ons 17 maj 2023, 20:20#801473
Nu när ni funderat en stund.
För att förstå oljeindustrins intresse i reduktionsplikten, är att vilken skogsnisse som hälls kan tillverka egen fossilfria diesel för rätt låg kostnad.
När ni nu ser hur enkelt och billigt detta är samtidigt som priserna skenat på dieseln vilket inte råvarorna har gjort. Detta gör att marginalen för oljeindustrin är osunt höga samtidigt som klimatnyttan är högst tveksam.
Det enda som jag funderar på är vad som kommer ske nu i oljeindustrin? (Preem, Neste, ST1) Det vore på tiden att man skrotar MK1 dieseln oxå, vilket inte ger någon som helst miljöfördelar, utan är snarare en sätt att säkra svenska raffinaderi kapacitet. Utan MK1 dieseln skulle det nog inte funnits så många raffinaderier överhuvudtaget i Sverige.
Så man kan säga att vi dieselköpare har direkt stöttat raffinaderierna genom att staten lagstiftade om MK1 dieseln. Det ännu märkligare är att EU tillåter det. Men jag tror det är färdigt inom kort med den saken då EU domen om biogasen visar vägen även för att MK1 dieseln snart hamnar i skräp högen.
Det tråkiga är att svensk oljeindustri går nog i graven (förutom Nynäs) men glädjande för Greta och Co.