Bilar

1000 st Volvo 140 i Nordkorea

10 inlägg 3312 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1000 st Volvo 140 i Nordkorea

Fredrik Reuter  
#790748 Volvo, eller kanske Sverige, exporterade bland annat 1000 st Volvo 144 i mitten av 1970-talet till Nordkorea. Nordkorea betalade aldrig för bilarna och än idag skickar Sverige två årliga påminnelsefakturor till landet. Det har beskrivits som en av de större bilstölderna någonsin. Det började med att Koreakriget slutade och ekonomin i bland annat Nordkorea skulle åter byggas upp. Företag i väst såg tillfälle att göra fina affärer och här kommer då Volvo in som slöt ett avtal med Nordkorea om att leverera 1000 st. Volvo 144.

Kanske såg Volvo att det kunde bli problem med betalningen och ordnade med en statlig kredit via Exportkreditnämnden. Det är alltså svenska staten som ska ha betalt och som också skickar de årliga påminnelsefakturorna. Under årens lopp har påminnelseavgifter och räntor ökat så skulden var 2017 ca. 3 miljarder kronor.

Volvo 140, som slutade produceras i mitten av 1970-talet är känd för att vara en seglivad produkt. Det vittnar kanske också bilen på bilden nedan. Bilden, som är tagen 2010, visar att bilarna var i drift även då. Bilden kommer från Roman Harak. Enligt Aftonbladet rullar bilarna än idag.

TS

Re: 1000 st Volvo 140 i Nordkorea

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790750 Det var många företag som gjorde liknande affärer då. Atlas Copco och Kockums har jag för mig också var inblandade.

Användarvisningsbild

Elis76  
#790776 Min dåvarande chef på ASEA i Västerås, tillbringade en hel del tid i Nordkorea på den tid då det begav sig.

SudCaravelle  
#790801 Den här fotade jag i Nordkorea i november 2012.

Den kördes av en officer eller dylikt som befann sig på platsen.

Ryonggang Hot Spring House
https://maps.app.goo.gl/H9D4bstVdiJJUbSD9

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790804 De är väl vanligt att export till lite kneps länder går via exportkreditnämden.
Årsmodell -74 på Volvon.
Att jämföra med Kubas alla 50tals jänkare…

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gnisten83 skrev:De är väl vanligt att export till lite kneps länder går via exportkreditnämden.
Årsmodell -74 på Volvon.
Att jämföra med Kubas alla 50tals jänkare…

Precis, finns både konventionella exportkrediter och försäkringar mot politiska risker.

Den senare sade Lantmännens förre ekonomichef upp ett halvår innan kriget gällande Lantmännens Ryska och Ukrainska verksamhet. Han har inte kvar jobbet för övrigt.....

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790902 Jag har sett nån propagandabild/vykort av en vältrafikerad gata, bilarna bestod bara av 144 -74 och EN Mercedes w123.
Hittar inte just den bilden men en liknande:
1675298834_pyongyang.jpg

isteskog  
#790910 Volvo gör skäl för sitt namn i Nordkorea iaf (jag rullar) 😉

Användarvisningsbild

Tokslut  
#798299 Vi hade kunnat haft kvar våra gamla bilar också om det inte saltades så jävligt i detta landet...

Och det är inte så slutet som det sägs, går ju tom att åka charter dit

isteskog  
Tokslut skrev:Vi hade kunnat haft kvar våra gamla bilar också om det inte saltades så jävligt i detta landet...

Och det är inte så slutet som det sägs, går ju tom att åka charter dit

Stämmer Tokslut! Och då får man en personlig guide (vakt) som ser till att du/ni får se det förträffliga landet med sina perfekta platser! 😉 😉 😉

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).