Skördare

Umes lilla röda

25 inlägg 8245 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Umes lilla röda

mrme  
#80707 Nu är umes lilla röda i vallsta anländer nog om ca 1.5 timme.
Lycka till med provkörningen, var SAMMA maskin ja körde å inte gillade. Kran å aggregat var bra men resten vette tusan.

Körrapport krävs :mrgreen:



   TS
Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80714 får se hur de går...
Hemma nu, feber, ont i huvet, snorig. inte direkt vad man längtat efter nu..

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

mrme  
#80808
ume skrev:får se hur de går...
Hemma nu, feber, ont i huvet, snorig. inte direkt vad man längtat efter nu..


Usch låter sådär kul hoppas du piggar pådej

   TS
Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

mrme  
#81081 nä nu du ume får du allt hoppa ur sängen ta 2 alvedon snyt dej å far å köra den lille röde, å har du kört den får du allt dela med dej din åsikt om den.
Börjar bli lite nyfiken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81427 Nu har man kört den lilla röda en sväng, kan snabbt sammanfattas så här: Fy faan va kul!!
Alltså ungefär som när man är ute me skotern, snabbt å bra å jäkligt roligt, men kanske inte tystast och med bäst komfort.
Får bli en mer utförlig rapport senare för bara ja har käka ska man ut me v70in.. (1270in alltså..)

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

mrme  
#81449
ume skrev:Nu har man kört den lilla röda en sväng, kan snabbt sammanfattas så här: Fy faan va kul!!
Alltså ungefär som när man är ute me skotern, snabbt å bra å jäkligt roligt, men kanske inte tystast och med bäst komfort.
Får bli en mer utförlig rapport senare för bara ja har käka ska man ut me v70in.. (1270in alltså..)


Ume åker du aktiv grizzly??

   TS
Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81455 Han kör nog Lynx Re-X ;)

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

mrme  
#81459
Valmet 890 skrev:Han kör nog Lynx Re-X ;)


Ja inte kan de vara nått så fint som polaris 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81532 Tyvärr så har jag inte förmånen att åka varken polaris eller lynx utan bara en gammal yamaha sxviper.
Men eftersom att de ä första skotern ja har så duger den fint till mig.
Så till mina högst egna åsikter om 911.4/350.
Kranhydrauliken är mycket distinkt och med bra känsla, tyvärr för svag på lyften på full kranlängd
Agg. gillar jag å eftersom att jag kört ett för så vet ja att det är skapligt att skruva med inte trängre än andra 4-hjulsdrivna.
Tyvärr blev flerträdarn en besvikelse, Den har för korta armar och skulle behövt en undre tandrad för att hålla träden lika som 754ans, dock likvärdig med den som satt på 1170e/H412 jag prova förrut.
Basmaskinen var väl rätt lik.3 provade att åka lite kringelikrokar och försökte sen följa med 1270d, till min STORA förvåning fick jag ta om me 1270
I hytten va de ombonat å fint numera, tystare än D men mer livat än i E, Sikten förstås fenomenal, dock känns inte takrutan så genomtänkt. Synd att man inte kan få vridmotorn tystare, då hade de varit riktigt fint. EME spakar är guld! lite mer slag å stötar blir de ju men de skakar nog rätt bra när man åker f1 jämfört me v70 oxå.
Men framför allt är dom ju så kul å köra, kan inte förklara varför riktigt men jag kände mig hemma efter 2:a trräde.
finns mer att skriva men ingen ork i figrarna..

Användarvisningsbild

Re: Umes lilla röda

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81555 1270d är väl lite längre i hjulbasen bakaxel till boggiemitt, än 911.4 - iaf om .4 är lika kort/lång som 911.3.
1270b/c har samma mått som 911.3 iaf och 1270d blev väl snäppet klumpigare har ja för mej..

