Bilar

Reduktionsplikten, hiss eller diss?

50 inlägg 9735 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Hema  
#801458 Till vilken kostnad?

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

skogshare  
#801459 Jag menar att morgondagens energiförsörjning måste vara och mycket väl kan bli koldioxidfri genom framför allt optimal förnybar energiproduktion och -lagring -exkl. bioenergi-, modern kärnkraft och energieffektivisering. Då faller reduktionsplikten per automatik.

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Engelthon  
#801462 Det beror på vad kostnaden blir. Om du ska odla rapsen skälv och vad dina omkostnader är då? eller köpa raps av någon bonde. Sedan är det dina övriga kostnader för KOH, Metanol, investeringar i utrustning etc.

Men jag roade mig att räkna lite skälv på att producera 20m3. Med 500L satser så blev kostnaden kring 7-8kr/l inkl moms.

Men om man inte räknar sin eget arbete, har billiga maskiner och utrustningen klar så 4-5kr litern.

Men kanske den enklaste sättet är man går och köper den billigaste matolja på ex Willys som under 16kr för 5L. Då kan ni producera FAME biodiesel för mindre än 6kr litern!

Skillnaden mellan RME och FAME är att RME är 100% raps medan FAME är alla andra vegetabiliska oljor som palm, solros etc.

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Engelthon  
#801473 Nu när ni funderat en stund.

För att förstå oljeindustrins intresse i reduktionsplikten, är att vilken skogsnisse som hälls kan tillverka egen fossilfria diesel för rätt låg kostnad.

När ni nu ser hur enkelt och billigt detta är samtidigt som priserna skenat på dieseln vilket inte råvarorna har gjort. Detta gör att marginalen för oljeindustrin är osunt höga samtidigt som klimatnyttan är högst tveksam.

Det enda som jag funderar på är vad som kommer ske nu i oljeindustrin? (Preem, Neste, ST1) Det vore på tiden att man skrotar MK1 dieseln oxå, vilket inte ger någon som helst miljöfördelar, utan är snarare en sätt att säkra svenska raffinaderi kapacitet. Utan MK1 dieseln skulle det nog inte funnits så många raffinaderier överhuvudtaget i Sverige.

Så man kan säga att vi dieselköpare har direkt stöttat raffinaderierna genom att staten lagstiftade om MK1 dieseln. Det ännu märkligare är att EU tillåter det. Men jag tror det är färdigt inom kort med den saken då EU domen om biogasen visar vägen även för att MK1 dieseln snart hamnar i skräp högen.

Det tråkiga är att svensk oljeindustri går nog i graven (förutom Nynäs) men glädjande för Greta och Co.

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824207 Nej det får nog till bättre undersökningar om det ska bevisas och inte av amatörer som vill nå ett visst resultat

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).