Skördare

Minispakar

34 inlägg 13773 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minispakar

skogshuggarn_1  
#79700 Hej!
Jag har en Valmet 911 som är bestyckad med Emespakar.Jag har länge haft och har stora problem med nacke/axlar efter drygt 20 år med dessa spakar på olika Valmetskördare. Nu till min fråga. Finns det någon i sveriges avlånga land som kör en Valmetskördare med minispakar?Tex Dasas spakar eller liknande. Hur funkar det isåfall? Och skulle det finnas möjlighet att jag kommer och kollar "live"?
Det är ju trots allt en stor investering.
Tacksam för svar.
Mvh Ola.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Minispakar

skogsjan695xl  
#79710 Hej.

jag kör emellanåt en valmet 901 med minispakar, Valmet egna då, spakarna är ju samma som dasa men andra paletter.
Jag tycker det funkar skit fint. lite ovant i början bara, kört utan knappar i spakarna förut och det var ju lite feltryck och sånt i början.
Men vem händer inte det för.
Att byta till valmets minispak är ju enkelt, passar direkt i och bara ändra i datorn vad det är dör spakar monterade.

Vart i vårat land finns du då?

Avatar Fallback

Re: Minispakar

skogshuggarn_1  
#79873 Hej och tack för ditt svar. Jag finns i Småland,och jobbar där mestadels i Kronobergs län.
Därför jag mest är intresserad av Dasas spakar beror ju på att jag har en Dasa4 i min 911a.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minispakar

skogsjan695xl  
#79960
skogshuggarn_1 skrev:Hej och tack för ditt svar. Jag finns i Småland,och jobbar där mestadels i Kronobergs län.
Därför jag mest är intresserad av Dasas spakar beror ju på att jag har en Dasa4 i min 911a.


okey, men då ska det ju inte vara några problem att montera dasa (excidor) spakar iaf.

Användarvisningsbild

Re: Minispakar

221  
#79984 vilket är bäst? vilket upplever ni att man får mer arbetsskador av? kört mini spakar i ponssen nu o ska byta till valmet. men vill prova eme för det känns som handlederna mår bättre av det?

Avatar Fallback

Re: Minispakar

skogshuggarn_1  
#80414 Jag har kört Valmet 901 och 911 i tjugo år,mina axlar är helt slut helt beroende på eme-spakarna enligt sjukgymnast som noga granskat mig i arbete. Det är möjligt att minispakar ger liknande symtom efter lång tid,inte vet jag,men inbillar mej att man kör mera avlappnad med minispak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minispakar

mrme  
#80427
221 skrev:vilket är bäst? vilket upplever ni att man får mer arbetsskador av? kört mini spakar i ponssen nu o ska byta till valmet. men vill prova eme för det känns som handlederna mår bättre av det?


Hur gillar du ponsses upplägg på palletterna ja tycker knapparna sitter för mycket inåt stolen blir vridningar i handlederna för att nå dom, och att dom bygger påtok för mycket under spakarna , svårt att få dom ovanför låren. Vi bytte till lösare fjädrar i våra spakar å de blev mycke trevligare att köra då.

Fattar inte att tillverkarna inte lägger ner mer pengar på att få till spakarna.
Var ner på elmia förra året å satt i varje maskin å allt känns ju ovant men lägger man händerna på alla spakar å palletter så finns de bara ett märke som lagt ner mer tid än 35 minuter på att få de bra å de är nya john deere e modellen. Är ju inte fulländad men ja skulle tro att om en sjukgymnast skulle mäta upp späningar i muskler å vridningar i handleder å fingrar så vore de säkert bäst i en grön E .

Rena spekulationer men de känns mer som att allt är där fingrarna ligger avslappnat lite längre till en del å närmare till en del.
Minispaken sitter lite vinklad å dom är relativt tunna. Kolla in valmet ecolog å rottne, spaken sitter ju inte ens försänkt å de är bevis nog på att de var nått som plockades dit i sista sekund :shock:

Å masterchief ja vet redan vad du kommer att svara din lilla dasanörd 8) å tyvärr tror ja inte att du har rätt.

