Virkesmätning och Matrisfub

Södra inför en klass för grantimmer

91 inlägg 37651 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Södra inför en klass för grantimmer

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80621 Det handlar om en prishöjning på normaltimmer. Gran har ju två kvalitetsklasser. Jag tror du skall se det som att en normalstock utan prisavdrag eller pristillägg pga längd höjs med 75 kr/m3 och det gäller båda kvalitetsklasserna.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80626 Läs längst ner i artikeln

"Samtidigt går Södra över till en gemensam kvalitetsklass för allt grantimmer
för nya kontrakt tecknade efter den 1 februari."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80633 Om Södra går över till en enda klass på gran, avser då prishöjningen på 75 kr relativt klass 1, klass 2 eller ett gammalt viktad pris (jag har för mig att ca 80% av grantimret brukar hamna i klass 1 och resterande ca 20% brukar då hamna i klass 2).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Södra inför en klass för grantimmer

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80636
Mangan skrev:Läs längst ner i artikeln

"Samtidigt går Södra över till en gemensam kvalitetsklass för allt grantimmer
för nya kontrakt tecknade efter den 1 februari."

Ledsen, jag missade det. Det hade jag inte väntat mig.

Det är väl ett led i att gå över till automatisk mätning. Om det bara finns en klass så behövs ju endast volymmätning av timmret vilket minskar behovet av manuell virkesmätning.

Användarvisningsbild

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Elias  
#80683 Frågan är om detta påverkar negativt på prisbilden för oss skogsägare. Kan ju vara så att de tar bort den högre klassen och bara behåller den lägre och sedan lägger på litegrann. Så för oss som har fin granskog får sämre betalt än förr och de som har dålig får bättre tex bolagsskog som inte är omskött på samma sätt som privat.
Det andra som kan hända istället är att de har bara en klass och de stockar som har defekter som skulle klassa dem till den lägre blir vrak istället och man får inget betalt alls och de sågar den ändå.

Det som är faran om klassningen försvinner är att då blir det bara volym som är viktigt. kvalitet kommer alla skita i eftersom det spelar ingen roll längre. Blir ungefär som kina, producera så in i helvete mycket men allt är bara skrot. Lite som om man tog bort lönehöjningen eller övertid på jobbet, varför ska jag då jobba extra hårt eller övertid om jag bara förlorar på det?

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80705 Har man bra kvalitet får man väl sälja till en annan. Det har väl egentligen aldrig lönat sig att offra volym och satsat på kvalitet?

Prisskillnaden mellan en 50-och 100-årig gran av samma volym är,vad jag vet,rätt liten.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80717 Holmen säger sig villa betala bra för gran. Vi i södraland kanske ska vänta med
granavverkning något år!

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Fredde73  
#80722 Ja inte sälja till Södra i alla fall. Det enda som vi här i Norden kan göra bättre än övriga skogs-världen är ju att producera kvalitet. Tätvuxet virke med få och små kvistar. Och att ta bort all "uppmuntran" till det hos skogsägarna i sin jakt på massaved är nog att bita sej själv i svansen. Förhoppningsvis finns andra mer såg, hyvel och förädlings-inriktade köpare på marknaden som tänker längre...

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80738 Det står samma i Land som Niking skrev ovan.

Prishöjningen är väl mpttligt intressant (jag skrev det i en annan tråd) utan det är ihopslagningen som jag tycker är spännande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

alias  
#80753 Tro att det är så enkelt att Södra blivit tvugna att gå över till 1 klass nu när det är stor efterfrågan på virke igen, både Sydved och privatsågverk som vi förhandlat med nu i höst och vinter har betalat för ett pris rakt över alla kvaliteter.

Vad det gäller teorin om automatisk mätning så har jag för mig att redan den nya klassindelningen för barrsågtimmer var ett led i den utvecklingen. Rakheten går ju lättare att mäta i en mätram än t.ex. tjurved.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80777 Dom gör som Rörvik. Kör med samma pris jäms över.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81128
Henrik K skrev:Dom gör som Rörvik. Kör med samma pris jäms över.

Rörvik valde väl detta i ett desperat läge.
De är på ruinens brant.

Troligen är denna sammanslagning av kvalitet ett sätt att fånga uppmärksamhet.
I längden är värdering av kvalitet nödvändigt både i skogsvård och virkeshantering om vårt land skall ha möjlighet att exportera bra virke. (Se elias inlägg här i onsdags.)

Tätvuxet har större styrka och formstabilitet. Om fler "limträhallar" havererar av snö kan det bli ny debatt.

Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81147
Bertilsson skrev: I längden är värdering av kvalitet nödvändigt både i skogsvård och virkeshantering om vårt land skall ha möjlighet att exportera bra virke. (Se elias inlägg här i onsdags.)


Det gamla vanlig sloganen, "våra" skogar och "vi" skall exportera. Vem är "vi"?

Om skogsägaren tror på kvalitet, så är det bara att odla. Just nu verkar det inte premieras särskilt (tall har väl bara 3 prisnivåer normalt). Jag förelsår att Bertilsson odlar tätvuxet virke om han vill, så kan vi andra avgöra själva vår skötsel.

Om du som skogsägare tror på kvalitet om 50 år, så varsågod!

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81172 Mangan skrev här ovan något som jag berör.

Jag utgår ifrån att mina kvalitetsråd känns som frivilliga.
Med kunskap kan kvalitet åstadkommas och utnyttjas med små kostnader och bara lite planering.
Utan kunskap och erfarenhet minskar möjligheterna.

Exempel på dålig kvalitet: Snickerifabriker i södra Sverige köper inte längre sitt virke nära industrin utan virke från Norrland. Ex. Södras Unneforssåg miste kunder när de fick större område att hämta tallen från med följd att medelkvaliteten sjönk. Nya klassningen lär förstärkt problemet.

Exempel på bra kvalitet: I somras rekonditionerade jag ett gammalt träfönster som hade enbart träpluggar och inget kitt. Det kan vara nära 100 år.

Misstag som är gjorda:
I början på min skogsmannabana fickade jag ihjäl mängder av ekar i grovlek 35 – 70 cm där det fanns kvistren del 3-8 meter upp. Den kvaliteten hade varit värd 3.000 kr/m3 idag.

Tyvärr är jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
Bertilsson

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).