Sågtimmer

Stormfällt träd - vad göra?

8 inlägg 3152 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormfällt träd - vad göra?

baader  
#800712 Vad brukar ni göra med enstaka stormfällda träd? Jag har en nedblåst gammelgran (minst 50 cm i diameter) liggandes cirka 100 meter från skogsväg i ett 20 år gammalt tätbevuxet bestånd. I nuläget går det inte ta sig dit med maskin.

Alternativen: låta ligga, såga upp till ved eller försöka få ut för att såga virke. Vad skulle ni gjort?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormfällt träd - vad göra?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800714 Om det är möjligt, du har tid och avsättning så varför inte kapa upp den i bärbara bitar och bära den
dit du kommer med atv-vagn eller liknande och så kapa och klyva upp den till ved?

Användarvisningsbild

Re: Stormfällt träd - vad göra?

halvproffs  
#800719 En nedblåst gammelgran har med 99,9% säkerhet rejält med röta. För grovt att göra ved av. Låt den ligga kvar så gör den naturnytta.

Avatar Fallback

Re: Stormfällt träd - vad göra?

tallen100  
#800725 Nja, det är väl bara att låta den eventuellt ruttna rotbiten ligga kvar och ta reda på resten till ved, är av den uppfattningen att ved gör mer nytta I eldstaden än att det ska ligga och ruttna bort i skogen.
I skogen finns död ved så det räcker ändå.
Men det beror ju såklart på hur mycket slit det blir för att få fram den..

Avatar Fallback

Re: Stormfällt träd - vad göra?

Torleif  
#802022 Jag brukar vinscha ut dem med vajerkranen på traktorn. Med 50 meter vajer på trumman och en extra 20 meters vajer att skarva med kommer jag ganska långt. Ett kraftigt kastblock och en lyftstropp är alltid med så jag kan lägga lyftstroppen kring ett träd och vinscha i zickzack om det behövs.

Det som är ruttet blir ved och resten sågar vi till virke för eget bruk.

Jag föredrar långa stockar när det skall vinschas. Ofta tar jag dem kring 6 meter. Korta stockar fastnar lättare.

Fast ibland går det bara inte att få ut allt. Oftast går det men ibland måste också jag ge upp.

Avatar Fallback

Re: Stormfällt träd - vad göra?

80-90  
#802025 Låt den ligga

Avatar Fallback

Re: Stormfällt träd - vad göra?

jannee  
#802061 I ett 20 år gammal bestånd av det nu månde borde det vara enkelt att hugga fram en väg till din bautagran.
Den vägen gör nämligen ingen skada på sikt, du måste ändå förr eller senare gallra ditt bestånd och gör vägen så att den passar in i framtida gallring.
Gallra fram en 2,5 meter bred väg gynnar bara den återstående skogen.
Det är bara den dumsnåle som har för tät skog.

Användarvisningsbild

Re: Stormfällt träd - vad göra?

Rossignol  
#802198 Låna en lunnare till det. Då kan du få ut den innan den värsta barkborresäsongen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).