Motorsåg och handhållet

Husqvarna 357XPG

31 inlägg 42357 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 357XPG

Fredrik  
#787 Hej,

Åke, och andra som vet:

Hur stor är skillnaden mellan 346 och 357?
Är det stor skillnad i driv eller bett mellan dem, är det värt mervikten på 357?

Funderar på att byta, undrar vilken som skulle passa mig bäst...
Vi hörs!

MvH Fredrik


Senast redigerad av Fredrik ons 21 dec 2005, 14:00, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

346 vs 357

swe#kipp  
#790 Ja det skiljer ju lite i vikt på dom och skall man gå hela dagarna och köra så gör det ju en väldig skillnad, men hade du inte en 353:a innan ??
har du provat att öppna upp ljuddämparen på den ? det ger en effekt ökning på mellen 10% - 20% cirka sågen andas bra mycket bättre och går svalare men man får ge den lite mer soppa,,,,
jag tycker att det för litet steg mellan 346 och 357 tycker att det är vettigare med en 372:a ,,, nackdelen med 372:an är väl att du inte kan dela skärutrustning med 353/346/357 ,,,,,,

bara vad jag tycker finns nog nån med bättre ideer ,,,,

Avatar Fallback
Fredrik  
#791 Kanon med synpunkter!
Jag har som du skriver idag 353.
Den funkar bra för mindre vedhuggning, men tyngre granskog som jag kört nu ett tag får 353 att tröttna...

Steget kanske blir litet om jag växlar upp till 346 (+0,1hk), men har testat den och det är onekligen bättre klipp i den än i min 353.
357 verkade intressant (+1,1hk), men ändå "bara" 600g tyngre.
Att växla upp till 372 känns kanske lite onödigt, även om den är riktigt stark!

Baserat på ovan vore det kanon att få ett bättre hum om skillnaden mellan 346 och 357.

Vi hörs!

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

Fredrik

swe#kipp  
#792 Om du inte bor för långt från säter så skulle du kunna få prova min 346:a och se vad du tycker om den ,,, den har öppnad ljuddämpare, ocg jo visst är det bättre klipp i 346:an än 353:an har du kollat på 359:an den blir tydligen riktigt bra med öppnad dämpare ,,, och kostar några tusen mindre än 357:an

/Kristoffer

Avatar Fallback
Fredrik  
#793 Tack för erbjudandet, men det är nog lite långt, bor själv i södra Värmland... :wink:

Ja, 357 verkar ganska dyr om man jämför.
Men 359, finns den i Sverige (har inte koll på denna maskin)?

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

359

swe#kipp  
#800 jo den finns att beställa kostade 6000:- med handtagsvärme (359G) sist jag kollade men den saluförs inte i sverige, men den skall ha öppnad dämpare för att vara nått att ha, om du inte är villig att göra det så är 357 nog det som gäller :)

/Kristoffer

Användarvisningsbild

Vilken blir det ??

swe#kipp  
#802 Tjoho !!
har du bestämt dig för vilken såg du vill köpa ??
var och kände lite på en 357:a igår och den känns inte så tung tycker jag, vet att jag tyckte den kändes rätt tung när jag köpte 346:an men det är klart nu när man kört med 372:an så blir det ju lite annan vikt känsla !!
jag blev faktiskt lite sugen på en måste jag erkänna ,,, måste bearbeta sambon lite så att även tycker att jag behöver en till såg :)

/Kristoffer

Avatar Fallback
Fredrik  
#803 Tjena!
Lokala handlaren hade ingen hemma, han beställde hem en, så jag får känna på en imorgon...
Sågen känns som ganska väl avvägd, inte FÖR tung, men ändå ganska bra cylindervolym och effekt, men det är bara vad jag tror än så länge.

Ang förhandling/bearbetning så brukar det ske i två steg, det första är lättförhandlat (intern förhandling :wink: ), steg två kan vara lite värre, mycket taktik krävs här... :D :wink:

Vi får se hur det går!

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

hehe

swe#kipp  
#804 I'am such a wimp :P

Avatar Fallback
Fredrik  
#812 Hej,
Passade på att dela detta ämne, kom på mig själv när jag precis delat ämnet med Tanaka röjsågar... :lol:

Nu är 357XPG tummad på för min del också... :wink:

Jag har inte testat att såga med den, men annars verkar sågen kanon och det är gott klipp i motorn.
Det enda som jag ser som lite negativt är vikten.
Testade att jämföra med min 353, och jag tycker att 600g är ändå en del.
Men det är ju så, det är för- och nackdelar med allt.

Tja, vi får se vad det blir, vad har ni andra för synpunkter?

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

vikten

swe#kipp  
#813 kanske kan den effekt ökning du får med en 357 vs 353 göra att arbetet går så pass mycket snabbare att vikten inte gör nått, hoppas jag förklarade mig någorlunda bra ,,,,

Avatar Fallback

346 vs 357

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814 Nu har jag längre svärd och -än så länge- bredare kedja. (Har inte börjat använda 1,3 än) Det gör att jag använder 357 bara till det grövsta men känslan för min del är nog att 346 känns effektivare, men som sagt jämförelsen är inte helt rättvis.

Avatar Fallback
Fredrik  
#815 Hej,

Tack för infon!

Ja, jag har inte bestämt mig än, vi får se vad det går...

Detta med svärds- och kedjetyp hade jag en diskussion med handlarn om.
Enligt honom bör man inte montera pixel-utrustning på 357.

Den är enligt honom gjord för 1,5mm, kedjehastighet och effekt gör att
pixel inte håller och risken för skador ökar.

Ser man i bruksanvisningen så står det enbart 1,5mm på 357, drivhjul 7 tänder, kedjehastighet 21,5 m/s.
Kollar man sedan på 346 och 353 så står det både 1,5 och 1,3, drivhjul RIM/7, kedjehastighet 18,5 resp 17,3 m/s.

Vad har du för info Åke?

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback

1,3 18"

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818 njae Huskvarna säljaren rekomenderar inte 18" pixel. Det enda stället som jag sett lagerför de kedjorna är Lantmännen i Ullared. De hade bara pixel o menar att det ska hålla. iof står det Jonsered på askarna, inte Huskvarna men skilnaden på svärd o kedjor är nog inte så stor....
Vist ökar belastningen o därmed risken för kedjebrott men metallurgerna går ju också frammåt. Teoretiskt bör det ju göra en del på prestanda med smalare skär. Men mit huvudskäl är som sagt att slippa ställa om slipen mellan olika breda kedjor. Slipen är väldigt petig med inställningarna om kedjan ska gå rakt.

Användarvisningsbild

svärd och kedjor

swe#kipp  
#820 Jag tror inte heller att den är nån skillnad på dom, båda görs ju i samma fabrik i norge förutom dom som är omärkta Oregon prylar :)
det är iaf vad min butik har sagt ,,,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).