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

mrme  
#81565 Kul att höra vad du tycker, du är långt ifrån lika röd som du var tidigare så de finns nog hopp för dej oxå :wink:
Att du fick ta om med 1270in låter helt obegripligt om de är 600 hjul på den för valmeten styr ju fruktansvärt dåligt.
07ans D ja körde 6dagar hade bra mycke bättre styrning än valmeten å nya E har ju ännu bättre styrning än då. Minns att ja provade vända å kringla i mellanzon bara för att testa å valmeten hade inte en suck där.

Smaken är ju som baken så ja fattar inte att du ser så bra i den heller javisst aggregatet å vägträden men sen är de ju natten takrutan å högra rutan är ju totalt kass sikt.

Svag kran som annars går fint å agget går bra håller ja oxå med om men vedklabbarna (eme) är ju lika illa som bollarna i ponssen(min åsikt) 0 känsla å ett jäklarns vevande.

Vore kul att prova 931an för den ska ju gå bra mycke tystare å finare på kransvängen sägs de,
tror de är valmets bästa maskin faktiskt den med kranen lite längre bak så sikten blir bättre åt höger vid upplyft kran, å en räckvid på 11,5m å 350 aggregat så har man nog en fin stickvägsgående skördare.
Bättre sikt uppåt oxå så har dom nog fått till de riktigt bra för dom som vill åka på kranen. Kanske kommer de nästa år, den som lever får se.

Skriv lite mer när du vilat fingrarna från helikopterknapparna :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

mrme  
#81766 Umes skrivtorka här kan bara tolkas på ett sätt, dom röda är sämre :mrgreen:

890, knegarn å ume kolla med admin ifall ni kan byta alias då slipper ni skämmas över era tokiga inlägg om hur grymma valmetskördaren är :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Umes lilla röda

Knegarn  
#81836 2250 kubik förra månaden, enbart gallring runt 80 liter o jag kör ensam :) ok att den inte är tystast och lugnast o slöast, det håller jag med om. men jag vill ju ha ut lite virke och så är det ju så jäkla kul att hugga med en valmet :thumbsup:
Oroa dig inte mrme, jag skäms inte :)

Avatar Fallback

Re: Umes lilla röda

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81845 nja, tyvärr har du inte alla fakta mrme så din tolkning är kass, veckan har varit hektisk med jobb på kvällen å skoter på dagarna så datorn har fått vila.

Kan förövrigt hålla med om att sikten åt höger inte är den bästa men egentligen så tittar man ju bara ut där när man ska upp på vägen.
Eftersom jag inte hann köra så länge hann jag inte kolla runt så mycke i datorn, men det lilla jag han se gilla jag. musen på armstödet kändes smart när man slapp böja sig ner och försöka fälla ut tangentbordet rakt i smalbenen som på E. Annars kändes datorn enklare och mer logiskt uppbyggd och en klar dasa känsla uppdagades.
En sak som va lite synd var att de övriga i laget "bara kört" och inte märkt att varvet bara var ställt på 1500, När jag körde hade ja det på 1650 och då kom den välkända valmet rappheten fram 8) . Vet inte va de var för motorer på agg. men mistänker att de tyvärr var 500 vilket knappast behövs.
För att va så smal och med 600 hjul tyckte jag att stabiliteten var bra, märktes dock att de inte va 700 me vätska fram.
En sak man blev imponerad av var hur bra anpassad hydraulventilen är mot kran. Den precisionen har jag aldrig känt med en grön.

Förresten skäms inte jag heller å ser dessutom fram imot att snart få de kul på jobbe igen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Umes lilla röda

masterchief  
#81847
Knegarn skrev:2250 kubik förra månaden, enbart gallring runt 80 liter o jag kör ensam :) ok att den inte är tystast och lugnast o slöast, det håller jag med om. men jag vill ju ha ut lite virke och så är det ju så jäkla kul att hugga med en valmet :thumbsup:
Oroa dig inte mrme, jag skäms inte :)

Inte illa 8)
Skulle vara intressant att se vad 5005an skulle vräka igenom där :lol:
Platt fall direkt då den skulle sjunka som en gråsten på de platta finmarkerna :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).