Verkstan

För kall olja

144 inlägg 52165 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: För kall olja

Dexxaz  
#80986 Har läst inläggen ovan om "Kall Olja" och vill bara berätta om hur vi på tidigt sjuttital fixade motorvärmare på en gammal Perkins 4 monterad i en dieselelektrisk mobilkran (Coles 1710) -59
Det fanns inget lämpligt ställe på motorn att få i en insticksvärmare,slangmotorvärmare fick man byta tre-fyra st varje vinter.
Hittade en stor spisplatta i en bod,äldre spisplattor var ju utbytbara och den hängdes upp under oljetråget med lite grövre ståltråd och sedan kopplades den för full effekt med några grova sockerbitar.....
Ett par timmar räckte för att koka oljan i tråget och plattan höll i åratal.
Kanske inte bästa sättet att värma en motor men nöden har ingen lag...ibland.

Oplanerade snabba starter löstes med en grov gasolbrännare mot motorblocket i en kvart..det var inte så noga på småindustrierna då...=)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: För kall olja

mrlynx  
#80989 Annars hade tidigare en granne ett strykjärn monterat under oljetråget på sin traktor som motorvärmare.

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

halvproffs  
#80992 Nä nu får det vara nog med ideer! Hur tror ni annars traktorn kommer att se ut med spisplattor, strykjärn.farmors värmare mm hängandes under traktorn när han far fram i Fernbo. :roll:

Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#80994 Jättfestligt, som "Nygift" varje dag!

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

totte  
#81002 Fattas bara ett par gamla gjutjärnsradiatorer på var sida och en kökspanna i trepunkten.

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

halvproffs  
#81010
totte skrev:Fattas bara ett par gamla gjutjärnsradiatorer på var sida och en kökspanna i trepunkten.

Den var bra :!: :grin:

Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#81043 Får hoppas att galghumorn värmer så pass att även Claasens "rock" kan ta plats på galgen.
Senast redigerad av axwell fre 05 feb 2010, 17:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81050 Ni är bara avundsjuka på så briljanta Nobelpristagarkandidater som axwell och mig.
Spisplatta och strykjärn är ju utmärkta tecken på kreativitet, av Dexxaz och mrlynx.
Ni förstår väl att de är de lata som för utvecklingen framåt.
Så det är bara att fortsätta mot nya djärva mål.

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#81062 Kan detta vara något för att föra utvecklingen vidare, menar hellre två 100Wattare än en 150W? Tror dock inte att det räcker för att hålla tvivlarna på mattan. 85 kr frakt tillkommer.

http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... Dfirefox-a

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Skogshuggarn  
#81131 Anliggningsvärmare för oljetank är ingen nyhet.

Har en fabrikstillverkad liggandes här någonstans (tersmostatstyrd dessutom).

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Skogshuggarn  
#81132
totte skrev:Fattas bara ett par gamla gjutjärnsradiatorer på var sida och en kökspanna i trepunkten.



Hehehe,,,,,,,,,,,,,, :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#81136
Skogshuggarn skrev:Anliggningsvärmare för oljetank är ingen nyhet.

Har en fabrikstillverkad liggandes här någonstans (tersmostatstyrd dessutom).


Äntligen, berätta mer; effekt, storlek, anpassningsbar för buktade och oregelbundna ytor osv.

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Knegarn  
#81146 jamen så oerhört trevlig denna tråden har blivit :) vi har en sån pressening med slinga i som är nån kvadrat, kunde ju hänga en sån som en blöja under claasen? den är tänkt att värma ett område på ensilagestukan med men vi har bara använt den en gång dom sita åren och det var som kovärmare, dom hade nämligen fått upp en grind förra vintern och sprungit ut.

En kossa hade säkert tänt YESS ut ur fängelset och satt full galopp bakom fähuset, problemet var bara att det var natt och mörkt och att grinden till dyngbrunn var öppen!! hon skuttade glatt ner i skiten och blev o simma i svämgödsel 12 timmar :D varken farsan eller jag var riktigt säkra på hur många kor vi har (!) så det upptäktes först när hon kom upp som (röd) ko på mjölkrobotsdatorn (över tolv timmar sen senaste mjölkning)

Nåja, farsgubben använde en lastpall som flotte o paddla ut till koskrället och satte en snara runt halsen och jag lyfte upp henne med frontlastarn. hon va BLÅ i färgen och hade simmat i 10 timmar i dynga så en aningens kall var hon, men hon överlevde antagligen pga ensilagevärmarn, hon fick ligga på foderbordet en dag under den, sen klev hon upp igen och gick tibaks i tjänst.

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

Knegarn  
#81151
Famag skrev:axwell, jag var inne på kalix med din länk, men hittade inte platt värmarna att lägga utanpå.
Ringde Volvo LV också men de var helt oförstående.
Men först med idén var du.

"finns ju även värmare som sätts på utsidan, som en klump som blir varm. det kan du ju hänga dit själv utan större problem. dom har ju lite sämre verkningsgrad me iaf.."


(skrevs i mitt 3dje inlägg i tråden vill jag bara påpeka) :grin:

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81154 Vilken tur att halvproffs och totte började raljera över oss lata.
Nu kommer det fram prylar för ändamålet.
Både axwell och knegaren hade bättre värmemattor än farmors värmedyna.
Skogshuggarens värmeblock verkar också vara användbar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).