Skogsvagn (Huggarvagnar)

Storlek på skogsvagn

8 inlägg 6005 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek på skogsvagn

svenne  
#8074 Hej!

Jag undrar hur stor vagn man ska ha på en valmet A 75, eller rättare sagt så man inte får en för stor vagn till traktorn är det någon som har ett tips.

MVH Svenne



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8076 Se till den terräng du har.
Om du bara har plan mark och torrt på dom flesta ställen kan du ju ha så stor kärra som den rent motormässigt klarar.

Men om det är kuperat så är ju en mindre kärra att föredra.
Sen är ju en mindre kärrar för det mesta smidigare, men en större är stabilare.

Om du ska köra i rejält motlut känns det lite säkrare med en mindre vagn än en större..
Finns många aspekter.

Men en 8-9tons vagn klarar den galant, man behöver ju inte köra fullt lass om det är riktigt jobbig terräng heller.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8111 Det hänger ju lite på hur stor kran du riktat in dej på oxå.
Smidigheten är väl inte så stor skillnad när alla? vagnar numera har vagnstyrning.
Sen är däckutrustningen nåt att tänka på oxå, brett är fett :lol:
8-10 ton är väl normalt och man behöver ju inte ha råge på en stor vagn heller.
Om du har backigt och köper nytt, kolla om inte bromsar är tillgängligt.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8255 Hej,

10 ton funkar bra till en 75 hk traktor. Effekten är oftast inget bekymmer i terrängen däremot på landsväg blir det jobbigt med för svag traktor och tung last.

MVH

Morgan Nordin, K.T.S Maskiner

Avatar Fallback
svenne  
#8334 Jag tackar så mycket för tipsen!

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8932 den erfarenhet jag har av huggarvagnar är att en större vagn står stabilare när man lastar lut. En bra vagn är vreten 1400 då har du en stark och robust vagn. Satsa hellre på nåt kraftigare än nåt lite klenare.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8973
valmet901 skrev:den erfarenhet jag har av huggarvagnar är att en större vagn står stabilare när man lastar lut. En bra vagn är vreten 1400 då har du en stark och robust vagn. Satsa hellre på nåt kraftigare än nåt lite klenare.


Till en Valtra A75? :shock:

MVH

Morgan Nordin

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9165 Det går väl själv har jag ju en valmet 705 från 88 och kör med. Drivningen på den vagnen är stark som sjutton ju. Sen om du inte har någon drivning på vagnen så går det ju bara tyngre än om man inte har det. Så då sliter man ju ut traktorn fortare än vagnen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).