Skördare

John deere drivlina

44 inlägg 16645 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79506
novis?? skrev:nu börjar jd byta diffar en maskin i bollnäs trakten är nu inne byter bägge :mrgreen:



känner jag inte till något om :wink:

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

Skogsmange  
#79512 [quote="erik1234"]De senaste tio åren har vi aldrig gjort någonting åt boggi eller diff på våra skotare( inte vad jag kan komma ihåg).
MEN hjulmotorena är ett stort problem på JD aggregat vi har bytt ca 35 st.
Vi har haft en 1070 med 745 -02 den hade gått 1500 timmar när vi köpte den böt bort den när den gått 5000 timmar då hadde det gått sönder 13 st. -05 köpte vi en ny 1070D med 754 blev lite bättre var inte lika ofta har inte samma koll på dom siffrorna men det var minst 4 -5 st år . -07 köpte vi en till 1070D med 754 det aggregatet har gått 5000 timmar och vi har bytt 4 st ,-07 köpte vi även en 1270 med 480 på den har gått 6000 timmar och det är lika på den 4 st, ska tillägga att det är danfoss motorer poclain ska vara mycket bättre sägs det.[/quote

Konstigt att ni har haft sådana bekymmer med 754. Min 1070 med 754 har gått 10000 h utan några som helst bekymmer med hjulmotorer.

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

novis??  
#79772
ÖSA4ever skrev:
novis?? skrev:nu börjar jd byta diffar en maskin i bollnäs trakten är nu inne byter bägge :mrgreen:



känner jag inte till något om :wink:

kör ni som svin med :lol: det gör visst våra förare :roll: eller detta kan bli en kul tråd efter vad jag hört mig till :?: :?:

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79835
novis?? skrev:
ÖSA4ever skrev:
novis?? skrev:nu börjar jd byta diffar en maskin i bollnäs trakten är nu inne byter bägge :mrgreen:



känner jag inte till något om :wink:

kör ni som svin med :lol: det gör visst våra förare :roll: eller detta kan bli en kul tråd efter vad jag hört mig till :?: :?:


Jo vi gör nog det!Det brukar alltid vara förarnas fel :wink: Man måste väl köpa en maskin å ställa upp hemma på vedbacken för att slippa bli anklagad för förarfel :mrgreen: Näe nu har vi snart bytt ut hela drivlinan på våra maskin så nu ska den väl gå ett år till :wink: Man blir nästan lite sugen på att köpa en själv :lol: diffarna är ju erkännt fel på så dom skulle ju bytas men sen kom ju alla nållager i planetväxlarna som en extra bonus.Får väl endå säga att vi hade tur i oturen att vi slapp ett större ras.

Användarvisningsbild

Re: John deere drivlina

Knegarn  
#79878 Jag måste hålla med denhär tråden, den enda gången jag har skruvat med drivlina på nån skogsmaskin var när vi hade en ösa 250 :D då gick pumpen.

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

novis??  
#79909 var de bara pumpen ja ja säger då det alla 250 i sverige tappa boggierna du kör nog väldigt fint du knegarn 8) säkert har ni bättre betalt an vi i sverige storebror skinnar oss :mrgreen:men hugg nu kegarn tala om vilka maskin dödare vi är har ett gäng från finnland här å kör at stora enso sveg 30 svenska skit kronor vid väg dom har finnlans mordärnaste maskin park en 911från 95 en 1470 a 0serie en logmer å ett antal skotare av vaierande 80 90tals moddeler förarna har 45 slotty timmen grais berk bröd 18 timmars arbets da spillolja i hydral tanken men dom är ej fast resurs så dom behöver ej sertifiserasd så klappa nu in ett öppet mål o kom med lite fin valmet fakta 8) 8) 8)

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

novis??  
#80140 föresten så såtter john deere fort ferande ungerska lager i boggierna dom är märkta med ett lager nummer men har ingen annan spec så nu ska john deere fösoka bli amerikas svar på ursus har efter frågat ett service medelande sadan mars 09om vad som är fel sa åt dom att lägga ut nått på hemsidan för att öka deras tro värdig het men ja endera tror dom att vi entrepenörer inte pratar med varandre eller så skiter dom i vilket husse skanu kolla rottne för om 1710 ej håller hur fan ska då 1910 klara sig på andra sidan diket?skriv o berätta ni vet att det lönarsig inte att tiga för att ni ska komma i bra dager för dom som som säger att en skogsmaskin går klater fritt ljuger eller har kero stövlar ( det är ett intärnt skämt i HÄRJEDALEN dom som har kero stövlar år VAARSST) ps sannt å trisst det gick 5 E hån på våran gammla 1710 -05 men det var en prov som vi alldrig körde under 22-23 tonså det var ingeunderligt men nu ? med några få överlass o inte några körda längre an 20m
Senast redigerad av novis?? sön 31 jan 2010, 07:08, redigerad totalt 4 gånger.

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

mrme  
#80166 Hur fan kan man trycka i Skitlager i en skogsmaskin . Tycker john Deere borde ta sitt ansvar och byta lagren ifråga innan maskinen levereras. Är de bara på storSkotaren de är problem eller gäller de dom mindre och skördarna oxå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: John deere drivlina

Knegarn  
#80210 Är det så att jd verkligen har mer problem med ras än andra märken? (en helt vanlig fråga utan att försöka klanka ner på jd)
Vi har vår äldre skördare till salu nu och det ringde en intresserad från joensuu som jobbade på jd monteringen, lite lustigt tänkte jag o fråga varför han inte köper en begagnad jd. han sa att det är ju domdär ständiga rasen överallt.
vår gamla 901a har lite över 17tusen timmar nu och där sitter allt original i drivlina, pump, motor, kran. 945 aggregatet har fått nya bussningar lite varstans under åren men aldrig nån större remont.
Sen sa våran servicekille när han var o gjorde 1000 timmars på skördarn att här sitter samma pump som i 1070, bara med den skillnade att här håller den. hans bror har 3 jd skördare.
kan det va så att dom använder billigare kringutrustning även om dom har samma tillverkare på boggielådor osv...?

förra veckan beställdes en röd skotare till en jd familj i grannbyn, så visst finns det dom som byter från grönt till rött även om många vill hävda motsatsen.

