Friluftsliv, Naturturism

Svampsäsongen 2023 - hur hitta kantareller?

31 inlägg 23525 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svampsäsongen 2023 - hur hitta kantareller?

Torbjörn Johnsen  
#806040 Efter några veckors återkommande regnväder så borde det finnas hopp om en bra svampsäsong och att hitta kantareller även i år. I alla fall i de delar av landet som fått lite nederbörd nu efter midsommar. Jag tänkte att vi kan dela erfarenheterna i den här tråden om det blir svamp eller ej när det först varit torrt men sedan kommit skäligt med regn.

Utan att avslöja sina bästa svampställen så kanske det finns möjlighet att dela lite generella tips om var man kan hitta kantareller? Eller andra goda svampar med för den delen. I vilken typ av skog? Ålder? Historik? Topografi...

Året 1992 var det väldigt torrt under hela försommaren och ända fram till början av juni. I alla fall i Värmland där jag plockade svamp på den tiden. Ganska likt i år men regnet kom nog ännu senare. Minns att granskogen led på småländska höglandet även detta år. Under hösten samma år kom det sedan enorma mängder trattkantareller i Värmlandsskogarna. Det var veritabla mattor med svamp och det gick att plocka hur mycket som helst. Det ska bli intressant att se om det blir liknande i år.

TS
Användarvisningsbild

Re: Svampsäsongen 2023 - hur hitta kantareller?

svampbob  
#806093 Jag fick den här bilden igår från Istes trakter så det verkar finnas lite gult i skogen även i år.

Användarvisningsbild

Lingonprinsen  
#806097 Här i Örnsköldsvik, Ångermanland, i Norrland har det också varit torrt och varmt i Juni och början på Juli. Vi fick regn förra veckan men det vara kanske bara för en dag eller två. Många gräsmattor är fortfarande lite gula från torkan. Jag har inte sett några kantareller här uppe ännu. Har ni mogna kantareller i Jönköpings-trakten redan nu?

Skogsöga  
#808332 När det gäller gula kantareller, så hittar jag absolut mest i granskog som är i 20-40 års ålder. Hittar även i förvånansvärt ung lövskog 10-15 år. Detta är nytt de senare åren och jag tror det hänger ihop med lämnade naturvårdsträd där mykorrhizan kan överleva, men där är de svåra att få syn på.

Användarvisningsbild

Badger  
#808414 Det här med svamp är verkligen en gåta. På mina marker finns, blädad skog i olika åldrar. Planeteringar efter mindre trakthyggen, rejäla självföryngringar efter Gudrun. I princip finns det ingen matsvamp alls. Kanske gott om flugsvamp, någon enstaka tegelsopp eller stensopp. De enda kantareller som finns i trakten är i kanten på grusvägarna. Mycket faschinerande. När jag gått på torget har tanken slagit mig att köpa lite svamp och slänga ut i skogen och se om det går att "så" in svamp.

Skogsöga  
#808468 Badger, att så svamp med sporer är nog svårt och de blåser nog till dig ändå. Med mycel är det nog lättare, så har de plockat djupt så det finns mycel längst ner så kan det vara värt ett försök. Då ska man försöka ympa in det på en liten rot (när det gäller kantareller).

Jag har i år ympat in ostronmussling, även kallad ostronskivling, på vindfällen av asp. Har den på asplågor och en askstubbe, så jag tog övergången mellan ved och svamp, borrade hål och tryckte i en liten bit i varje hål. Återstår att se om ett par år om det lyckas.

Användarvisningsbild

Badger  
Skogsöga skrev:Badger, att så svamp med sporer är nog svårt och de blåser nog till dig ändå. Med mycel är det nog lättare, så har de plockat djupt så det finns mycel längst ner så kan det vara värt ett försök. Då ska man försöka ympa in det på en liten rot (när det gäller kantareller).

Jag har i år ympat in ostronmussling, även kallad ostronskivling, på vindfällen av asp. Har den på asplågor och en askstubbe, så jag tog övergången mellan ved och svamp, borrade hål och tryckte i en liten bit i varje hål. Återstår att se om ett par år om det lyckas.

Jo, så är kanske inte rätt ord, men att införa, plantera in mycel, ympa eller vad man vill. Har läst lite halvt oseriösa bloggar där man kastat ut svamprens och hävdar att det kommit kantareller senare.

jannee  
#808567 Du kan slänga ut svamprens till f*n tar dig, blir ändå inte någon svamp.
Sak samma som att du hivar ut bark eller virke, blir ändå ingen skog.

fri  
jannee skrev:Du kan slänga ut svamprens till f*n tar dig, blir ändå inte någon svamp.
Sak samma som att du hivar ut bark eller virke, blir ändå ingen skog.

Här blir det skog oavsett vad jag gör, naturen återtar snart om man inte är flitig med röjsågen;)

Tjingen  
#808600 Kantareller verkar gilla olika miljöer. Mina största fynd har varit i granskog och på fjället i björkskogen. Det här inslaget är från 2021
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... borgafjall

Jag har inte behövt någon skyffel än 😀

Axl  
#808636 Inventerade ungskog en regnig sommar och hittade massor av kantareller, 25-30 årig skog med smalbladigt gräs på backen verkar dom trivas i.

Brorsan  
#808807 Kollar alltid efter kantareller när jag går med hundarna.
Fram till nu har det varit tomt men nu börjar dom komma upp.
Under träden är det fortfarande för torrt, inte en svamp men där det är lite öppnare kommer dom.
På öppnare platser har fukten trängt ner 3- 4 cm och det räcker tydligen.
Ostkusten utanför Stockholm.
Det är iallafall min teori, rätt eller fel har jag ingen aning om.
Jag går inte och letar svamp utan går till dom vanliga ställena.

Användarvisningsbild

rokon  
#808811 Ni som har en lämplig hund kan väl dressera den att markera för kantareller med ståndskall? En hund rör sig med nosen närmare marken och betar av större områden mycket bättre och snabbare än man själv kan.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808845 Körde skogsbilvägen upp och ner. Så 5 sorter plockade!

Kan ni de?

jannee  
#808848 Jag kan inte många svampsorter.
Ätliga för mig ! = Kantareller - framförallt smörstekta med lite vitpeppar och en aning curry.
Övriga, inklusive trattkantareller är för mig oaptitliga = plockas ej.
Min mormor plockade många olika sorters svamp och gjorde stuvningar, dock inget som jag i alla fall lärde mig uppskatta, därav min okunskap om svamp eller deras s.k. ätlighet.
Smakat murklor (min morfars favorit), fårticka - inte är det någon höjdare eller den s.k. vårmusseronen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).