Skogshistoria

"Hänsynslös rovdrift på den svenska skogen" Guldspaden 2022

26 inlägg 6283 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "Hänsynslös rovdrift på den svenska skogen" Guldspaden 2

Sjögården  
#798153 Det blir inte mer timmer i blädningsskogsbruk än i trakthyggesbruk däremot betydligt mindre massaved enligt min uppfattning.
Framförallt minskar totalproduktionen över en längre tid och det kan inte vara bra för någon😉

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798161 Alla bedömningar och mätningar beror på vad man jämför med och sen bedriver förändringspolitik utifrån.
Sverige (tjänstemän) har ju som enda EU-land satt att normen för återskapade skogar skall vara förindustriella tiden på 1800-talet. Övriga länder vid sitt EU-inträde eller 1990-talet. Snacka om beting. Dolkhugg efter dolkhugg. Då ska vi i Falun och längs Dalälvarna kalhugga totalt som under gruvperioden då fredsmilen på 11 km radie från gruvan fick fredas eftersom skogen hade blivit totalt trasad av plockhuggning till bränsle, bloss och bygge.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#798167 Det var inte bättre i Småland där kolmilorna låg tätt för att försörja järnbruken med träkol.
Det vi tror är naturskog idag var hårt hugget för 150 år sedan och dessutom rätt mycket betat av boskapen.
Debatten idag är historielös och här polisanmäler nu Skydda skogen avverkningar av typisk produktionsskog.Då har allt gått alldeles för långt😠

Bosse1  
#798175 Hon har även "granskat" skogsaktivister 🙃 Eller är det nyttiga balkongbiologer som röjer väg för nåt rödare?
Allt åt alla, leve sveaskog fastighetsverket osv osv.. Kriga mot minoriteten självägande bönder ligger helt i fas med denna idiologin 🙃

https://youtu.be/eghLtnztxf0?t=2746

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sjögården skrev:Det blir inte mer timmer i blädningsskogsbruk än i trakthyggesbruk däremot betydligt mindre massaved enligt min uppfattning.
Framförallt minskar totalproduktionen över en längre tid och det kan inte vara bra för någon😉

Om man tänker sig att blädningsbruk skulle införas i stor skala så kommer massa industrin inte att stå och se på utan råvara. De kommer att köpa vad de behöver. Även om det är grovt och dyrt

Användarvisningsbild

halvproffs  
Skogsola skrev:
Sjögården skrev:Det blir inte mer timmer i blädningsskogsbruk än i trakthyggesbruk däremot betydligt mindre massaved enligt min uppfattning.

Om man tänker sig att blädningsbruk skulle införas i stor skala så kommer massa industrin inte att stå och se på utan råvara. De kommer att köpa vad de behöver. Även om det är grovt och dyrt

Du har så rätt Ola. Billerud kör redan timmer till bruket i Gävle.

maltex  
#798195 Då allt timmer Billerud köper i slutändan blir massa kanske det rationellaste är att slippa mellanhänderna.

Användarvisningsbild

Humlas  
#798202 Spännande, jag har beställt en bok i alla fall.

Har förövrigt svårt att förstå varför enskilda skogsägare så frenetiskt försvarar skogsindustrin.

Några av mina triggerpunkter
Skogsbolagens tidiga förvärv av deras marker, med idag mycket tveksamma metoder.
Skogsforskningens syfte. "Så billig råvara som möjligt till industrin". Att SLU ser kolsänka i skog som risk för högre virkespriser säger en del.
Virkesmarknaden, icke fungerande. Finns hur många exempel som helst på det här på skogsforum.
Hur kan en rådgivare samtidigt fungera som inköpare? Mycket vanlig.
Skogsstyrelsens relation med bolagen. Är det kamratskapet från skogis som hänger i?
Trakthyggesbruket, säger sig väl själv att stora hyggen på mer än några få hektar är skadligt för nästan allting.

isteskog  
#798210 Nja, Humlas! För min del är det äganderätten till min skog jag försvarar.....

maltex  
#798211 Fördelen med boken är att man får sina fördomar bekräftade oavsett vad man tycker. Om det är bra eller dåligt får man bestämma själv. Men det kanske inte är helt rätt väg att gå för att öka förståelsen inom området.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sjögården skrev:Det var inte bättre i Småland där kolmilorna låg tätt för att försörja järnbruken med träkol.
Det vi tror är naturskog idag var hårt hugget för 150 år sedan och dessutom rätt mycket betat av boskapen.

Samma på västkusten. Här var det under stora delar av 1800-talet mest ljunghedar på marker som idag ganska ofta är rejäl skog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).