Uppvärmning

Vedklyv ej hydraulisk

7 inlägg 13314 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedklyv ej hydraulisk

Nordstrem  
#164229 Verkar vara en rätt bra och annorlunda vedklyv detta, utan hydraulik . :mrgreen:
Någon som har eller sett sådan förut ?






   TS
Avatar Fallback

Re: Vedklyv

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164661 Svänghjul och kuggstång verkar det som, lite 1800-tal över det måste jag säga :)


Det var ju inte direkt svårkluven ved i filmerna, med sådan ved kan man ju nästan hålla samma tempo med yxa.
Skulle vara kul att se hur klyven reagerar på en gammal kvistig björk eller liknande.

Tanken att bygga en hydraulisk klyv med "automatisk överväxel" har förresten slagit mig.
Man skulle kunna ha två parallellkopplade pumpar varav en har en övertrycksventil på typ 30 bar, backventil och retur till tank. Då borde den gå dubbelt så snabbt när det går lätt och man slösar relativt lite effekt på pumpen som bara returnerar oljan när det går tungt.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv

stegmaster  
#164663 Någon här som kör med denna liknande varianten (vimekklyven), dog med wire istället för kuggstång.



Användarvisningsbild

Re: Vedklyv ej hydraulisk

Mossebo  
#462478 Jag kör med ovanstående vimek klyv. Men nu har tyvärr vajern gått av. Reservdelar var inga problem. Men finns det någon sorts instruktionsbok som visar hur den skall sitta?
Jag har inte börjat operation byte än. Men det mesta hängde som trassel under klyven. Med lite tur så kanske det ger sig när man börjar riva i det...

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv ej hydraulisk

Anton89  
#800668 Nöjd med klyven annars @Mossebo ?

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv ej hydraulisk

Mossebo  
#800669 Oj, d var ett tag sedan. 🙂 Vi har inte använt den på några år nu. Men det är ingen dålig klyv. Den är ju snabb iallafall. Det är väl bara konstruktionen med vajern som är en svag punkt. Men det är ju billigt att underhålla.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv

jola0029  
#800696
Anders Olsson skrev:Tanken att bygga en hydraulisk klyv med "automatisk överväxel" har förresten slagit mig.
Man skulle kunna ha två parallellkopplade pumpar varav en har en övertrycksventil på typ 30 bar, backventil och retur till tank. Då borde den gå dubbelt så snabbt när det går lätt och man slösar relativt lite effekt på pumpen som bara returnerar oljan när det går tungt.


Du tänker utöver att göra kolven regenerativ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).