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

novis??  
#80213
Knegarn skrev:Är det så att jd verkligen har mer problem med ras än andra märken? (en helt vanlig fråga utan att försöka klanka ner på jd)
Vi har vår äldre skördare till salu nu och det ringde en intresserad från joensuu som jobbade på jd monteringen, lite lustigt tänkte jag o fråga varför han inte köper en begagnad jd. han sa att det är ju domdär ständiga rasen överallt.
vår gamla 901a har lite över 17tusen timmar nu och där sitter allt original i drivlina, pump, motor, kran. 945 aggregatet har fått nya bussningar lite varstans under åren men aldrig nån större remont.
Sen sa våran servicekille när han var o gjorde 1000 timmars på skördarn att här sitter samma pump som i 1070, bara med den skillnade att här håller den. hans bror har 3 jd skördare.
kan det va så att dom använder billigare kringutrustning även om dom har samma tillverkare på boggielådor osv...?

förra veckan beställdes en röd skotare till en jd familj i grannbyn, så visst finns det dom som byter från grönt till rött även om många vill hävda motsatsen.

jo svelog i denna region har en kanon service men en sniken säljare så det är billiggare att repa än betala mer kostnaden vid förra köpet sa sälgaren rakt ut att han tyckte vi lurat av honom på två dagens rätt å en prov korning i en timme på en maskin som gått10000t huga huga :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80587 Det som varit typiskt för NAF-grejerna genom åren är att när dom fixat ett fel så har ett annat dykt upp istället.
Många av felen har varit rent slarv,såsom fel material,smörjhål som lämnats oborrade etc.
Dvs NAF-kvalitetskontroll fungerar INTE, utan det är vi entreprenörer som ska betala lärpengarna.

"Knegarn" fråga om det är mera ras på JD än på annat,och där vill jag svara JA ,mycket eftersom nya boggiversioner kommer först på JD,därav ska JD-s entreprenörer vara försökskaniner.

"Boggibalanseringen" var ju en sån produkt som JD hade ett flerårigt förhandsavtal med NAF på.idag är dom åren utgångna så alla tillverkare som använder NAF (och det är tyvärr nästan samtliga :oops: )har idag tillgång till balanseringen.

Dom första balanseringsboggina så hade ju direkt problem med för dåliga boggikranslager,dvs om boggin glappa nån tiondel så var balanseringsutväxlingen så "styv" så den tålde inte att lagringen rörde sej med haveri nånstans som följd,här var en "vanlig" låda utan balansering mera "glappvänlig"

Nä,vi användare måste ställa högre garantikrav på NAF.som det är nu betalar vi fullt pris för en produkt som innehåller rena fabrikationsfel,när då diffen rasar efter 3000 timmar (pga en smörjkanal som "nån" glömt att borra") så tvingas vi betala fulla rep.kostnader och får då en annan diff som troligtvis innehåller nåt annat som dom "glömt"

Jodå den där visan om att dom hittat alla fel och att allt är åtgärdat nu har jag hört ett antal gånger genom åren.

Här vill jag lyfta på hatten för Ponsse,dom har så (här i fin åtminstone) att om en komponent går sönder efter garantitidens utgång och det visar sej att felet beror på konstruktions lr monteringsfel så får man nya delar gratis.
Pratade med en entreprenör härom veckan vars skördare hade fått diffhaveri efter 6000 timmr.
Ponsse sa direkt:
-"En sån diff får inte gå sönder så fort,du får en ny gratis",han betalade jobbet och oljan,detta på en maskin utan förlängd garanti,det ni på Deere,där har ni att lära :!:

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

novis??  
#80680 ja så funkar det ej här simba det är garantitiden sen stänger dom av all goodvill nästan det är JD mycketbätre på men som du säger varför sätta i undermåligakomponenter?

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80684 Vi har varit på verkstan två gånger med framdiffen, och gång på garanti och den andra efter garantitiden, men den gången gick det på goodwill-kontot hos Valmet.
Båda gångerna läckte hydraulolja ut i diffoljan och den rann över i luftningen. Första gången bytte de bara packningar, men sen när det hände igen inte långt senare började de titta. Var visst något o-ringsspår som var för djupt så o-ringen trycktes ut efter ett tag.
Blev nog billigt för Valmet 😈

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

erik1234  
#80799
erik1234 skrev:Så där skulle man visst inte säga, att man aldrig haft nå problem med diffarna 5 dagar tog det sen kom det som ett brev på posten stor ras på 1070 ny diff och lite annat krafs i lådan, för övrigt har det gått sönder två valsmotorer och en lyftkolv den här veckan på 1270

Då var det dax för en valsmotor i bröstet igen. har en teori om att när man har börjat att byta dom så tar den ny motorn död på de som är lite äldre och lite slitna, den nya är säker lite snabbare och starkare och slukar mer olja, och när dom är seriekopplade så måste oljan ta vägen någonstans och då kanske axeltätningen går sönder någon som tror på det.
Ringde till jd service tekniker och klagade men det var bara jag som hade problem, dom hade nästan inte sålt någon motor alls förra året lät det som, det är väll inte så konstigt i och för sig för det är ju ett standar svar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).