Skogsekonomi

Starta enskild firma på lantbruksfastighet

18 inlägg 5424 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Starta enskild firma på lantbruksfastighet

4x4  
#814842 Jag behöver stöd för att fullt ut förstå hur det hänger ihop med enskild firma och lantbruksfastighet.
Vi har en kod 120 fastighet som är passiv sedan 20 år.
Det har inte förekommit några inkomster eller "noterbara" utgifter så den har inte deklarerats med annat än nollor i NE blanketterna
(Och ja, jag har nu förstått att det har varit galet men jag hade fel rådgivare då det begav sig inser jag nu...)

Nu kommer jag att få ett antal "lantliga" uppdrag framöver som årligen blir så pass att jag måste redovisa moms och kunna fakturera ordentligt.
Kanske att jag också börjar såga åt andra en dag och då gör det ju inget om allt redan sitter på plats.

Som jag fattar det så behöver jag söka om F-skatt och momsregistering.
Men ska jag även ansöka om (ny) enskild firma? Eller söker jag bara i mitt eget namn?
Blir fastigheten per automatik en enskild firma som redan är igång om jag bara deklarerar annat än noll nästa gång?

Med andra ord vilka steg och i vilken ordning ska jag agera för att komma igång.?

Det här är säkert plättlätt för den som är van men jag har hamnat i detta väldigt plötsligt och har lite lätt panik att få igång detta.

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma på lantbruksfastighet

Torbjörn Johnsen  
#814847 Moms och F-skatt måste du registrera men det är enkelt fixat digitalt. Enskild firma blir det per automatik när du deklarar näringsverksamhet. Men som sagt, skaffa en bra rådgivare/redovisningskonsult som kan jord- & skog. Det är värt pengarna. Och prata gärna med denne innan du drar igång för att se hur din historik ser ut och vad som går att göra.
Spara och håll ordning på alla kvitton för kostnader som kan härledas till näringen.

4x4  
#814892 Tack,
Då är det så enkelt som jag hoppats, jo jag ska prata med en revisor jag har fått tips om.

TS

4x4  
Torbjörn Johnsen skrev:Moms och F-skatt måste du registrera men det är enkelt fixat digitalt. Enskild firma blir det per automatik när du deklarar näringsverksamhet. Men som sagt, skaffa en bra rådgivare/redovisningskonsult som kan jord- & skog. Det är värt pengarna. Och prata gärna med denne innan du drar igång för att se hur din historik ser ut och vad som går att göra.
Spara och håll ordning på alla kvitton för kostnader som kan härledas till näringen.

Fick ett kryptiskt svar från skatteverket om att jag måste ansöka om F-skatt och momsregistrera mig och uppdatera SNI koder i samband med en ändringsanmälan.

Men jag har inget företag registrerat någonstans när jag loggar in och kollar så någon ändringsanmälan kan jag ju inte göra..har dom missuppfattat min situation eller har jag missat något tro? För om jag fattat det hela rätt så ansöker jag om F-skatt och registrerar mig för moms och SNI koder med mitt personnummer och då blir min fastighet per automatik en del av verksamheten utan ytterligare papperarbete.?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816630 Typ så. 😉

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816763 Kan vara värt att se om du kan riva upp de senaste 5 årens deklaration för att få lite räntefördelningsunderlag. Beror på hur mycket skogen är värd förstås.

4x4  
Mangan skrev:Kan vara värt att se om du kan riva upp de senaste 5 årens deklaration för att få lite räntefördelningsunderlag. Beror på hur mycket skogen är värd förstås.

Nja jag har en väldig liten fastighet som inte bär någon avverkning eller normal odling av värde, man har levt av fiske och sedan odlat för husbehov sedan 200 år, jag har ersatt fisket med ett 7-16 jobb.
I princip är det underhållskostnader på ekonomibyggnaderna jag har att komma med retroaktivt och några reservdelar men det är inga stor belopp så jag är beredd att ta det på hobbykontot och börja på noll så att säga.

TS

alias  
4x4 skrev:
Mangan skrev:Kan vara värt att se om du kan riva upp de senaste 5 årens deklaration för att få lite räntefördelningsunderlag. Beror på hur mycket skogen är värd förstås.

Nja jag har en väldig liten fastighet som inte bär någon avverkning eller normal odling av värde, man har levt av fiske och sedan odlat för husbehov sedan 200 år, jag har ersatt fisket med ett 7-16 jobb.
I princip är det underhållskostnader på ekonomibyggnaderna jag har att komma med retroaktivt och några reservdelar men det är inga stor belopp så jag är beredd att ta det på hobbykontot och börja på noll så att säga.

Sparade underskott från tidigare år är förvisso intressant för att hålla nere beskattningen över tid, men om man ska börja med verksamhet, som innebär lite mer omfattande beskattningsbar inkomst, så är det ännu intressantare att bygga upp sitt räntefördelningsunderlag (skillnad mellan bokfört värde av fastigheter och inventarier m.m. minus skulder som är hänförliga till verksamheten) och sparad räntefördelning (utrymme att här och nu plocka ut färdigbeskattade inkomster till 30 % beskattning). Här kan det finnas pengar att spara/tjäna genom att riva upp gamla deklarationer och rätta underlagen i NE-bilagan.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
#816810 Man behöver ett kapitalunderlag på minst 50.000:- för att kunna räntefördela. Ack att inte förglömma.

https://foretagande.se/rantefordelning-enskild-firma-nackdelar-och-fordelar#:~:text=Positiv%20r%C3%A4ntef%C3%B6rdelning%20f%C3%A5r%20g%C3%B6ras%20om,%C3%A4r%20s%C3%A5%20stort%20som%20m%C3%B6jligt.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816843 När man är nystartad kan väl fortfarande kvitta inkomst av tjänst mot förlust i näringsverksamheten? Har man ett välbetalt jobb kan det vara intressant.
Men jag är osäker på hur det räknas när man deklarerat näringsverksamhet tidigare utan F-skatt?

Förresten är det FA-skatt du ska ansöka om när du ska fortsätta med lönearbete som inkomst.

#816845 F- eller FA-skatt behöver han bara om han ska utföra tjänster åt andra som företagare.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#816852 man behöver inte riva upp deklarationer för att beräkna räntefördelningsutrymmet retroaktivt... det är "bara" att räkna fram det och justera i nästkommande deklaration

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:F- eller FA-skatt behöver han bara om han ska utföra tjänster åt andra som företagare.

Ja och det skriver han i första inlägget att han ska. Det var ju själva utgångspunkten för trådstarten.

#817132 Ok. Gör en pudel och beklagar min dåliga uppmärksamhet. Då blir F- skatten fundamentalt viktig.

4x4  
#817289 Ansökan är inlämnad om F-skatt och moms så till jul vet jag nog om det blir godkänt.
Jag lägger ner som löntagare till nyår oavsett😁

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).