Användarvisningsbild

Re: Minispakar

masterchief  
#80470 Har kört 95fub andragallring med H8an idag och inte rört palleterna en gång :wink:
Iofs lade i växel och backkamera samt diff på morgonen :lol:

Avatar Fallback

Re: Minispakar

Ponsse dual  
#80524 Jag kör en 1070e nu på skördarkursen i skolan och jag gillar verkligen upplägget på JDs nya palleter. Tog en vecka att vänja sig från Ponssen men nu längtar jag inte tillbaka det minsta.

Användarvisningsbild

Re: Minispakar

221  
#81397
mrme skrev:
221 skrev:vilket är bäst? vilket upplever ni att man får mer arbetsskador av? kört mini spakar i ponssen nu o ska byta till valmet. men vill prova eme för det känns som handlederna mår bättre av det?


Hur gillar du ponsses upplägg på palletterna ja tycker knapparna sitter för mycket inåt stolen blir vridningar i handlederna för att nå dom, och att dom bygger påtok för mycket under spakarna , svårt att få dom ovanför låren. Vi bytte till lösare fjädrar i våra spakar å de blev mycke trevligare att köra då.

Fattar inte att tillverkarna inte lägger ner mer pengar på att få till spakarna.
Var ner på elmia förra året å satt i varje maskin å allt känns ju ovant men lägger man händerna på alla spakar å palletter så finns de bara ett märke som lagt ner mer tid än 35 minuter på att få de bra å de är nya john deere e modellen. Är ju inte fulländad men ja skulle tro att om en sjukgymnast skulle mäta upp späningar i muskler å vridningar i handleder å fingrar så vore de säkert bäst i en grön E .

Rena spekulationer men de känns mer som att allt är där fingrarna ligger avslappnat lite längre till en del å närmare till en del.
Minispaken sitter lite vinklad å dom är relativt tunna. Kolla in valmet ecolog å rottne, spaken sitter ju inte ens försänkt å de är bevis nog på att de var nått som plockades dit i sista sekund :shock:

Å masterchief ja vet redan vad du kommer att svara din lilla dasanörd 8) å tyvärr tror ja inte att du har rätt.

kankse blir lite mindre "slag" med mini spckarna jag vet inte får prova eme spakarna i fält får jag se. funkar de bätter el sämre i gallring??
kör ju dual så har inte "Patt" spakarna men gillar inte ponsses spakar gick bätte med john deers när man gick i skolan, förstår inte vitsen men att matta men höger tummen där vill vill jag hade som i skotarn. nån ponsse frälst som kan förklara?

Avatar Fallback

Re: Minispakar

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81525 Skoghuggarn: du är knappast den första med problem i nacke och axlar pga av EME-spakar. Jag va och demokörde en 911.3 hos en som haft mkt problem med sin axlar ( bara 28 år gammal) och han bytte till minispakar och blev av helt med problemet.

Avatar Fallback

Re: Minispakar

skogshuggarn_1  
#81606 Tack för alla svar ang Eme/Minispak. Det är tydligen fler än jag som har problem med nacke/axlar. Efetr att ha läst vad ni skrivit,så verkar det som att minispakarna är vilsammare att jobba med. Problemet är ju att det är en relativt stor investering att byka spakar.
Men en av mina frågor återstår.Finns det någon här i södra sverige som kör Valmetskördare med minispak? Jag är väldigt intresserad att besöka er isåfall och få "kolla läget".

   TS
Avatar Fallback

Re: Minispakar

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81659 Hade jag varit du så hade jag nog ringt till en Valmetförsäljare och förklarat läget, skulle bli MKT förvånad om inte dom hjälper dig så du för göra en provkörning på lämplig maskin. Om jag förstod det hela rätt så har du kört Valmet länge och då borde du näsan ha någon kantakt redan som säkert kan hjälpa dig?

för säkerhets skull PM:ar jag ett nummer till dig som du kan ringa på Valmet.

Avatar Fallback

Re: Minispakar

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81755 Angående eme så har jag kört sånna i 2 år bytte då från 6 år med minispak och stela axlar, tog inte 2veckor heller så var de borta med eme. Kör med minispak nu sen ett halvår, och tyvärr är spänningarna tillbaka i axlar å nacke så jag tror nog de är lite individuellt oxå.

Avatar Fallback

Re: Minispakar

Skogsproffs  
#81760
masterchief skrev:Har kört 95fub andragallring med H8an idag och inte rört palleterna en gång :wink:
Iofs lade i växel och backkamera samt diff på morgonen :lol:

Tumme UPP för knappar i spakarna!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).