Logistik, Transport

Transport av stor maskin med endast C-kort?

13 inlägg 3434 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Transport av stor maskin med endast C-kort?

Jarno  
#801833 Tjena.
Jobbar som Fältgeotekniker och har fått mig en rigg (borrvagn) byggd på ett ProSilva skogsmaskins underrede, som är ett as jämfört med allt annat i branschen. :D
Den har gått ett par år i Finland med mig som brukare, men den kommer plockas hem till Sverige under sommaren.
Sitter nu med en knepig fråga gällande transport av den, jag har i princip fått fria händer för inköp av det som behövs (inom rimliga summor, men god budget).
Riggen i sig mäter nånstans rund 7-7,5m, är ca 2,4m hög i transportläge och väger in på runt 20 ton.
I Finland har den mest gått på större projekt så därmed har vi lejt transport där.

Möjligt att köpa något för att transportera ett sånt åbäke utan att ha trailer? Vi håller ofta till på småvägar som gud glömt, samt många har C kort men inte CE som är tänkta att arbeta med mig.

Dunderbygge är väl ett alternativ som jag förstått, men finns det andra möjligheter som jag inte ser?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

Bert1  
#801866 Men är det inte ce på ett dunderbygge?

Avatar Fallback

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

alias  
#801870
Bert1 skrev:Men är det inte ce på ett dunderbygge?


Så har jag tolkat det.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

prodigys  
#801871 Om jag har förstått det rätt så ska man väl kunna ta den bakom traktor under förutsättningen att den som kör har ykb (och C) samt att trailern är registrerad.

Har dock bara andrahandsinformation om detta så kan ha helt fel.

Användarvisningsbild

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

Bert1  
#801873 Behövs det om nån som även kör borriggen sköter transporten ?

Avatar Fallback

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

tallen100  
#801876
prodigys skrev:Om jag har förstått det rätt så ska man väl kunna ta den bakom traktor under förutsättningen att den som kör har ykb (och C) samt att trailern är registrerad.

Har dock bara andrahandsinformation om detta så kan ha helt fel.

Behövs väl inget ykb om traktorn går under 50 km i timmen.?

Och flyttar tex den som kör borriggen själv så behövs inget ykb oavsett om det är lastbil eller en 50 km traktor.
Det är skillnad om ni ska flytta åt andra företag.

Avatar Fallback

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

alias  
#801878
Jarno skrev:Tjena.
Jobbar som Fältgeotekniker och har fått mig en rigg (borrvagn) byggd på ett ProSilva skogsmaskins underrede, som är ett as jämfört med allt annat i branschen. :D
Den har gått ett par år i Finland med mig som brukare, men den kommer plockas hem till Sverige under sommaren.
Sitter nu med en knepig fråga gällande transport av den, jag har i princip fått fria händer för inköp av det som behövs (inom rimliga summor, men god budget).
Riggen i sig mäter nånstans rund 7-7,5m, är ca 2,4m hög i transportläge och väger in på runt 20 ton.
I Finland har den mest gått på större projekt så därmed har vi lejt transport där.

Möjligt att köpa något för att transportera ett sånt åbäke utan att ha trailer? Vi håller ofta till på småvägar som gud glömt, samt många har C kort men inte CE som är tänkta att arbeta med mig.

Dunderbygge är väl ett alternativ som jag förstått, men finns det andra möjligheter som jag inte ser?


Hur mycket väger själva borriggen?

Är basmaskinen en ProSilva S3 4×4?

Hittade en artikel på åkeri&entreprenads hemsida som uppgav vikten 14,1 ton för denna maskin (med hytt, kran och skördaraggregat förutsätter jag).

Då er basmaskin med borrigg verkar sakna hytt, kran och skördaraggregat så borde den väga klart mindra än 14,1 ton, varför jag spontant tycker att 20 ton låter mycket som totalvikt. Tycker inte att totalvikten med borriggen borde överstiga 14-15 ton, men man kanske lurar sig?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

prodigys  
#801885
tallen100 skrev:
prodigys skrev:Om jag har förstått det rätt så ska man väl kunna ta den bakom traktor under förutsättningen att den som kör har ykb (och C) samt att trailern är registrerad.

Har dock bara andrahandsinformation om detta så kan ha helt fel.

Behövs väl inget ykb om traktorn går under 50 km i timmen.?

