansvar, inte fastighetsägarens http://www.ja.se/?p=33387&pt=105&m=3433
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82346
valtra a 72 skrev:Hittade denna på blocket.http://www.blocket.se/lulea/Taksnohyvel ... m?ca=2&w=2

Exactamundo!

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Christer j  
#82808 Så här gjorde jag,funkar nog med en stock i en grip med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).