Logistik, Transport

Får inte ut virket

37 inlägg 12500 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Får inte ut virket

Tappjocke  
#800534 Hej Ruth

Jag tror mig förstå att det mesta i det här är missförstånd.

På din lantmäterikarta har man tagit bort en massa samfällda vägar vid förrättningen (kryssen) och då brukar man skriva in vägrätt i stället.

Det skulle kunna innebära att du har rätt att ta väg över annans mark i det fall du har gynnande rätt.

Garaget är ju en intressant bricka i spelet.

Om du inte hittar några gränsrör bör du kontakta lantmäteriet som får göra en fastighetsbestämning och samtidigt reda ut viken rätt/väg du hat att ta med ditt avverkade virke och hur man ska göra med garaget på delvis din mark.

För mig ser det vettigare att du utsträcker din väg som går in på tomten fram till din skog.

Detta hjälper dig ju inte nu men hur stora arealer har du och vad säger din skogsbruksplan.

Nu när snön är borta blir det ju garanterat körskador så du bör inte köra på annans mark utan lov eller rätt och du måste alltid återställa marken efter dig.

Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#802139
Martin Växjö skrev:Varför tror du inte att samfällda vägen går mot din gräns?


Hej. Du har rätt. Det gör den egentligen på kartan. Den samfällda vägen går nära grannens garage på kartan och rakt till min tomtgräns. Men i verkligheten gör den inte det. Det är Lantmäteriet som klantat till det.
För övrigt sade vi till grannen att man kan inte bygga väg som han tänkte, när han byggde om vägen år 92, men han brydde sig inte om det, så nu går vägen med en 90 gradig vinkel innan min tomtgräns och där vill inte timmerbilar köra och blir ju inte bättre för där ligger ju inte virket heller. Jag har alltså ingen väg till min tomt, men det verkar jag inte ha fattat förrän nu.
Jag har förstås klagat på lantmäteriet senaste månaderna men de tar inget ansvar.
Vägen enligt lantmäteriet går efter den blå linjen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#802140
Grålle52 skrev:Hur svårt kan det vara. Bygg en egen väg eller kör grannens vagn åt sidan. Sen får ni väl reda ut det i tinget. Rättshaveristvarning över hela tråden.


Ja jag har försökt få nån virkesköpare köra ut virket och så sa jag att jag kan ta på mig alla stämningar från grannen om han vill stämma mig, men ingen törs köra ut virket. Så nu ligger det fortfarande på åkern och det är snart juni. Grannen kör med utpressningsstilen och säger att han skall ha mark av mig om man ska få köra ut virket på hans väg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#802141
zeetorg skrev:Jag kanske inte får med mig hela bilden här men jag tänker mig att du måste väl ha en infart till åkern för att kunna bruka den, varför går inte den att använda?
Är det för den som vagnen står?


Hej. Nej, jag har ingen infart till åkern som fungerar för en timmerbil. Däremot till höger om björkarna (som är 4st) går det ju köra in med traktor men det är en slänt upp där och för snett för att köra med timmerbil.
Jag har aldrig använt åkrarna för att köra traktor på så jag vet inte hur dumt det faktiskt är. Om du tittar på kartan som jag lagt upp så måste jag alltså köra in på min egen fastighet enligt grannen, innan jag kör upp på någon av mina åkrar. Det hade ju varit enklast att köra rakt fram vid björkarna om man kom med traktor också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#802143
Tappjocke skrev:Hej Ruth

Jag tror mig förstå att det mesta i det här är missförstånd.

På din lantmäterikarta har man tagit bort en massa samfällda vägar vid förrättningen (kryssen) och då brukar man skriva in vägrätt i stället.

Det skulle kunna innebära att du har rätt att ta väg över annans mark i det fall du har gynnande rätt.

Garaget är ju en intressant bricka i spelet.

Om du inte hittar några gränsrör bör du kontakta lantmäteriet som får göra en fastighetsbestämning och samtidigt reda ut viken rätt/väg du hat att ta med ditt avverkade virke och hur man ska göra med garaget på delvis din mark.

För mig ser det vettigare att du utsträcker din väg som går in på tomten fram till din skog.

Detta hjälper dig ju inte nu men hur stora arealer har du och vad säger din skogsbruksplan.

Nu när snön är borta blir det ju garanterat körskador så du bör inte köra på annans mark utan lov eller rätt och du måste alltid återställa marken efter dig.


