tis 17 okt 2023, 13:24#814842
Jag behöver stöd för att fullt ut förstå hur det hänger ihop med enskild firma och lantbruksfastighet.
Vi har en kod 120 fastighet som är passiv sedan 20 år.
Det har inte förekommit några inkomster eller "noterbara" utgifter så den har inte deklarerats med annat än nollor i NE blanketterna
(Och ja, jag har nu förstått att det har varit galet men jag hade fel rådgivare då det begav sig inser jag nu...)
Nu kommer jag att få ett antal "lantliga" uppdrag framöver som årligen blir så pass att jag måste redovisa moms och kunna fakturera ordentligt.
Kanske att jag också börjar såga åt andra en dag och då gör det ju inget om allt redan sitter på plats.
Som jag fattar det så behöver jag söka om F-skatt och momsregistering.
Men ska jag även ansöka om (ny) enskild firma? Eller söker jag bara i mitt eget namn?
Blir fastigheten per automatik en enskild firma som redan är igång om jag bara deklarerar annat än noll nästa gång?
Med andra ord vilka steg och i vilken ordning ska jag agera för att komma igång.?
Det här är säkert plättlätt för den som är van men jag har hamnat i detta väldigt plötsligt och har lite lätt panik att få igång detta.