Verkstan

VINKELSLIP

44 inlägg 21684 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

oops_164  
#49613
Henrik K skrev:Jag kör med:
Swedols: Tyrolit kapskiva. Industri kvalite´
nr VT-2921 125 x 1.0 x 22 mm 17,00kr/st vid storköp 25st 14,00kr.

Det är en 1mm tunn kapskiva. Man måste vara försiktig med dom. Dom går sönder lätt om man är lite ovarsam med dom men dom kapar förbaskat bra.
Man får inte slipa med dom heller!




1 mm skivorna ska du enbart ha till rostfritt.

Satsa på 1.6:or ist.

Jobbar som byggsmed och kör med Bosch div olika modeller 125, 180 och 230 plus en Hitachi 125:a.
Inga bekymmer överhuvudtaget.
Jobbar mycket på Kemira i Helsingborg och maskinerna bara rullar på trots den tuffa miljön.

Satsa på kvalitet isf kvantitet.

Du köpte dig en Bosch nu har jag inte kollat vilken du köpt, dock ska man ha minst 1100 wattaren i Boschs sortiment på 125 maskiner.
De andra är hobbymaskiner som inte håller för lite tuffare tag.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

Röding  
#49810
Henrik K skrev:Själv kör jag med 4st maskiner

Meec (Jula) 180*1800W går inte å köra så hårt med dom. men går bra att ha till rostslipning och sådant då den itne får jobba allt för hårt. Gick sönder rätt tidigt efter att ha kört hårt med den men det var två skruvar som lossnat så nu är det loctite på dom så nu så funkar den. Billig maskin får vad man betalar för 299:-

Bruksbo 230*2000w Billig maskin det oxå funkat mycke bra hittils. Nu är den på 2350W och kostar 799:-

Bosch 180*1800 eller om det är 2000w i alla fall proffsmaskin. Som bara går å går. Håller ändå hyffsat bra pris runt 2000:-

Bosch 125*1000w tror jag den är på ej säker på Watt på den. Proffsmaskin i alla fall som alldrig är problem med bara går å går den oxå.

Kollade på Swedol och du har ju två lämpliga som du själv skrivit. Kressen kostar ju endast 1200:- nu med kampanj priset.
Alldrig testar Kress själv men skulle tro att det är bra maskiner.

Åker du till Swedol för att titta på dom så kolla skivans skydd på kressen så det sitter fast på ett bra sätt. Det ser lite mysko ut på Kressen :???:
Vet att på enstaka maskiner även dyrare har det varit dålig fastsättning av skivans skydd. Man ska ju va rädd om ögon och fingarna. Sen en till sak med Kressen. Det verkar som att den har lös sladd. alltå en till kontakt i maskinen. Visst kan va bra om man skadar sladden och bara kan byta sladd lätt å bra men hur ofta gör man det.... Jag kanske får byta sladd en gång per en maskins livslängd och det gör jag hellre än att ha en skarv till. Det händer ju i bland att man är högt upp på en maskin och slipar å sen firar ner maskinen till marken i sladden. Funkar inte så bra med kressen om det är en kontakt i maskin....pang i cementen....

Sådana här saker behöver man hellst klämma å känna lite på oxå så man kan göra ett bra val.

Personligen så hade jag nog lagt till nån krona till och köpt Boschen.

Bild005(4).jpg


Jag har en Kress med 230 skiva. den går ricktigt bra
sladen har bajonetfatning så det går bra att fira ner den i sladen
sen har den på skydet märkning så man ser ner skivan är nere till 180 mm
det tycker jag är smart. vet inte om andra märken har likadant
har kört bosch förut och kressen är inte sämre

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

Tobias  
#53118 Jag håller ju på Makita.. Japanskt märke som gör kanon grejer.. Dock dyra men dom håller... om jag inte minns helt fel så är Makita gammla hedrilga svenska atlas coopco har för mig att dom tog över tillverkningen av elmaskiner och Atlas hade bara kanon grejjer :) men köp en hyffsat dyr.. då håller den ett bra tag

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

oops_164  
#53188
Tobias skrev:Jag håller ju på Makita.. Japanskt märke som gör kanon grejer.. Dock dyra men dom håller... om jag inte minns helt fel så är Makita gammla hedrilga svenska atlas coopco har för mig att dom tog över tillverkningen av elmaskiner och Atlas hade bara kanon grejjer :) men köp en hyffsat dyr.. då håller den ett bra tag




Atlas Copcos elmaskiner är idag Milwaukee.

