Motorsåg och handhållet

Kombidunk

160 inlägg 57090 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80269 Jo, jo jag förstår det, men ni kan väl inte tycke det är rätt.
Bara för att det begicks ett mistag i tideräkningens börgan säger ju inte att det är rätt.

Att man är på väg till sitt nittonde år betyder ju inte att det är det nittonde året.
Att vi är på väg till 2100 talet säger inte att vi är i 2100 talet. vi är fortfarande i 2000:talet, mera bestämt 2010. Inte 2110.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80270 Jag är fullt medveten om vad man säger o hur det utrycks. Jag tycker bara att det utrycks felaktigt.

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Robertberg  
#80273
Mange skrev:Att man är på väg till sitt nittonde år betyder ju inte att det är det nittonde året.
Att vi är på väg till 2100 talet säger inte att vi är i 2100 talet. vi är fortfarande i 2000:talet, mera bestämt 2010. Inte 2110.


Det är ju just det det betyder.

Du kör motorsåg, du kör upp en tank, sen tankar du fullt och fortsätter köra. Då är du ju inne på din andra tank och kör, du fortsätter ju inte på din första tank, eftersom den redan är förbrukad.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

halvproffs  
#80279 :geek: :shock: :lol: :|

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80281 Men om nån frågar hur många tankar som har gått, säger du en eller två om har 90% kvar?

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80283 Exempel.

Tank 1 : år 0-100 : 1 århundradet
Tank 2 : år 101-200 : 2 århundradet
Tank 9 : år 901-1000 : 9 århundradet
Tank 19 : år 1901-2000 : 19 århundradet

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80284
obantteg skrev:
Mange skrev:Att man är på väg till sitt nittonde år betyder ju inte att det är det nittonde året.
Att vi är på väg till 2100 talet säger inte att vi är i 2100 talet. vi är fortfarande i 2000:talet, mera bestämt 2010. Inte 2110.


Det är ju just det det betyder.

Du kör motorsåg, du kör upp en tank, sen tankar du fullt och fortsätter köra. Då är du ju inne på din andra tank och kör, du fortsätter ju inte på din första tank, eftersom den redan är förbrukad.


Precis så menar jag. Om du kör din andra tank, alltså inne i 2000 talet är det inte ett tre tusental förrän du tankat din 3:e tank.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80287 Såg nu jag skrivit fel i exempel...

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

totte  
#80289
Jo, jo jag förstår det, men ni kan väl inte tycke det är rätt.
Bara för att det begicks ett mistag i tideräkningens börgan säger ju inte att det är rätt.

Att man är på väg till sitt nittonde år betyder ju inte att det är det nittonde året.
Att vi är på väg till 2100 talet säger inte att vi är i 2100 talet. vi är fortfarande i 2000:talet, mera bestämt 2010. Inte 2110.


Jodå det är alldeles rätt. Visst, vi säger vanligen tjugohundra-talet, men det ÄR det tjugoförsta århundradet därför att det finns 20 stycken fulla århundraden före det. Sen är det en helt annan sak att vi fortfarande bara levt upp 10 år av det.

Däremot understödjer jag din orubbliga rätt att inte tycka om uttrycksättet, jag använder det nästan aldrig eftersom det inte är gängse språkbruk i Sverige, men det förtar tyvärr inte den matematiska korrektheten i det.

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Yanmar 1502d  
#80290 Att tideräkningen skiljer sig på olika håll vet förhoppningsvis de flesta. Bara att jämföra hur vi i svedala uttrycker oss jämfört med USA. Det är nyanser i språket som avgör samt även vilken frälsare som styr eller försöker att styra det samhället man bor i.
Många teorier finns det. Jesus föddes år 6 osv. Faktum är att en justering i tideräkningen har gjorts för ex antal år sedan. Skulle vi följa den gamla tideräkningen skulle tex dussinkalle blivit skjuten ngn gång i december och inte i november som det nu hävdas. Ja, ja så tv :wink: ista de lärde och det fantastiska är att de får lön för mödan.

Vad detta har med kombidunken att göra fattar jag inte men jag kanske är mentalt klen. :surp:

Min kombidunk är gul och från Clas O och billig. En kopia på de dyra och den fungerar kanon.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

totte  
#80291
Vad detta har med kombidunken att göra fattar jag inte men jag kanske är mentalt klen. :surp:


Du kan trösta dig med att det vet nog ingen annan heller :lol:

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Robertberg  
#80293
Mange skrev:Precis så menar jag. Om du kör din andra tank, alltså inne i 2000 talet är det inte ett tre tusental förrän du tankat din 3:e tank.


Precis!

Du kör slut på den första tanken, 1a århundradet (fikar) börjar på den andra tanken (2a århundradet) och när den andra tanken är slut förtsätter du (efter fikat) på tredje tanken 3e århundradet.

Mange skrev:Såg nu jag skrivit fel i exempel...


Börjar du bli gammal och vimsig? 8-} ;)

totte skrev:
Vad detta har med kombidunken att göra fattar jag inte men jag kanske är mentalt klen. :surp:


Du kan trösta dig med att det vet nog ingen annan heller :lol:


Vadå, hänger ni inte med elller? :-? ;)
Det värsta är ju att början kan härledas till mig.. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80294 Klart man är gammal om man nu är i 21 århundradet.
Jag som är född 1973 är ju nu då 2100-1973= 127 år!

I själva verket är det ju 20 hundratal och ett tiotal, vilket blir 2010-1973=37

Jo det är lite trivialt o inte särskilt mycket allvar i detta egentligen, bara kul o fundera lite på ibland.
Om du delar in ett tal matematiskt utan decimaler så finns det inget hundratal innan det blir tre siffrigt.

99 blir aldrig ett hundratal om det inte tillförs en eller flera siffror.

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Robertberg  
#80298 Men 99 är en del av den första hundringen ;)

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80309 Precis, nära som ett busk skott, men ändå inte ett hundratal hur gärna man än vill.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).