Trädfällning (arborist)

Trädfällning med vinsch

10 inlägg 2467 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trädfällning med vinsch

kjmh  
#801912 Hej!

Är på gång att fälla en björk som lutar åt fel håll, tänker använda en handhållen vinsch och komma högt upp med en draglina. Problemet är att det inte riktigt finns något att vinscha mot. Hur är det att parkera en bil och koppla mot dragkroken? Är det tillräckligt stabilt att fästa mot? Jag tänker alltså inte dra med bilen utan bara använda som "ankare". Tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trädfällning med vinsch

jannee  
#801913 Har du en parkeringsbroms som fungerar på alla hjulen (även framhjulen) ?
Finns risk att bakhjulen förlorar sitt fäste, men det märker du när du spänner upp.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning med vinsch

Dsv  
#801915 Om du bara fäster vajern tillräckligt högt upp så krävs det inte många kilo att dra omkull ett träd mot lutningen, tänk på avståndet och på fysiken.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning med vinsch

kjmh  
#801928 Tack för svaren! Håller med om att bilen borde fungera alldeles utmärkt som ankare. Vilka tumregler har ni för hur högt upp i trädet draglinan ska placeras?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning med vinsch

Bax  
#801930 På kursen häromveckan sa de att tyngdpunkten på ett träd vanligtvis är på ca 40% av trädets höjd, så ovanför det är ju bra.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning med vinsch

Sumsar  
#801944 Hej!

Lite frågor.
Vad är det för diameter i brösthöjd på trädet och hur mycket lutar det?

Vad finns åt hållet som trädet lutar åt?

Vet du vad du har för arbetslast och brottstyrka på din draglina och vad för vinsch (och med vilken dragkraft) har du?

Jag tycker att de är vettigt tänkt att inte använda bilen för att dra med då det finns en del risker med det, utan enbart som ett ankare.

Jag tycker däremot inte att du ska förlita dig helt på en bil som ankare om trädet är stort och/eller det är en svår lutning.

Lutar trädet något i sidled också eller enbart bakåt?

Avatar Fallback

Re: Trädfällning med vinsch

kjmh  
#801947 Tack för svar! Bakom trädet finns ett hus så det måste undvikas, trädet i brösthöjd uppskattningsvis 35 cm. Har en vinsch som drar 750 kg och linan ska klara betydligt mer. Svårt att säga hur mycket trädet lutar men ca 1,5 meter mellan rot och topp uppskattar jag det till. I sidled lutar det endast marginellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning med vinsch

Sumsar  
#801964 Vet du vad det är för typ av lina i övrigt typ vad den har för töjning, vilket material den är gjord av m.m?

Generellt sett så vill man helst ha ganska statiska linor till sådana saker.

Utifall att något felar med vinsch, lina etc så tycker jag att du också ska slå in kilar lite i taget eller liknande. Du kan ju provdra anordningen innan du sågar också för att kolla att saker och ting stämmer, och sedan släppa efter litegrann så att linan inte är allt för spänd innan du sågar.

Hur ser det ut åt sidorna med byggnader etc?
Om det är röta eller något i brytmånen så hindrar ju inte linan att trädet skulle kunna falla en del åt sidan.

Jag tycker att du borde ta en vindstilla dag framför medvind, om trädet skulle blåsa fram en bit för att sedan luta sig bakåt igen.
Att brymånen böjs fram och tillbaka kan försvaga den.

Trädet är ju ganska stort och väger en del men jag skulle GISSA på att det funkar med bil (och de sakerna som någon skrev om handbroms etc) som ankare till det trädet.

Ursäkta om det blir tjat om sådant du redan tänkt på då du mest undrade över bilen!

I skogen hade man väl normalt sett inte tagit till lika mycket åtgärder, men nu är det ju långt viktigare att det blir bra än att det går smidigt.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning med vinsch

jannee  
#801971 En björk kan man fälla åt VILKET håll som helst även om du lutar kraftigt åt "fel" håll.
Gör fällhugget åt det håll du vill att trädet ska gå.
Därefter börja du med att kapa från det hållet trädet lutar.
Innan sågen nyper fast slår du in en kil, fortsatt sedan såga ska du få se att trädet går åt rätt håll.
Trädet går i en lång båge och normalt sett hamnar den där den beräknade nedslagsplatsen ska vara.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning med vinsch

anersimyra  
#801972
kjmh skrev:Tack för svar! Bakom trädet finns ett hus så det måste undvikas, trädet i brösthöjd uppskattningsvis 35 cm. Har en vinsch som drar 750 kg och linan ska klara betydligt mer. Svårt att säga hur mycket trädet lutar men ca 1,5 meter mellan rot och topp uppskattar jag det till. I sidled lutar det endast marginellt.

Lyfter vinschen 750 kilo rakt upp från marken eller är det kanske så att den endast orkar med att flytta en vikt om 750 kilo med en viss friktion mot underlaget? Hur som helst så orkar säkert din vinsch med ett såpass klent träd om du fäster linan högt uppe i trädet. Tänk bara på att om du använder bilen som ankare så måste du vara noga med vinkeln på infästningen i kroken så att vinschen inte hoppar loss..🙂👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).