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53749
Bild

Nån som provat såna här?
90:-/fempack i plåtburk från Duab.
http://www.duabhuset.se/

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

oops_164  
#53834
Slurfi skrev:
Bild

Nån som provat såna här?
90:-/fempack i plåtburk från Duab.
http://www.duabhuset.se/



2.5 mm tjocka.
Nej tack tar bara massa tid att kapa.
1,6:or till det mesta och 1.0:or till rostfri tunnplåt och tunnväggiga rostfria rör.
Inte billigt heller tycker jag!

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

Allan K  
#81549 Jag har nästan bara Makita maskiner och kan rekommendera deras grejer. På jobbet har gubbarna Dewalt men de brinner ganska ofta tycker jag.

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

axwell  
#81570 Undvik Skil, B&d, Krest, allt från ÖB eller Rusta, 50% av Julas. Gillar AEG 180 Metabo och svarta Bosch. de Walt:s nätsladdar får ofta avbrott, är extra tidsödande att byta. Nästan alla japaner är prisvärda.

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

Fredde73  
#81578 I frågan om vinkelslipar vågar jag verkligen uttala mej. Och säger att DeWalt slår allt annat flera gånger om...

Har jobbat två år med tillverkning av grova stålgaller. Förbrukat mellan 10 och 30 skivor av 180 mm varje dag. Med extremt hårda kap och spänningar i materialet där "hugg" som krossar hela skivan inträffade var och varannan dag. Hela tiden "kastat" slipen från sida till sida av kapbordet och verkligen inte vårdat den ömt...dessutom var den begagnad redan när jag fick den...

Har ungefär samma erfarenhet av DeWalts hand-cirkelsågar också. Små och smidiga men otroligt slitstarka...

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

axwell  
#81582
Fredde73 skrev:Hela tiden "kastat" slipen från sida till sida av kapbordet och verkligen inte vårdat den ömt...dessutom var den begagnad redan när jag fick den...

Har ungefär samma erfarenhet av DeWalts hand-cirkelsågar också. Små och smidiga men otroligt slitstarka...


Begagnad, då kanske den är från tiden innan Black&Decker tog över företaget!

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

Fredde73  
#81585 Nja..skulle gissa att den var från -08 nån gång. Dom bytte från stora slipar till 180 mm efter några olycksfall. Största slipen orkar man inte hålla när det hugger även om man är beredd. Och efter några uppskurna underarmar fick dom nog...

Var rejäl förbrukning av vinkelslipar där och genom åren hade tydligen DeWalten visat sej hålla bäst i längden. Det är ju inte heller bara motor och drivning utan skyddets infästning, funktion i låsningen vid skivbyte, starknappen m.m. som påverkar också...

Har själv en liten 125 mm Bosch som också kämpat bra i många år och allmänt kan man nog säga att man får vad man betalar för. Dom dyrare oavsett märke håller bäst...

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

axwell  
#81588 Jag har samma erfarenhet av att yrkessvetsare gillar DeWalt men "som skrivet", jag har tröttnat på att byta nätsladdar. Om man satte dit en riktigt stryktålig(gul) och extra lång så hissade de invertersvetsarna med vinkelslipens nätkabel.

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

Fredde73  
#81623 Jo såna detaljer gör också mycket för känslan av kvalitet...och skulle nog inte kosta så mycket extra i förhållande till slipens rätt höga pris. Men där på firman tror jag problemet löste sej av sej självt så att säga...nerfallande tunga galler och grejer som skadade sladdarna gjorde att originalkabeln kanske inte levde länge nog att krångla..

En annan sak med vinkelslipar. Det kändes alldeles otroligt fel och bakvänt i början men numera har jag t.o.m. mina privata så. Det är att "vända på" slipen så att säga. Vrida skyddet åt andra hållet och kapa med den sidan av skivan att gnistorna sprutar framåt. Känns väldigt konstigt i början men man får så otroligt mycket bättre koll på var man kapar. Kan gå baklänges och t.ex. följa en linje på millimetern när varken gnistor eller maskinen i sej skymmer sikten...

Tvekade först men insåg snart att 20 yrkesmän faktiskt inte hade fel. Dock tillkommer risken att slipen klättrar bakåt mot en själv om det hugger fast...

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81818 Jag såg att det blev fart på vinkelslipstråden igen.
Tänkte bara meddela att den har gått bra i över ett år nu. Det verkar vara en bra maskin.
Bara för att jag uttalade mig i positiva ordalag kommer den antagligen att pajja nästa gång jag använder den.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).