Motorsåg och handhållet

Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

127 inlägg 65187 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Träpatron  
#81512 Hej!

Undrar om någon köpt den nya kedjeröjsågen, Husqvarna 535FBx, och i så fall vilka intrycken och erfarenheterna är.

Bild




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81513 Jag beställde en 2009. Har inte dykt upp.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81516 Lev. V.10 är senaste jag hört.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Robertberg  
#81517 Här en annan tråd om samma såg, viewtopic.php?f=12&t=1956
Kanske lika bra att nöja sig med en såg när man pratar om samma sak? Ett förslag kan då vara att byta namn från "Midjeröjare?" till kanske det föredömliga namn som denna tråden har?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Träpatron  
#81533
obantteg skrev:Här en annan tråd om samma såg, viewtopic.php?f=12&t=1956
Kanske lika bra att nöja sig med en såg när man pratar om samma sak? Ett förslag kan då vara att byta namn från "Midjeröjare?" till kanske det föredömliga namn som denna tråden har?


Håller med. Byt namn på den andra tråden och stryk denna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81681 Det går ju att sammanfoga trådarna, inget behöver raderas...

Iaf så kollade jag lite på specifikationen och det låter ju inte direkt imponerande:
http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... ifications

1.6kW, 35cc och hela 12kg utan skärutrustning!
Men å andra sidan så kan man väl inte jämföra med vanliga röjsågar :???:

Jag är lite sugen på att testa den ändå, beror ju på om kunderna vill ha sådär höga stubbar, det ser inte så fint ut efter röjning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Robertberg  
#81686
Palms skrev:Det går ju att sammanfoga trådarna, inget behöver raderas...

Iaf så kollade jag lite på specifikationen och det låter ju inte direkt imponerande:
http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... ifications

1.6kW, 35cc och hela 12kg utan skärutrustning!
Men å andra sidan så kan man väl inte jämföra med vanliga röjsågar :???:

Jag är lite sugen på att testa den ändå, beror ju på om kunderna vill ha sådär höga stubbar, det ser inte så fint ut efter röjning.


Men det står ju inte direkt något i denna tråden som inte står i den andra ;)
Inte än iaf, så om man kan tygla sig ifrån att skriva i denna tråden får vi EN tråd om sågen i fråga.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81687
Palms skrev:Det går ju att sammanfoga trådarna, inget behöver raderas...

Iaf så kollade jag lite på specifikationen och det låter ju inte direkt imponerande:
http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... ifications

1.6kW, 35cc och hela 12kg utan skärutrustning!
Men å andra sidan så kan man väl inte jämföra med vanliga röjsågar :???:

Jag är lite sugen på att testa den ändå, beror ju på om kunderna vill ha sådär höga stubbar, det ser inte så fint ut efter röjning.


Testade sågen under några dagari höstas (november-december)
Jag tycker sågen fungerade helt ok. men det finns självfallet saker att förbättra/ utveckla ytterligare vilket även sker enligt den information jag har.
Vikten tycker jag inte var något som helst problem då sågen år ryggburen, efter lite invänjning så upplever jag den som smidigare än konventionell röjsåg framförallt i dålig teräng
Vad beträffar motoreffekten så räcker den till för normal röjning ( testat ått kapa ner albuketter på 12-15 cm i kapsnitter utan problem)
Stubbhöjden upplevde jag blev avsevärt lägre än förväntat bara då man sågade på max räckvidd kanske det blev "midjehögt"
Svårt att jämnföra kapaciteten mot en konventionell röjsåg då arbetsättet är helt olika jag tror sågen kommerbäst till sin rätt i lite "Struliga bestånd" då man får dona och trixa för att det skall bli fint
eller som ren toppröjare för att hämma konkurensen från lövuppslagen( Spara tid ) inför en senare definiv röjning.
Be er handlare ta hem en testsåg åt er!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81690 Det är nog flera handlare som försökt just detta...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81909 18/2 ska sågarna finnas hos handlarna, iaf min handlare.
Blir nog att jag köper en om den känns bra, åtminstånde en kund har gett klartecken att toppröja i hennes skog.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

kitster  
#83155 Hej!
Jag råkar veta att 100 maskiner redan är levererade från Husqvarna och att fler är påväg ut i handeln under mars månad. Jag har själv testat 535:an en vecka under förra året och var först lite skeptisk men det visade sig vara en "hit".