Och flyttar tex den som kör borriggen själv så behövs inget ykb oavsett om det är lastbil eller en 50 km traktor.
Det är skillnad om ni ska flytta åt andra företag.

Som jag har förstått det så handlar ykb:n inte om hur snabbt traktorn går utan det är för att man kör yrkesmässig transport som gör det.

Det är ju inte samma person som ska köra borriggen som kommer köra transporten om jag fattat det rätt.

Användarvisningsbild

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

JohannesG  
#801890 Som jag förstår det behövs inte YKB när transporten sker inom företaget.
Exempelvis på ett stort jordbruk med många anställda behöver inte förarna YKB för att köra gräs från åker till gården även om det kan röra sig om höga vikter och långa sträckor.

Användarvisningsbild

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

Bert1  
#801898 Jordbruksprodukter är väl undantagna dom reglerna

Avatar Fallback

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801902 Undantag från krav på yrkeskompetensbevis

Lagen (2007:1157) om yrkesförarkompetens ska inte tillämpas på förare av fordon

1 vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger 45 kilometer i timmen,
2 som används av eller står under kontroll av Försvarsmakten, Kustbevakningen, Tullverket, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller räddningstjänsten,
3 som används inom ambulanssjukvården,
4 som utför gods- eller persontransporter inom det civila försvaret,
5 som provas eller förflyttas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll,
6 som är nya eller ombyggda och ännu inte tagits i drift i transportverksamhet,
7 som används i nödsituationer eller för räddningsinsatser,
8 som används vid övningskörning eller körprov enligt författningar om körkort eller körträning för yrkeskompetensbevis, under förutsättning att fordonet inte samtidigt används för en kommersiell gods- eller person- transport,
9 som inom ramen för arbetsplatsförlagt lärande används vid övningskörning enligt författningar om körkort eller träning för yrkeskompetensbevis, under förutsättning att körningen står under uppsikt av någon som
a) innehar yrkeskompetensbevis för det fordon som framförs, eller
b) är trafiklärare för det fordon som framförs och innehar körkortsbehörighet för fordonet,
10 som inte används för en kommersiell gods- eller persontransport,
11 som används för att transportera material eller maskiner eller annan utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning,
12 som används för persontransporter och kräver körkortsbehörighet D1 eller D och körs utan passagerare till eller från den servicedepå som används av transportföretaget, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning,
13 som används, eller hyrs utan förare, av jordbruks-, trädgårds-, skogs-, uppfödnings- eller fiskeriföretag för godstransporter i företagets egen verksamhet, under förutsättning att fordonet
a) inte används utanför en radie av 100 kilometer från den plats där företaget är beläget, eller
b) framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning, eller
14 som används för ett företags gods- eller persontransporter i landsbygdsområden för att försörja företagets egen 14 verksamhet med gods eller arbetskraft, under förutsättning att transporten är tillfällig och inte försämrar trafiksäkerheten.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... /Undantag/

Det är väl punkt 11 och 14 som kanske kan appliceras här.

Avatar Fallback

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801923 Glöm YKB. Punkt 11 i Mangans lista är fullt ut tillämplig och tar sikte på just denna typen av transport eftersom föraren av riggen ska ombesörja transporten.

Jag skulle kolla på ett bygge typ dunderbygge men på en fyraxlad lastbil utan någon släpdel. Typ den silverfärgade överst i bifogad länk fast utan sista axeln. https://www.lindgrensakeri.se/Dunderbygge.php
Ni kommer troligen inte upp till 20 ton men högst troligt tillräckligt för att kunna lasta maskinen som bör väga väl under 20 ton.

Användarvisningsbild

Re: Transport av stor maskin med endast C-kort?

Jarno  
#801935 Ingen YKB behövs då vi hamnar under "transport av egen utrustning", lite av en gråzon men den funkar.

Basmaskinen är en Prosilva S4, men med alla tillbyggnader (borrmast, stångkoger, verktygsskåp osv) som är i rejält gods landar vikten på runt 19,5 som den står nu. Kanske kan ta mig under 19 om jag fraktar en del grejer i följebilen osv.

Precis, är ett dunder jag varit inne på då en del byggs utan kärrdelen och kan köras på C, dock slutar Lindgrens bygga dessa (pratat med dom i veckan), men eventuellt tar en av dom som jobbar där över konceptet.
Men ställer frågan främst för att se om nån har några andra alternativa lösningar. :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).