Hej. Jag trodde jag inte fick köra på hans mark för att det blir körskador i januari -feb- mars men nu är det så att han håller på bygger ett 30 m långt hus på jordbruksmark längre upp utefter den väg jag inte får köra på så han har grusat upp vägen och köra där med lastbilar i skytteltrafik. Jag bifogar bild. Det skulle alltså inte bli körskador på hans väg, utan han gör detta bara för att jävlas. För att jag ska köra ut virket så vill han ha mark av mig (har han kommit på nu), dvs hela den marken där jag idag parkerar min egen bil, utanför hans garage.. Han vill ha mark så hans garage står 5 meter från sin nya tomtgräns.
Jag värderar den marken där jag parkerar min bil till högre värde än virkesvärdet så jag gör heller en majbrasa av alltihopa. Dessutom skulle lantmäteriet aldrig gå med på att jag blir av med vägen för då kan han sätta staket runt min åkermark och så kommer jag aldrig till min fastighet med bil ens.

Det du säger om de samfällda vägarna har jag försökt gräva i för jag är sur över att lantmäteriet kryssade över så han fick mer tomt, för de har ju kryssat till hans fördel. Om de inte kryssat hade det inte varit ett problem köra ut virket.
Problemet är att jag inte hittar vem som samäger dessa vägar.

Jag har inte gjort fastighetsbestämning tidigare eftersom det verkar dyrt och det gör ändå inte att han flyttar på garaget. Men nu i och med att han är så bråkig så ska jag fundera på om jag ska gå vidare med det ändå.

Den skog jag har runt mitt hus på denna del av fastigheten är ca 5 hektar men det ska inte avverkas än för det är ungskog förutom en hektar jag vill ha kvar som är ca 100 år. . Det jag avverkade nu var en igenvuxen åker på ca 0,5 hektar och jag förstod aldrig det skulle bli så mycket virket heller.
Jag sa på vägsynen häromdagen till de som var där att det är tragiskt att jag inte får köra ut virket och grannen bara hånlog och tyckte jag skulle köra ut virket i grannbyn men där är jag inte med i någon vägförening och jag tror inte jag hade fått köra ut något där heller, men innan jag avverkar något mer i framtiden skall jag undersöka min rätt att köra ut virket först. Tack för ditt svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#802149
jannee skrev:Har du över huvud taget pratat med granngubben?


Ja, jag frågade i februari om jag får köra ut virket där, eftersom han stod och lade upp ris där han räknat ut att det ska köras ut. Jag har allting inspelat och han sa "nej varför skulle du få det, här får ingen köra".
Jag har även försökt sälja virket till alla virkesköpare som finns i området och sagt att de kan köra på grannens mark upp på åkern men ingen törs. Det är 4st olika virkesköpare som har ringt grannen och försökt övertala honom att de ska få köra ut virket genom att köra på hans väg i 2-5 meter men han vägrar. Exakt hur dessa konversationer har gått vet inte jag. En virkesköpare har ringt honom två gånger. Grannen kom då på att han ska verka lite medgörlig så han krävde ett möte där han berättade att om jag ska få köra ut virket genom att köra på hans väg så vill han ha mark av mig. Det är ingen mark vilken som helst, utan precis den marken där jag kör in på min fastighet så då ska jag inte kunna ta mig hem. Den vägen har han för övrigt byggt och den går in på min tomt och sen tillbaka till hans egen tomt nedanför hans garage. Han skulle kunna sätta upp staket där längst min åker så då har jag ingen väg alls till min nya tomt om jag inte får bygga ny väg rakt upp på min åkermark, och får jag det, jag då kan jag ju köra ut virket den vägen och slipper skänka bort någon mark till honom. Hans krav var alltså att jag skriver på ett kontrakt om att han ska få mark av mig. Så vi har pratat ganska mycket. Senast på vägsynen häromdagen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ANDERS NYQVIST  
#802337 klart att han pratar mycket han kan ju få något. Jag fattar inte riktigt kartan vad som är han och ditt. Men har du tillgång till vägen som leder till ditt hus? Får du enligt papper använda vägen? Han ha ju garaget på din tomt ser det ut som? Har du mark intill någon större väg som du får köra på? Men ge honom inget du kommer inte få något tillbaka om han bråkar om en sådan har sak nu.

Användarvisningsbild

Re: Får inte ut virket

Sne4  
#802338 Jag blev inte helt klok på exakta förutsättningar - men tillräckligt för att tro att bästa vägen framåt är lantmäteriet och se över din rätt till tillgång till fastigheten.

det torde väl bli ett kackel om underhåll på väg och liknande medan en sådan granne men det är ju hanterbart. Det går väl alltid att bygga en egen väg, men risken är väl att grannen blir så glad av detta att han dör av skadeglädje...