+ Möjlighet att kapa stammar upp till 200mm utan problem trots lägre effekt.
+ Liten motor = låg bensinförbrukning.
+ Ergonomin är betydligt bättre med motorn centrerad på ryggen och avlastnings systemet bär av riggrör och växel.
+ Jag upplevde en kapacitetsökning väl jag blivit van vid tekniken.
+ Kedja och svärd ger bättre precision än klinga. Tex vid brunnsröjning kan man komma nära intill plantan utan att riskera att kapa av den.
+ Framkomlighet i bökig terräng.

- Risk för kedjeavhopp med ny oinkörd kedja och svärd och stammar under 30mm-håll koll på kedjespänningen i början.
- Den borde inte kallas midjeröjare då den röjer lika bra på låg höjd som hög. Midjeröjning är en metod som den kan användas till men inte måste.

// Johan

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83158 Blir det inte lite hoppigt i klent sly när man kör med standardkedja? Behöver man verkligen 13" svärd,känns som 10" hade räckt och gett en lättare såg.

Jag väntar med spänning på mitt ex.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

axwell  
#83159
kitster skrev:Hej!
Jag råkar veta att 100 maskiner redan är levererade från Husqvarna och att fler är påväg ut i handeln under mars månad. Jag har själv testat 535:an en vecka under förra året och var först lite skeptisk men det visade sig vara en "hit".

+ Möjlighet att kapa stammar upp till 200mm utan problem trots lägre effekt.
+ Liten motor = låg bensinförbrukning.
+ Ergonomin är betydligt bättre med motorn centrerad på ryggen och avlastnings systemet bär av riggrör och växel.
+ Jag upplevde en kapacitetsökning väl jag blivit van vid tekniken.
+ Kedja och svärd ger bättre precision än klinga. Tex vid brunnsröjning kan man komma nära intill plantan utan att riskera att kapa av den.
+ Framkomlighet i bökig terräng.

- Risk för kedjeavhopp med ny oinkörd kedja och svärd och stammar under 30mm-håll koll på kedjespänningen i början.
- Den borde inte kallas midjeröjare då den röjer lika bra på låg höjd som hög. Midjeröjning är en metod som den kan användas till men inte måste.

/


Skönt att höra mer positiva tongångar. Hur går det med klent sly om du kör med dragande kedja, själv försöker jag använda skjutande, annars kan det samlas vid svärdsfästet på den stamkvistare jag använder?
Finns det några svårigheter att hjälpa till med fällriktningen på de största träden, med stamkvistaren når jag inte
riktigt fram för att styra förrän kapningen är klar?
Går den dessutom tystare än en röjsåg?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

kitster  
#83160 Hej!
Blir det inte lite hoppigt i klent sly när man kör med standardkedja?
Jo det stämmer-i klent sly blir det lite hoppigt. Men kedjehastigheten är relativt hög det hjälper. I klent sly under längre period kanske vanlig röjare är bättre.

Behöver man verkligen 13" svärd,känns som 10" hade räckt och gett en lättare såg.
10" funkar nog om du kan hitta ngt svärd som passar. Men 13" och 15" är standard. Jag vet att andra användare föredrar 15" för att komma åt bättre och kunna ta fler stammar på ett slag.

Hur går det med klent sly om du kör med dragande kedja.
klent sly och dragande kedja är inte idealt men det funkar, skulle själv använda skjutande kedja, håll koll på att kedjan är spänd bara så att du inte får kedjehopp.

Finns det några svårigheter att hjälpa till med fällriktningen på de största träden.
Svårigheter nej inte direkt, du kan göra fällskär och riktskär och sedan använda dragkroken om du vill alt använda svärdet till att putta med. Tack vare den elastiska linan kan du släppa sågen och använda båda händerna om du skulle vilja/behöva. Husqvarna rekommenderar dock inte pga personsäkerheten att man fäller träd över 150 mm diameter i skärsnittet. På avlastaren över huvudet finns en stamavledare som leder bort stammar från kroppen över axeln.

Går den tystare än röjsåg ?
Ja och den har väldigt låga vibbnivåer i handtagen se http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... ifications

/ J

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Robertberg  
#83161 Skönt att det låter som att detta är en vettig maskin!

Hur funkar det med avlastaren, fastnar men med den i grenar och annat jävulskap? Vissa skeptiker har befarat detta.

Hur beter man sig för att få vara med och testa nya maskiner som denna? ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).