Vedmaskiner, flishuggar

Val av vedmaskin

18 inlägg 12458 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80687
stegmaster skrev:
dieseltomten skrev:Nepp det kostar nog extra... Funderat faktiskt att bygga om den till det med . Men man har inte tid med allt...
Kan inte vara raketforskning att sätta dit en hydraulmotor på elevatorn eller?

Det vil koste en hel del om du inte hittar begagnade delar. Du behöver ju hydraul.motor och 3 hydraul.slanger(2 3/8" och en 1/4"(läckolja)), alla på ca 6-7 meter + en flödesventil. Sen koblar du dig inn på en hydraulkrets var oljen sirkulerer hela tiden, så det bordet inte vara så svärt. Sen blir det ju att bygga om själva elevatoren så det går at vrida den. Vet inte hur mycket arbete det e, kanskje du har kollat lite på detta?
Motoren bör monteras i toppen på elevatoren för at gi bäst vrid til bandet, fråga mig inte varför, men det e så tillvärkarna säger det ska va.



På min japa sitter motorn längst ner, å endast 2 slangar...

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Val av vedmaskin

stegmaster  
#80756
nutte skrev:
stegmaster skrev:
dieseltomten skrev:Nepp det kostar nog extra... Funderat faktiskt att bygga om den till det med . Men man har inte tid med allt...
Kan inte vara raketforskning att sätta dit en hydraulmotor på elevatorn eller?

Det vil koste en hel del om du inte hittar begagnade delar. Du behöver ju hydraul.motor och 3 hydraul.slanger(2 3/8" och en 1/4"(läckolja)), alla på ca 6-7 meter + en flödesventil. Sen koblar du dig inn på en hydraulkrets var oljen sirkulerer hela tiden, så det bordet inte vara så svärt. Sen blir det ju att bygga om själva elevatoren så det går at vrida den. Vet inte hur mycket arbete det e, kanskje du har kollat lite på detta?
Motoren bör monteras i toppen på elevatoren för at gi bäst vrid til bandet, fråga mig inte varför, men det e så tillvärkarna säger det ska va.



På min japa sitter motorn längst ner, å endast 2 slangar...

Du måste ha en budsjettlösning. :wink:
E inte nån hydraulekspert, men det det finns vel nån annledning til at "proffsmaskiner" har läckoljeslang. :???:

Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

villeved  
#113834 Nån som vet om det skulle funka med en 8 bitars yxa på en 5,6 tons maskin ??

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).