Traktorn i skogen

Belarus T42

117 inlägg 47946 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belarus T42

Mr_Smurf  
#80455 Hej

Har precis köpt mig en Belarus T42, har hört att det ska vara en bra skogstraktor som inte krånglar så mycket.

Jag var egentligen på jakt efter en Valmet 305, men så sprang jag på denna istället.

Har hört många som säger att rysstraktorerna var bättre under Sovjettiden och att sedan Ryssland blev kommersiellt så har det blivit precis som kinatraktorerna, så den här från 81 är ett klassiskt ryskt järnspett utan onödig komfort. :)

Jag försöker lista ut vad det är för lastare som sitter på den, för det sitter inga dekaler eller någon märkning på den.

Det är bara enkelverkande hydraulik på lyftkolvarna, hur knöligt är det att byta kolvar å göra om så man får dubbelverkande? Kan ju vara praktiskt att köra ner lastarn å hjälpa till att lyfta lös sig om man kör fast.

Bromsarna är ju så klart dåliga som på alla Belarus, vart hittar man billigaste delarna?

Nu ska jag bara hitta en billig och bra skogsvagn med kran :)

Bild




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

axwell  
#80466 Är det en T-42LB på 42,5 kW 5,3 ton, eller är det en nyare modell

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#80467 Vad jag vet så heter den bara T42 och har en tjänstevikt på 3.5 ton. Men den verkar vara nära besläktad med Belarus 425 om man tittar på bilder på nätet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#80764 Grattis till ditt köp! Hoppas du har tur med den.

Köp en handbok på NOLI och lär dig hur den är konstruerad. (deras maskiner är inte som vi är bortskämda med från väst).
Vet du säkert att beläggen är utslitna? De går ofta att justera in lite till.
Har också en T-42:a som jag gav 17000,- för. Har haft den 1,5 år. Jag tycker det är fin komfort i min från 1980.
Fjädrande framvagn, trevlig körställning, bra hydraulflöde, vändbar stol med bra fjädring, hyfsad framkomlighet och dubbelverkande hydraulik på hydraularmarna bidrar till komforten.
Vid plöjningen blev jag impad, den drog bra på 1000 varv på höga växlar med gammal villaolja och spillolja i tanken. Och vilken tillgång med dubbelverkande hydraul!
Din lastare ser lite kjällve-aktig ut, fast jag ser inte skopfästena på bilden.
Bra att du skapade tråden så vi kan byta erfarenheter.
Per

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#80767 Jag gissar också på en kjällve och det verkar vara SMS-fäste på den.. Men det får jag undersöka nästa vecka när den kommer med lastbil :)

Jag tänkte plocka lös och undersöka bromsarna, det kan vara många olika saker som strular. Men det går ju alltid att få de klossar som sitter där renoverade om det är svårt att gräva upp nya.

För 17000:- med lastare så var det ju ett rent kap, jag fick ge mer än det dubbla för min. Men utbudet av 4WD traktorer under 50k är väldigt begränsat så det gäller att slå till när man får chansen. :) Hur många motortimmar hade din skrapat ihop och har du fått en uppfattning om hur den mätar motortimmarna, gör den som så många andra där det verkar vara mer kopplat till varvtal än tid.

För 17k hittar man ju nästan inte ens en gammal 60-tals BM med lastare.

Tack för tipset om servicehandboken, jag ska nog ta å kontakta NOLI imorgon och höra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#80774 Näe nån lastare fick jag inte med till det priset.
Jag har för mig att motorn lämnar ca 55 hk.
Timräknarn stod på 1730 när jag puttrade hem från Tranås.
Har en svag aning om att timmarna räknas vid PTO 540 kraftuttagsvarv.
Det var/är en hel del att göra vid innan den kan räknas som duglig. Tror han hade vält med den.
Köpte en lastare till min Fergus men sätter hellre den på Belarusen. Tror det kan bli trångt vid generatorn och grenröret.
Har du lust och möjlighet så ta gärna lite kort och lägg ut när du fått hem den.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#80786 Ah, det var utan lastare. Annars hade det ju varit otroligt billigt :)

Min motor har också gått ca 1700 timmar, för mätaren står på ca 3000 och enligt säljaren så fick den en ny motor efter 1300 timmar.

Jag ska ta och fota lastarfästet åt dig och ta lite mått när jag får hem den.

Men jag har några fler bilder av lastaren å fästet, så jag lägger in dom tills vidare.

Bild

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

mrlynx  
#80802 Välkommen till forumet Ingemar.
Jag kommer och besiktar nyinvesteringen och ungen när du fått hem traktorn.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#80804 Du är så välkommen, jag bjuder på semlor :)

Ja det ska bli intressant att se den, jag köpte ju grisen i säcken så att säga.. eller traktorn på blocket.. vilket är ungefär samma sak..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Belarus T42

totte  
#80809 Hej mr_Smurf, bor du här i trakten? Jag bor i Degermyr utanför Pengsjö, Vännäs, var och besiktigade mrlynx ladugårdsbygge i somras och en hel del annat intressant.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#80814
totte skrev:Hej mr_Smurf, bor du här i trakten? Jag bor i Degermyr utanför Pengsjö, Vännäs, var och besiktigade mrlynx ladugårdsbygge i somras och en hel del annat intressant.


Hej, jo jag bor i Selet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Belarus T42

totte  
#80890 Aha där! Ja då är det ju inte långt! Får väl se, om jag ser nån Belarus när jag passerar nån gång så vet jag vems det är :grin:

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#81008
4WD skrev:Köpte en lastare till min Fergus men sätter hellre den på Belarusen.


Om det är en gammal ÅLÖ-lastare så kan du ta kontakt med ÅLÖ och prata lite med dom. De har full koll på alla sina lastare, även de riktigt gamla och om de någon gång gjort ett lastarfäste för belarusen så tror jag säkert dom kan hjälpa dig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#81060 Näe, det är en kjällve 600 som jag tänkte tillverka fästen till själv om jag inte ramlar över några billiga.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#81694 Hur går det? Har du fått hem T-42:an?
Fått tag i handböcker o ev, reservdelar?
Om det inte va så dyngkallt kunde man ju mecka lite. Måste byta bakrutan och gasdämparna till den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).