Verkstan

För kall olja

144 inlägg 52167 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#80789
frasse skrev:Har en Passat tdi med plattvärmare.Låååång planering gäller om ska ha en varm motor.Synd att inte förre ägaren hade satt in dieselvärmare.

Det verkar inte bättre! Smickrande att du valde att citera, ett tecken på att jag inte räknat så tokigt:

I dag hade bestämt mig för beställa den insticksvärmare som skulle vara mest lämpad för vxl/trans. Ringde Calix i Eskilstuna och talade med en "expert" som sade att det inte går att värma olja med insticksvärmare därför har vi dem inte i vårt sortiment. Han trodde att effekten per kvadratcm. måste vara under 1 Watt(ingen ide att lyssna vidare). "Å plattvärmare då?" "Näe, det finns sällan några plana ytor framför allt under växellådan men kanske ibland under transmissionen, om de är separerade" På min fråga om det finns fler leverantörer än Defa och Calix blev svaret "nej men i USA finns det många"
Vid sökn. på motor/olje värmare, har jag förvånats över hur vanligt det är med kommentarer om dålig livslängd för Calix motorvärmare. Då kändes det åter bättre !!

Famag skrev:LM Maskin nekar insitcksvärmare, påstår att oljan blir bränd.


Om man skall tro Calix så skulle det stämma, men inte enl. Defa. Det verkar som att risken att skada oljan är allra värst då behovet att värma den är som störst. Vid -20 är oljecirkulationen runt elementet ytterst liten och värmen sprids dessutom bara en femtedel så snabbt som i helt stillastående glykolvatten. Fast vattnet skulle ju i verkligheten cirkulera. "Moment 22??!"

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#80803
Famag skrev:Kommer med nya idéer, sedan jag pratade med Kalix.
Där blev det ungefär goodag yxskaft.


Ja, jag fick samma känsla betr. engagemang. När ringde du, strax efter 13.00 hade jag förmånen.

Användarvisningsbild

Re: För kall olja

totte  
#80812 Inte många watt i en sån tror jag, dom är ju liksom inte till för att steka farmor utan bara varmhålla. Om du testar så se för höge farao till att jorda allt som går att jorda ordentligt.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80819 På vår luftkylda Same har vi defavärmare som värmer motoroljan(insticks). Och ja, Calixvärmarna går sönder, vi har sådan i vår MF och den gick sönder efter bara några nätters användning. Sen fick vi en ny och den gick sönder efter en eller två nätter, väntar på en ny igen nu..

Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#80828 Vill instämma med de två föregående, Calix har riktigt dåligt rykte på div. forum. Ja, jorda varenda sektion till nästa osv. så att ett ev. jordfel inte söker sig genom någon komponent och skadar hela elektroniken. Men framför allt för att skydda liv och lem.
Värmedynors effekt brukar vara från 50W och uppåt beroende på fysisk yta. Det skulle inte förvåna om de är dubbelisolerade, dvs skall inte jordas och saknar då egen jordanslutning. Men inte skulle det vara till någon nackdel för temp. på oljan och trans.

Jag var delvis inne på att använda värmekabel av den typ som kan användas i vattenledningar men är osäker på om de klarar miljön under trans., dvs risk för oljekladd. Priset är heller inte så positivt.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

jorgst  
#80864 För att få en plan yta kanske kemisk metall kan vara ett tips.


Defa har ett antal olika insticks värmare men finns det ingen rek till traktorn måste man förvissa sej att det går fritt där inne.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#80868
jorgst skrev:Defa har ett antal olika insticks värmare men finns det ingen rek till traktorn måste man förvissa sej att det går fritt där inne.


Ja det verkar så, men hur kan man få detaljerad info om dia, längd, vinkel, effekt osv när man inte kan ange bilfabr., modell mm?

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80869 Ja jag ringde Kalix ungefär vid 13,00 jag också.
Farmors värmedyna letar jag förbrilt efter.
Vill minnas att den hade en brunaktig huggormsmönstrad sladd.
Så som gamla strykjärn har.
Borde inte en sådan vara jordad från början.
Räcker inte värmedynan till så får det väl bli två stycken då
Förresten så har vissa Claas värmematta runt batteriet.
En eller två sådana då, vet nån effekten på dom ?

Det var då själva fan om det inte ska gå att få värme på oljan.

   TS
Avatar Fallback

Re: För kall olja

axwell  
#80873 Om den är så gammal bör den vara jordad. Både Biltema och "andra" har sådana sladdar om just den är dålig. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: För kall olja

jorgst  
#80874 defas insticks värmare för olja finns i serie 600 .
Kollade i rek listan idag där finns inga mått tyvär ett tips kan vara o kolla mecas online katalog skriv tex 622 i sökrutan tryck ner till org artikelnumer.
Där finns iallafall en bild

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Tosca  
#80914 Var försiktig med farmors värmedyna, de åldras ganska fort och har orsakat flera bränder pga kortslutning.
Räddningstjänsten vill gärna se bäst-före-datum på såna.
Jämför med en huggarhjälm, plasten tappar i styrka med åren.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80942 Ok, förstår att alla elgubbar blir blek om nosen av mina förslag.
Var köps värmedynor ? Apoteket ?
Har aldrig sett någon i en affär.
Värmefilt var det någon reklamlapp om inför julen, och den blir nog lite stor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

masterchief  
#80945 Varför inte införskaffa en dieselkanon för kalla mornar?
Bra mycket säkrare elmässigt.

Avatar Fallback

Re: För kall olja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80956 Du har rätt, elsäkrare är det. Och det är möjligt för mig att använda en sådan också.
El uttag har jag vid parkeringen. Det lär väl bli något sådant tills vidare.
Men jagar jag något som gör att den är start klar när jag kommer till stan och ska köra.
Ett annat problem, är att de som sålt den menar att dom är så här nya traktorer.
Jag har svårt att aktseptera det.
Känns som jag är tillbaka på gengastiden !
LM Maskin borde vara mycket intresserad, då deras huvud märke med liknande växellåda inte flyttar sig ur fläcken i stark kyla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För kall olja

halvproffs  
#80982 Riktiga bönder har en riktig verkstad att köra in traktorerna i om det behövs. :mrgreen: Snåla inte nu, bygg klart verkstan så behöver du inte bekymra dig mer. ACCEPTERA det :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).