Skogsmiljö och Trädlära

krökta björkar

15 inlägg 5833 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

krökta björkar

Tall  
#80122 Björkar som står som pilbågar,kommer de att resa sig igen när mildvädret kommer? :lol:



   TS
Användarvisningsbild

Re: krökta björkar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80126
Tall skrev:Björkar som står som pilbågar,kommer de att resa sig igen när mildvädret kommer? :lol:

Troligen inte. Oftast reser de sig lite gand men jag har aldrig sett någon som blivit helt rak efter att ha blivit böjda av snön

Avatar Fallback

Re: krökta björkar

Tall  
#80128 Bara att röja bort de på en gång då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: krökta björkar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80133
Tall skrev:Bara att röja bort de på en gång då?

Japp

Avatar Fallback

Re: krökta björkar

axwell  
#80143 Enl. Skogsstyrelsen; aldrig Min erfarenhet; långa smala, aldrig, normalt växta, minst hälften klarar sig.

Avatar Fallback

Re: krökta björkar

Tall  
#80149 Dumt att röja för tidigt alltså?

   TS
Avatar Fallback

Re: krökta björkar

Fredde73  
#80159 Björk reser sej betydligt bättre än barrträd i alla fall. Men ligger dom så att säga riktigt med toppen i marken är det nog mindre hopp...

Är det bråttom med röjningen eller mera "bara för att" ta bort dom ?
Annars vore väl klokt att vänta till våren och se hur det går...

Avatar Fallback

Re: krökta björkar

axwell  
#80161
Tall skrev:Dumt att röja för tidigt alltså?


Tvärtom, väntar du för länge med röjning så ökar andelen långa spröt. Enda chansen att överleva för varje individ är att bli den som når upp till solljuset.

Avatar Fallback

Re: krökta björkar

Tall  
#80167 Tycker det ser för jäkligt ut med alla dessa björkar,man vill ju ta bort alla på en gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: krökta björkar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80170 Mitt råd är att ta redan nu ta bort alla som ser ut som pilbågar och spara dem som bara är lite böjda och se om de rätar upp sig. Om det inte hänt något med upprätningen efter några år, gallra då bort även dem.

Avatar Fallback

Re: krökta björkar

Tall  
#80176 OKEJ, tack för tipset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: krökta björkar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80180 Vi har extremt mkt böjda björkar i år, förra året blev det några men i år är det sjukt mkt.
En massa toppbrott åxå, vi har två björkar bakom huset och båda har gått av.

Avatar Fallback

Re: krökta björkar

flisshejk  
#80250 Är det grov björk som är böjd med toppen ned i backenrätar de aldrig upp sig däremot om det är röjskog som är klenare kan de räta på sig. Slurfi har ni i Masungsbyn haft något töväder med blöt snö eftersom ni har toppbrott, här nere vid kusten väntar vi ännu på midvinterblidan som brukar komma ungefär vid trettondagen, -2 grader är det varmaste som vi har haft.

Användarvisningsbild

Re: krökta björkar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80255 Det är rent fruktansvärt hur det ser ut, även björk med 15cm i brösthöjd är böjda men flest av de nättare.
Vi har haft plusgrader men det har inte hjälpt, det har blåst en del senaste tiden men det räckte inte
på alla ställen, de sitter så djupt med toppen nere i backen.
En hel del gran har gått av, och tallarna har tappat grenar men det är björken som lider mest.

Avatar Fallback

Re: krökta björkar

eyeargus  
#80268 Håller med ser riktigt trist ut, sen kommer man knappt fram med skotern i skogen (Lynx 5900 95a), försökte spåra till björkskogen men är ju hopplöst man kommer fram ett tiotal meter och sen är det stopp, så där får man hålla på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).