Skogsröjning

Underröjning - vedtag?

22 inlägg 12136 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80651 Kolla upp om försäkringar när du har folk huggande i din skog,händer det något kan du helt plötsligt stå med arbetsgivaransvar,upprätta ett vedkontrakt så tror jag att du är ifrån detta,ta kvitto på något symboliskt.
Vet inte varför folk har något mot slanved,en vis man sa att om man räknar tiden på att hugga slanved och endast behöva kapa den kontra grövre ved som ska kapas och klyvas så är tiden för färdig kubik lika.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80695
axwell skrev:Det går att tjäna bra på dessa "råttsvansar" för de som har sin skog inom rimligt avstånd från Sundsvall. Efterfrågan på aluminium har ökat starkt och då brukar det annonseras varje vecka under köpes "lövstör". Priserna brukar ligga långt över timmer om det skulle gå att räkna om till fub. Kan forska vidare om intresse finnes


Min "forskning" är klar, de smältugnar som nu tas ur malpåsarna är av den moderna typen och då behövs inte några lövstörar. Vi får väl se om efterfrågan ökar ytterligare så att även de omoderna startas. KUBAL har ryska ägare som har gjort sig kända för inte kunna betala sina fakturor annat än vid hot om konkursansökan.



Kan du upplysa en hedning om hur dessa lövstörar används?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

axwell  
#80708 För att stöta/peta i aluminiumglödbädden så att fickor inte skall bildas, bara färsk lövved dög. Googla på "lövstör" (ord på svenska).
Ett extremt varmt jobb!

Användarvisningsbild

Re: Underröjning - vedtag?

halvproffs  
#80726 Perfekt ved tycker jag 8-10 bhd. En bit på 3-4 meter brukar ej finnas kvist heller. Eldar dock i kamin.

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Fredde73  
#80732 Skillnaden är kanske dagens vedkapar som klyver i samma moment som kapet. Då förstår man att det sprutar ut mer kubik / timme med lite grövre ved. Annars har jag haft lite av den tanken som "bengt.a" ovan här. Att måttligt grov ved som man inte behöver klyva fyller vedbon nog så fort som dom grövre. Och framför allt med mindre besvär..

Bara randbarka lite direkt när man avverkar och sedan torka veden okapad...

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80739 Men torkar den ordentligt om man inte klyver?

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Fredde73  
#80745 Brukar "skrapa" lite extra med motorsågen redan på det stående trädet innan jag fäller. Då får man en rand upp till sisådär 2m höjd. Det räcker på barrträd och björk kan få en liten rand vidare uppåt även där den är klenare..

Om man sen lägger upp långveden lite "slarvigt" och inte alltför massivt torkar det rätt bra. Och sista torkningen kommer ju när det till sist är kapat och travat...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).