Användarvisningsbild

Re: Får inte ut virket

Tappjocke  
#802347 Jag tror nog att din granne vill trigga upp dig så att du blit arg. Han gillar nog det.
Du måste komma ihåg att om kartan inte stämmer mot verkligheten och det finns tydligt inmätta hörn så är det verkligheten som gäller.

En fastighetsbestämning är nog vad som krävs

Användarvisningsbild

Re: Får inte ut virket

Göt  
#802374 En fastighetsbestämmning och en advokat är nog vägen framåt tyvärr, kostar mycket pengar men. Annars finns ju varianten att sälja fastigheten till den envisaste människa du vet som tar upp striden med grannen.

Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

Torleif  
#802381 Om jag förstod saken rätt tar den samfällda vägen slut 2 meter från rån (gränsen) mot Ruths åker. De två metrarna kan väl till exempel handla om gamla tiders lantmätares normala mätnoggrannhet. Det blev ofta ett par meter fel någonstans när de arbetade med kedja och kompass och mätte sig fram mot en punkt från två olika håll. Vi hade själva ett sådant glapp på 6 meter innan det blev rättat i samband med en förrättning som egentligen gällde annat.
Om jag förstår saken rätt har Ruth ingen vägrätt till sin åker formellt sätt eftersom grannen hävdar dessa två metrarna.

Är det här korrekt?

Användarvisningsbild

Re: Får inte ut virket

Camaro1969  
#802384 det gick gick köra in med traktor sa du?

lej nån som har en timmervagn och traktor och be dem köra virket dit en timmerbil kan hämta

Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#802436
ANDERS NYQVIST skrev:klart att han pratar mycket han kan ju få något. Jag fattar inte riktigt kartan vad som är han och ditt. Men har du tillgång till vägen som leder till ditt hus? Får du enligt papper använda vägen? Han ha ju garaget på din tomt ser det ut som? Har du mark intill någon större väg som du får köra på? Men ge honom inget du kommer inte få något tillbaka om han bråkar om en sådan har sak nu.


Ja, jag kan köra bil till min tomt. Men vägen slutar enligt vägföreningen på vändplan där vägen delar sig, och det syns på kartan. Tanken var att köra rakt fram eller till vänster för att komma upp på åkern. Jag är med i vägföreningen. Enligt Lantmäteriet går vägen till min tomtgräns men det gör den inte i verkligheten. Ja han har garaget lite över tomtgräns och har rivit bort gränsstenen där. Så trots att han byggt så, får jag inte ens köra ut 3 lastbilar med timmer på hans väg. Jag stegade idag, det handlar om 5 meter högst. Jag har ingen annan väg. Min fastighet är en rektangel som gränsar till elaka grannen på 2 sidor, till storsjön på en sida, och till grannbyn på fjärde sidan. Det ironiska är att fastigheten under slutet av 1800talet ägdes av en träpatron som ville ha tillgång till sjön så han kunde flotta timmer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#802437
Tappjocke skrev:Jag tror nog att din granne vill trigga upp dig så att du blit arg. Han gillar nog det.
Du måste komma ihåg att om kartan inte stämmer mot verkligheten och det finns tydligt inmätta hörn så är det verkligheten som gäller.

En fastighetsbestämning är nog vad som krävs


Ja man måste göra det eftersom det idag inte finns nåt gränsrör i hans garage, sen ska jag kolla upp om jag får bygga väg till åkern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte ut virket

ruth  
#802438
Torleif skrev:Om jag förstod saken rätt tar den samfällda vägen slut 2 meter från rån (gränsen) mot Ruths åker. De två metrarna kan väl till exempel handla om gamla tiders lantmätares normala mätnoggrannhet. Det blev ofta ett par meter fel någonstans när de arbetade med kedja och kompass och mätte sig fram mot en punkt från två olika håll. Vi hade själva ett sådant glapp på 6 meter innan det blev rättat i samband med en förrättning som egentligen gällde annat.
Om jag förstår saken rätt har Ruth ingen vägrätt till sin åker formellt sätt eftersom grannen hävdar dessa två metrarna.

Är det här korrekt?

Ja det är korrekt. Jag visste inte ens att han hävdade dessa 2 m eftersom det inte finns nåt gränsrör i hans garage, och hela den sträckan är ju en böj, så svårt då veta exakt var gränsen går. Det går ju inte dra ett snöre för att markera ut gränsen, även om det funnits ett rör i hans garage.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).