frasse skrev:Har en Passat tdi med plattvärmare.Låååång planering gäller om ska ha en varm motor.Synd att inte förre ägaren hade satt in dieselvärmare.
Det verkar inte bättre! Smickrande att du valde att citera, ett tecken på att jag inte räknat så tokigt:
I dag hade bestämt mig för beställa den insticksvärmare som skulle vara mest lämpad för vxl/trans. Ringde Calix i Eskilstuna och talade med en "expert" som sade att det inte går att värma olja med insticksvärmare därför har vi dem inte i vårt sortiment. Han trodde att effekten per kvadratcm. måste vara under 1 Watt(ingen ide att lyssna vidare). "Å plattvärmare då?" "Näe, det finns sällan några plana ytor framför allt under växellådan men kanske ibland under transmissionen, om de är separerade" På min fråga om det finns fler leverantörer än Defa och Calix blev svaret "nej men i USA finns det många"
Vid sökn. på motor/olje värmare, har jag förvånats över hur vanligt det är med kommentarer om dålig livslängd för Calix motorvärmare. Då kändes det åter bättre !!
Famag skrev:LM Maskin nekar insitcksvärmare, påstår att oljan blir bränd.
Om man skall tro Calix så skulle det stämma, men inte enl. Defa. Det verkar som att risken att skada oljan är allra värst då behovet att värma den är som störst. Vid -20 är oljecirkulationen runt elementet ytterst liten och värmen sprids dessutom bara en femtedel så snabbt som i helt stillastående glykolvatten. Fast vattnet skulle ju i verkligheten cirkulera. "Moment 22??!"