Skogsekonomi

Låna mot betalplan

8 inlägg 1959 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låna mot betalplan

Skogz  
#801698 Hej!

Tror ni det går att låna pengar med betalplan som säkerhet? T.ex. om man har 1 milj som ska fördelas på 10 år. Då låna 1 milj hos banken och sen amortera det på 10 år?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Låna mot betalplan

Mellberg  
#801717 Inteckning i fastighet eller att någon går i borgen är det som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Låna mot betalplan

Elis76  
#801739 Jag håller med @Mellberg

Det blir nog svårt att låna med en betalningsplan som säkerhet.

Bankerna/Kreditinstituten vill inte "krångla" till det med sådana upplägg.

Avatar Fallback

Re: Låna mot betalplan

Engelthon  
#801766 Det går utmärkt hos vissa finansinstitut. Man väger risk och utifrån risk sätts en ränta.

Om du PM:ar mig så kan vi gå igenom detaljerna kring betalplanen, säkerheter etc. så finns det möjlighet att belåna.

Avatar Fallback

Re: Låna mot betalplan

Engelthon  
#801769 För den nyfikne ska jag ta några ex.

Du har en fordran mot någon som ska delbetala under ex 10år och den totala beloppet är på 1Mkr inkl ränta.

Alt1. Köp av fordran
Du och köparen kommer överens om att han övertar din fordran. Du får då utbetalt summan minus den framräknade räntan på 10år. Vi leker med tanken att du får 900.000kr på ditt konto för en fordran värd 1Mkr. Så räntan är 100.000kr. I detta fallet har du inga risker men räntan kommer vara hög.

Alt2. lån och pantsättning av fordran
Du och långivaren kommer överens om att du lånar 1Mkr till en viss ränta med en betalplan månadsvis. Du pantsätter din fordran till låntagaren. Om räntan är 100.000kr på 10år kommer du betala tillbaka 1,1Mkr. Du kommer betala långivaren enligt avbetalningsplan.

Ovan exempel gäller om prestation redan genomförts. Alltså din fordran inte är bestridbar. Om du ska genomföra någon slags prestation under perioden kommer inte man kunna göra något i enlighet med Alt 1 och 2.

Alt3. Lån mot utförd prestation
Om nu du måste göra en prestation i dit avtal kan du i så fall endast belåna den delen som gäller prestationen och det är efter att prestationen är avräknad och klar. Det går inte att pantsätta framtida prestationer.
Om det är ett löpande kontrakt med prestationer inbakade är detta mycket svårt att belåna även om det finns möjligheter även här. Det kommer att bli ett avräkningskonto men räntan är extremt hög runt 2-3% per månad. Man skulle kunna likställa detta som fakturabelåning eller fakturaköp.

Användarvisningsbild

Re: Låna mot betalplan

Skogz  
#801782
Engelthon skrev:För den nyfikne ska jag ta några ex.

Du har en fordran mot någon som ska delbetala under ex 10år och den totala beloppet är på 1Mkr inkl ränta.

Alt1. Köp av fordran
Du och köparen kommer överens om att han övertar din fordran. Du får då utbetalt summan minus den framräknade räntan på 10år. Vi leker med tanken att du får 900.000kr på ditt konto för en fordran värd 1Mkr. Så räntan är 100.000kr. I detta fallet har du inga risker men räntan kommer vara hög.

Alt2. lån och pantsättning av fordran
Du och långivaren kommer överens om att du lånar 1Mkr till en viss ränta med en betalplan månadsvis. Du pantsätter din fordran till låntagaren. Om räntan är 100.000kr på 10år kommer du betala tillbaka 1,1Mkr. Du kommer betala långivaren enligt avbetalningsplan.

Ovan exempel gäller om prestation redan genomförts. Alltså din fordran inte är bestridbar. Om du ska genomföra någon slags prestation under perioden kommer inte man kunna göra något i enlighet med Alt 1 och 2.

Alt3. Lån mot utförd prestation
Om nu du måste göra en prestation i dit avtal kan du i så fall endast belåna den delen som gäller prestationen och det är efter att prestationen är avräknad och klar. Det går inte att pantsätta framtida prestationer.
Om det är ett löpande kontrakt med prestationer inbakade är detta mycket svårt att belåna även om det finns möjligheter även här. Det kommer att bli ett avräkningskonto men räntan är extremt hög runt 2-3% per månad. Man skulle kunna likställa detta som fakturabelåning eller fakturaköp.

Tack för bra svar!
Har ingen betalningsplan just nu men är nyfiken på alternativ som finns.

Anta detta: 1 milj betalplan med 4% årlig ränta. Antar man att hela beloppet betalas ut det sista året så är ju värdet på fordran då (1 milj * 1,04^10) = 1.48 milj. Är det detta värdet som man sedan får rabatt på?
T.ex. jag får (1,48 milj / 1,04^10) = 1 milj utbetalt idag och banken får 1.48 milj om 10 år?
Eller är det 1 milj som är utgångsbeloppet och sedan betalar banken kanske 800k?

Fler frågor:
* Detta upplägg bör väl gå att göra med ett skogskonto också?
* Antar att alternativ 2 är vanligast då man också kan göra 30% avdrag på räntekostnaden? Bör ju vara lite krångligare att få ränteavdrag i alternativ 1?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låna mot betalplan

Elis76  
#801807
Skogz skrev:Hej!

Tror ni det går att låna pengar med betalplan som säkerhet? T.ex. om man har 1 milj som ska fördelas på 10 år. Då låna 1 milj hos banken och sen amortera det på 10 år?


Vad är Din tanke/avsikt med detta upplägg?

Användarvisningsbild

Re: Låna mot betalplan

Camaro1969  
#801927 ingen tanke på skatten?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).