Vedmaskiner, flishuggar

vedtransportör lösning?

9 inlägg 10221 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedtransportör lösning?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7973 Hej!

Jag har en ved transportör och har ett par dilemman som någon säkert löst fiffigt..

De första är hur får man veden till att åka av där man "vill" och inte bara i änden på transportören?, (jag har en plan transportör) och så ska inte "böset" åka med.

De andra är hur man sorterar bort "böset" längst upp vid änden på transportören så man slipper de i vedhögen.

översättning böset = små partiklarna som blir vid klyvning.



   TS
Trejon
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7991 det du kan prova med är att bygga en fyrkant där neder delen är transportör bandet och de andra 3 sidorna består av borstar, pisavakvastar, eller ris av något slag. sedan så kan du ju mitt på bara hänga ner några gummi remsor så som en luftsluss så att veden åker igenom slussen.

Eller så gör du grövre hål i vedbodens botten så att böset trillar igenom.

Du kanske även kan prova med att göra så att veden studsar mot en bit sträckmetall innan.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#7992 Hej,
Denna video kan ge lite ideér:

http://www.palax.fi/main/powervideo_100.html

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7993 Det jag sett som verkar vara en bra lösning är ett två delat band med ett glapp på ca: 5cm mellan dom två banden då ramlar skräpet ner där ,,,, men där ju om man skall bygga en själv det ,,,

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7994 Gör den sista biten av sträckmetall innan det går in i vedboden. på så sätt slås bar & bös bort medans det trilla rner.

alltså _______________
galler->\

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8007 tack för alla svaren http://www.palax.fi/main/powervideo_100.html <- var helt klart underhållande, önskar man hade en sån hemma, men budgetet spräcks innan man är inne på sidan.. :(

I alla fall de där med sträckmetallen verkar fiffigt fast jag förstår inte riktigt hur du menar.

En ide är att (i fall man kör veden i slutet av transportören) är att sätta 3-4st armeringsjärn böjda i en triangel , var för sig och förbinda de i bredd med varandra så där är en glipa på 3-5-6-7cm mellan varje och på så sätt få väck de småa i vedklyvningen , dock ej provat.

De som jag har provat är att snickra ihop en ram som satts mitt över transportören och sedan på lägga två "läckt" (sånna man har på taget under pannorna) längs med den ena sidan och den andra korsar bandet för att bli ett avhåll för veden så den trillar ut, de funkar sådär, veden vill gärna "fastna" på ved bitarna, kanske jag kan klä de i plåt eller dyligt för att få de att funka bättre.


btw fick i dag en leverans av ved så jag har mycket att testa på..

mer förslag välkommna...

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8063 Om elevatorn har medbringare så klarar den ju att skjuta veden på en plan eller något sluttande plåt. Min fundering går ut på att sätta en plåt efter elevatorn med ett mellanrum på kanske tio centimeter (får kanske utprovas). Jag skulle tro att det mesta av skräpet trillar ned i springan medan veden går rakt ut innan den slår över på plåten. Kan tänka mig att man kan ha en plåt på 1 till 1,5 meters längd.

Eventuellt kan man ställa en plåt under mellanrummet som lutar bakåt för uppsamling av skräpet i en korg eller någon behållare. Det är ju ganska bra att ha då man skall tända i pannan.

Egna funderingar som jag tycker skulle kunna fungera, men jag vet inte.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8182 för att ställa en fråga om du har orkar så kan du slakta en gammal tombola och sedan dra skärbrännaren i den så att du får lite galler effekt, då har du gjort en perfekt snurr avbarkare. En Tombola borde man få loss för ca 500 kr. om den är lite rostig o så.

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8342 jau, de kanske men min lösning blev en halvpall efter transportbandet med en masonite skiva på , och en springa mellan skivan och bandet på ca 5cm, funkar hyffsat

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).