Skogsnyheter

Gårdsman i konkurs

30 inlägg 18483 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gårdsman i konkurs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816157 Nu har tydligen Husqvarna-handlaren Gårdsman ansökt om konkurs https://www.di.se/live/svensk-husqvarna ... m-konkurs/
/Niklas

TS
Elmia

Re: Gårdsman i kunkurs

Amatörhuggare 62  
#816165 Ok
Jag beställde några sågkedjor, då får man se om dom kommer.

Användarvisningsbild

Re: Gårdsman i kunkurs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816168 Lycka till!
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

Re: Gårdsman i konkurs

Badger  
#816196 Inte alls förvånad. Beställde grejjer i våras som aldrig kom och som de inte ens iddes att berätta att de inte kunde leverera förrän jag ringde och undrade vad fan de pysslade med efter 3 veckor.

Amatörhuggare 62  
#816201 Är ju lite konstigt, i min mailbox, ligger det reklamblad. Gör det höstfint.
Men det kanske skickas ut, per automatik från annat håll. Och dom inte hunnit stoppa detta.

Användarvisningsbild

Rossignol  
#816221 Uppgifter från Dagens Industri:
"Under räkenskapsåret 2020 omsatte bolaget med 15 anställda cirka 71 Mkr och gjorde ett förlust före skatt på drygt 9 miljoner kronor. "

Jag tycker det märkligt att ha en negativ vinstmarginal på 12,6 % när de ändå omsätter 4,7 miljoner /anställd.

När jag tittar på allabolag.se så verkar det vara siffrorna för 2022.

Vad gäller vad bolaget ska hålla på med så står det:

Verksamhet & ändamål
Föremålet för bolagets verksamhet är försäljning och service av släpvagnar, hästtransporter, skogsmaskiner, trädgårdsmaskiner samt trädgårdsmaskiner och tillbehör och därmed förenlig verksamhet.

Med den beskrivningen så kan ju det som gällde Husqvarnaprylarna vara en liten del av verksamheten. Jag vet inte. Jag har aldrig varit där.

Om vi får fler utsagor från f d kunder kanske bilden klarnar.

Amatörhuggare 62  
#816233 Dom har ett lager i Vimmerby. Så ibland när man varit nära där. Och jobbat har man beställt på hemsidan. Och kunnat hämta på Mek å Maskin.

timbersports  
Amatörhuggare 62 skrev:Dom har ett lager i Vimmerby. Så ibland när man varit nära där. Och jobbat har man beställt på hemsidan. Och kunnat hämta på Mek å Maskin.

De flyttade från Vimmerby våren 2021 till nya lokaler i Jönköping så det var ett tag sedan. Husqvarna-produkter stod för över halva omsättningen. Det har hörts att för höga overheadkostnader i kombination med diverse ledningsbeslut som orsakade kraftiga kompetenstapp i personaltruppen skickade kundnöjdhet och resultat rakt ner i källaren.

Användarvisningsbild

Elis76  
#816250 Läser man deras årsredovisningar så har årsresultaten legat på +/- 0 sedan 2013. För 2021 och 2022 är det däremot röda siffror.

Tralsmo  
timbersports skrev:
De flyttade från Vimmerby våren 2021 till nya lokaler i Jönköping så det var ett tag sedan. Husqvarna-produkter stod för över halva omsättningen. Det har hörts att för höga overheadkostnader i kombination med diverse ledningsbeslut som orsakade kraftiga kompetenstapp i personaltruppen skickade kundnöjdhet och resultat rakt ner i källaren.

Nu har ja alldrig handlat av dom.
Men är de mest på nätet dom säljer grejor?

Min uppfattning är ju att dom som vänder sig till företag å ä duktiga har ju oftast inga problem me lönsamheten.

Att en ny ledning i ett företag som inte visar bra siffror skjuter sig i foten å kastar ut kompetent " dyr" personal är ju inte särskilt ovanligt.
De kommer vi å få se mer av.

Sen verkar de ju va så att näthandeln även ide här segmentet me sågar ökar å de ä nog inte så positivt för branchen.
Kränga chit utan å begripa nåt blir ju lättare å de gynnar ju inte dom seriösa kunderna.

Amatörhuggare 62  
#816264 Ja det var före 2021.
Sen har jag inte, vart så långt norr ut.

källefall8  
#816298 De är ju även Stihl återförsäljaren i Jönköping. I butiken är Stihl-avdelningen minst lika stor som Husqvarna, om inte större. Mek å maskin var moderbolaget tidigare men dom sålde Gårdsman 2019 nångång. Mek å maskin har även lokal och verkstad i Jönköping. Sålde Vimek tidigare men nu mest grönytemaskiner.

Amatörhuggare 62  
#816329 Ja och mindre lastmaskiner och släpkärror.
Vimek är Axima, som säljer nu.

uffejohan  
#816382 Jag har handlat en del där eftersom butiken i Jönköping ligger på vägen ut till min gård. Tidigare hade de kompetent personal och mycket hjälpsamma, dock tyckte jag att de var rätt dyra, men jag betalar gärna en slant för bra service. För något år sedan flyttade de till ny lokal och i samband med det hände något. Den kompetenta personalen började sluta och ersattes av ( billiga? ) unga människor, delvis okunniga. Dessutom totalt ointresserade av kunden på andra sidan disken. Allt detta påtalade jag i några mail till platschefen i Jkpg våras. Efter svaren jag fick då bestämde jag mig för att aldrig mer sätta min fot i en Gårdsmanbutik. Ett exempel på att man inte lyssnar av marknaden är att man begärde 35% mer i pris för ett par Stihl-kängor jämfört med annan butik.

uffejohan  
#816385 Gårdsman ingår (ingick) i Midaq Outdoor Living. I den gruppen ingår också Svenska Bad och Svenska Pool och Spa, båda inom segmentet pool och jacuzzi utomhus. Är nog en jobbig bransch med höga energi- och räntekostnader…..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).