Öppna kategorin

Hemliga order styr delar av Sverige?

38 inlägg 6186 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#799229 Det här kan ju vara lite problematiskt i en öppen demokrati där vi förväntar oss en oberoende press:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... -frimurare

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799232 Att världen styrs av frimurare är en klassisk konspirationsteori.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frimureri ... onsteorier

Avatar Fallback

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Tikka  
#799266 Förstår inte vad ämnet har i ett skogsforum att göra?

Avatar Fallback

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

macke  
#799274 Är ju i öppna kategorin,och där finns många trådar som inte direkt har med skog att göra.
Indirekt så har det mesta dock med skog att göra och kanske denna tråd oxå ,vad vet jag 🌲

Avatar Fallback

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

tallen100  
#799275 Om forumet vore så enkelspårigt att allt måste handla direkt om skog så skulle inte "öppna kategorin" som den här tråden ligger i inte finnas, plus många fler kategorier.
Vilket jag tycker skulle vara tråkigt.

Som tur är så är det valfritt att läsa och diskutera det man vill👍

Avatar Fallback

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Tralsmo  
#799276
tallen100 skrev:Om forumet vore så enkelspårigt att allt måste handla direkt om skog så skulle inte "öppna kategorin" som den här tråden ligger i inte finnas, plus många fler kategorier.
Vilket jag tycker skulle vara tråkigt.

Som tur är så är det valfritt att läsa och diskutera det man vill👍



Det håller ja helt å fullt med om.

Avatar Fallback

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Tikka  
#799277
Tikka skrev:Förstår inte vad ämnet har i ett skogsforum att göra?

Eller i halva dagens podd?

Avatar Fallback

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Alvarsson  
#799280
tallen100 skrev:Om forumet vore så enkelspårigt att allt måste handla direkt om skog så skulle inte "öppna kategorin" som den här tråden ligger i inte finnas, plus många fler kategorier.
Vilket jag tycker skulle vara tråkigt.

Som tur är så är det valfritt att läsa och diskutera det man vill👍
Inte alltid vi är eniga tallen,men här är vi eniga till 100%.

Användarvisningsbild

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Mattias_E  
#799283
Fredrik Reuter skrev:
Mangan skrev:Avspeglar det allmänna konspirationstemat på forumet.


Det visste jag inte att det fanns något. Frågan är om du konspirerar om en konspiration. Det blir lite metakonspiration i så fall...


Denna tråden, Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara innehåller ju en hel del av den varan. Men den har du kanske inte läst Fredrik efter att du postade den?

Avatar Fallback

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Sörlänningen  
#799322 Obehaglig tråd.

Det är naturligtvis inget märkligt med att vara med i Frimurarorden. På vissa orter har de åtminstone historiskt haft kanske en något större inflytande på det lokala näringslivet än man kunde ha önskar. Jag vet folk som på 50- och 60-talet blev medlemmar för att de kändes att de behövdes för att kunna göra affärer lokalt. Men det är ju knappast ett problem som är större idag, utan snarare betydligt mindre.

Annars har ju just Frimurarorden en ställning so de andra ordnarna inte har, på grund av kungens traditionella ställning inom organisationen.

Avatar Fallback

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Sörlänningen  
#799323
Mangan skrev:Att världen styrs av frimurare är en klassisk konspirationsteori.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frimureri ... onsteorier


Ja, verkligen. Som jag sade i min kommentar ovan har just Frimurarna ibland lokalt haft aningen besvärande stort inflytande i näringslivet. Men man skall tänka på, och borde känna till, när man pratar om det här ämnet att det också finns gott om helt befängda konspirationsteorier på temat. Jag har t.ex. bott i land där det av många ansågs som helt okontroversiellt att i det närmaste alla nationella katastrofer kunde skyllas på frimurare eller judar. Eller frimurare och judar. Att påstå att vissa frimurare och judar inte måste mördas kan i väldigt många sammanhang anses otroligt kontroversiellt. Nära vänner till mig (inte svenskar, för all del) har nästan sagt upp bekantskapen bara för att jag ifrågasätter vikten av folkmord mot nämnda grupper.

Det är rimligt att vara lite försiktig och kanske inte antyda (som trådstartaren gör) att det nästan är märkligt att det inte är olagligt att vara frimurare.

Användarvisningsbild

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Askarebolet  
#799331 Vill bara tillägga att det heter "ordnar" i plural 🤓

Användarvisningsbild

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

anersimyra  
#799343
Askarebolet skrev:Vill bara tillägga att det heter "ordnar" i plural 🤓

Och då det handlar om en specifik orden så ska inledningsordet skrivas i singular..🤓

Användarvisningsbild

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

svampbob  
#799354 Det man gör är väl helt vanligt nätverkande. Värden skulle bli ännu mera dysfunktionell om inte nätverken med sitt inneboende inbördes förtroende inte fanns.

För några veckor sedan så vann jag en stor offentlig upphandling. Det visade sig där under upphandlingens gång att det krävdes åtta specialkompetenser för att få vara med. Jag satt själv på tre och lyckades samla ihop de kompletterande fem.
Det visade sig sedan vid anbudsöppningen att det bara var jag som hade fullt lag. Utan nätverkandet och mitt rykte hade jag inte lyckats nå hela vägen.

Nätverkar man inte i frimurarna så får man göra det via andra kanaler.

Avatar Fallback

Re: Hemliga order styr delar av Sverige?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799357
anersimyra skrev:
Askarebolet skrev:Vill bara tillägga att det heter "ordnar" i plural 🤓

Och då det handlar om en specifik orden så ska inledningsordet skrivas i singular..🤓


Tack, professorn! 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).