Vedmaskiner, flishuggar

Val av vedmaskin

18 inlägg 12440 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av vedmaskin

villeved  
#80087 Hej jag står ivaalet och kvalet om vilken maskin jag ska köpa.
Har vart och kollat på en palax 35-08 eldriven och aldrig körd för 75 tusen. Men när jag kom hem såg jag kelfris maskin och den känns litte mer avancerad och bättre vad tycker ni ?
Nån som har nån annan maskin till salu ?
Mvh ville



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

axwell  
#80092 Standardsvaret när det gäller Kellfri: Sök i trådarna, inga fler Kellfri för min del.

Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80100 oavsett vad du köper, så köp ALDRIG det som är billigast för de är SKRÄP, köp riktig kvallitet, i fall du ska få tillbaka några pengar när du säljer den/det. Sen gäller de att matcha maskin för vad du ska köra, kör du 5m om året då kanske en kellfri maskin håller för de, men man vet aldrig.. :)

Användarvisningsbild

Re: Val av vedmaskin

stegmaster  
#80199 Håller med alla här; Kjöp inte nån sån kina maskin.OK dom e billiga att kjöpa, men va får du tillbaks om du nå skulla villa sälja den nån gång (nästan inget skulla jag gissa). Gå för Hakki Pilke,tajfun, palax, japa duun,kisa och liknande kjända maskiner. Dessutan e det ju svärt at veta hur krångligt det vil bli med prylar til en sån Kina maskin(om det nu e där den e tillvärkad).

Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

villeved  
#80296 Men vad tycker ni om palaxen som jag nämnde innan då ?
Nån som har något bättre förslag ?
mvh ville

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80381 jag har en japa 320... den tycker jag är bra;)

Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

f-se.se  
#80510 ja har en JAPA 2000, vart och kollat på några andra men denna med dubbla klyvkolvar och rätt enkel och service vänlig så blir de nytt för mig så blir de nog JAPA igen för dom verkar genomtänkta.

Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

skogslaban  
#80579 Jag köpte den nya pilkemaster EVO36 i höstas och är mycket nöjd med den

Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

dieseltomten  
#80584 Jag har en Japa 370 traktordriven. Har man en traktordriven slipper man problemet med att alla springer och vill låna den hela tiden.
Den man kan önska på den är hydrauliskt driven elevator. Ska nog försöka bygga om den till det. Den vill slira på remmen ibland när det är fel vinkel på elevatorn. Kanske lätt åtgärdat med lite remspray eventuellt.
Stockbordet jag köpte var en bra investering. Sen lastar jag direkt på stockbordet med krankärran. Satt på förlängningsslangar så de når fram till traktorn. Smidigt och inte så slitigt för kroppen.

Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80589
dieseltomten skrev:Jag har en Japa 370 traktordriven. Har man en traktordriven slipper man problemet med att alla springer och vill låna den hela tiden.
Den man kan önska på den är hydrauliskt driven elevator. Ska nog försöka bygga om den till det. Den vill slira på remmen ibland när det är fel vinkel på elevatorn. Kanske lätt åtgärdat med lite remspray eventuellt.
Stockbordet jag köpte var en bra investering. Sen lastar jag direkt på stockbordet med krankärran. Satt på förlängningsslangar så de når fram till traktorn. Smidigt och inte så slitigt för kroppen.



Hur gammal är din japa? min äre hyd elevator på... trodde det var standard??? för 320 å 370 är väl nästan lika bortsett från att 320 har dubbla klyvar å mindre "hål" att köra in långveden i???

Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

dieseltomten  
#80596 Det är en 07 eller 08. Men det är väl billigaste modellen. Bara traktordrift. Inget annat. 5,6tons modellen.

Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80628
dieseltomten skrev:Det är en 07 eller 08. Men det är väl billigaste modellen. Bara traktordrift. Inget annat. 5,6tons modellen.



Okey... Då har jag LYX modellen;).... traktor å el drift, å hyd transportband;)

Användarvisningsbild

Re: Val av vedmaskin

stegmaster  
#80662
dieseltomten skrev:Det är en 07 eller 08. Men det är väl billigaste modellen. Bara traktordrift. Inget annat. 5,6tons modellen.

Går transportören det att svinga i sidled , när den e remdriven?

Avatar Fallback

Re: Val av vedmaskin

dieseltomten  
#80675 Nepp det kostar nog extra... Funderat faktiskt att bygga om den till det med . Men man har inte tid med allt...
Kan inte vara raketforskning att sätta dit en hydraulmotor på elevatorn eller?

Användarvisningsbild

Re: Val av vedmaskin

stegmaster  
#80679
dieseltomten skrev:Nepp det kostar nog extra... Funderat faktiskt att bygga om den till det med . Men man har inte tid med allt...
Kan inte vara raketforskning att sätta dit en hydraulmotor på elevatorn eller?

Det vil koste en hel del om du inte hittar begagnade delar. Du behöver ju hydraul.motor och 3 hydraul.slanger(2 3/8" och en 1/4"(läckolja)), alla på ca 6-7 meter + en flödesventil. Sen koblar du dig inn på en hydraulkrets var oljen sirkulerer hela tiden, så det bordet inte vara så svärt. Sen blir det ju att bygga om själva elevatoren så det går at vrida den. Vet inte hur mycket arbete det e, kanskje du har kollat lite på detta?
Motoren bör monteras i toppen på elevatoren för at gi bäst vrid til bandet, fråga mig inte varför, men det e så tillvärkarna säger det ska va.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).