Skogsmiljö och Trädlära

Barkgnag

13 inlägg 6598 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkgnag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80620 Var och skidade runt på mina ägor idag (40cm snö), och kom fram till grannens nya avverkning. Där hade de lämnat sälg (eller liknande) runt 15-20cm bhd. Samtliga dessa jag såg hade blivit gnagda runt om, från 10 cm över snön till kanske 1,3 -1,5m upp. Långa längsgående fåror efter tänderna.

På min sida gränsen hade djuret även gett sig på en gran, men orkade bara 1dm gnag. Men runt om så klart. Smakade väl illa?

Vågar inte gissa vad det är för djur, och jag hade inte kameran med mig. Imorgon kanske.



   TS
Avatar Fallback

Re: Barkgnag

ymer  
#80622 finns kronhjort på era marker?

Avatar Fallback

Re: Barkgnag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80625 Inte vad jag vet. Det har aldrig knackat på någon och presenterat sig i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkgnag

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80627 Hänt samma sak på ett flertal granar för några skogsägare hemmavid. Enligt dom som visste var det tydligen älg som knaprat i sig barken. En skogsägare hade försökt rädda träden genom att stryka på tjära på såren, då hade älgen ätit upp tjäran med. Måste ha blivit lite svart i mulen den älgen.

Avatar Fallback

Re: Barkgnag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80631 Vänta, det kan inte vara get? De har ju faktiskt getter på gården några hundra meter ifrån. Får nog ta och kolla upp det där, om getterna äter up mina granplantor blir jag ARG!

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkgnag

ymer  
#80632 Här kanske svaret finns:
http://www-skogsskada.slu.se/SkSkPub/Sk ... agnosis.do

Avatar Fallback

Re: Barkgnag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80634 Har kollat, kronhjort stämde bäst. Men vete fan...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkgnag

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86227 Här har vi haft älg som har gått och gnagt på ny gjorda gallringar. Har nog hittat 50-60 träd som är förstörda för det.

Avatar Fallback

Re: Barkgnag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88219 Ja, nu har ju snön smält undan, så jag var och fotade. Någon som ser vad det är för djur? Eller är det en människa som har randbarkat för att få döda träd???
betskador.jpg
betskador-detalj.jpg
betskador-skyldig.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkgnag

axwell  
#88286 Om du hade beskrivit hur breda tandspåren är så borde älgjägarna veta hur breda deras(älgarnas!) tänder är.
Men utan den informationen tror jag på get. Svågerns fårskock är vansinnigt begeistrade i sälg(?)(asp?),på bilderna kan jag inte säkert avgöra om det är sälg eller asp, men troligen. Har aldrig sett älggnag så nära marken som du beskriver det.
Men det mest komprometterande beviset syns nere till vänster bild 1.

Avatar Fallback

Re: Barkgnag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88309 Om det nu är en get som gjort skadorna, och den kommer in och gnager på mina granplantor (gränspinnen syns på den sista bilden, jag står i min plantering och tar kortet) vad gör jag då?

Skall försöka få tag i grannen så snart som möjligt. Vilka regler gäller för getter, måste de ha dem inhägnade?

Om nu rådjur och älg tar allt utom gran, så vore det synd om geten tar det som blir över...

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkgnag

axwell  
#88311 *
* Antal inlägg: 390
*

SV: När är geten för gammal för att bli dräktig?
« Svar #6 skrivet: 21 jan-10 kl 00:40 »
Lite dagsljus och färsk lite morot gör geten starkare och hjälper till att ge henne en god situation vad gäller kalcium dvs kalk. Tallgrenar är god hälsokost för övrigt!
Lycka till/Tt
Loggat
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!
Utloggad Tesse

* Forummedlem
* ***
*
* Antal inlägg: 93
*

SV: När är geten för gammal för att bli dräktig?
« Svar #7 skrivet: 21 jan-10 kl 09:48 »
Har märkt att de gillar tallgrenar, bark och barr åker ner fort som attan! :) Ett par kvistar varannan dag får dom.

http://www2.slu.se/forskning/fakta/fakt ... S96-09.pdf

Vågar inte ringa svågern den här tiden, det kan bli surrigt.(betr. juridiken och moraliskt ansvar)

Avatar Fallback

Re: Barkgnag

axwell  
#88371 Fel av mig betr. favoritträdslag; "hägg"(luktar illa), med tillägget "men nästan allt, tex gran".
I mina trakter är det vanligt med belastande servitut: Mulbete, men getter var undantagna 28/1 1876 som jag förstår det.
http://runeberg.org/lantuppsl/0119.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).