Öppna kategorin

Åldersbestämma en träbit?

13 inlägg 1645 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åldersbestämma en träbit?

Ent  
#798180 Min släktgård är en timring, som brukligt här på trakten. Enligt taxeringen är den byggd 1850 men gårdsstället har ju varit bebyggt långt före dess. Jag tog upp ett hål i ytterväggen för en ventil och har sparat en bit av timret, ca en kubik-decimeter. Kunde vara kul att få en åldersbestämning, men det är nog för lite årsringar för att utgå från dessa. Går det att annars att analysera träbiten för att få veta åldern, och vart ska man vända sig i så fall?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämma en träbit?

HalvtumBSP  
#798183 Gissar att det blir tal om någon form av dendrokronologisk analys. Osäker om det finns något företag som sysslar med sådant eller om enda möjligheten är att vända sig till ett universitet. Risken är väl att det fort blir dyrt... Men det beror på hur mycket nyfikenheten är värd 🙂

Ett exempel: https://www.geologi.lu.se/forskning/lab ... ogi/priser

Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämma en träbit?

Elis76  
#798184 Ägaren till en av gårdarna i våran by förvaltar en gammal släktgård där boningshuset torde vara från 1600-talet någon gång.
Han fick tag på en byggnadsantikvarie som kunde hjälpa till med kol-14 bestämning, men när han hörde prislappen var han inte längre intresserad.

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma en träbit?

Ent  
#798185 Tackar för tipsen 👍. Man får allt suga på den karamellen ett tag, vetande kostar pengar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämma en träbit?

Elis76  
#798187 @Ent

Här hittade jag en länk till Dig, men det finns säkert fler laboratorier som gör åldersbestämning om du googlar lite.

https://www.geologi.lu.se/forskning/laboratorier-utrustning/laboratoriet-14c-datering

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma en träbit?

Reymond  
#798381 Uppsala universitet Ångströmslaboratoriet gör Åldersbestämning med kol-14 metoden. Skulle tippa på mellan 3-5 tusen i kostnad.

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma en träbit?

Ent  
#798388 Hur pass pricksäker är kol14 på så här pass "nya" grejor egentligen? Den aktuella biten är rimligtvis mellan 170 och 200 år, skulle jag tro. Kommer kol14 närmare än så?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämma en träbit?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798391 Nu är jag ute på tunn is... 😮 😮

Men jag har för mig att jag har hört att man kan bestämma när ett träd har växt genom att jämföra årsringar mot historiska väderdata.

Men om detta är en pålitlig och exakt metod vet jag inte, kan även vara att jag missuppfattat något totalt, men kanske någon annan vet?

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma en träbit?

jannee  
#798394 Kan säkert fungera om man vet var trädet växt upp och klimatet just för den regionen.
Man kan här i min omgivning se på gamla ekar hur klimatet var i början av 40 talet (krigsvintrarna).
Ekarna har frostskador då det någon vinter var över 40 minus under den vintern.
Att vi även hade några ordentliga torrsomrar på 50 talet kan man se på årsringar på gamla granar - när man vet hur man ska räkna (utgå från) och är riktigt noggrann kan man se hur tillväxten under två omgångar på 50 talet var ganska minimal.
Kanske inget man ser så enkelt, men med ett mikroskåp och man vet vad man ska leta efter.

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma en träbit?

Ent  
#798397 Jo det där med årsriñgar är ju en gångbar metod om man har en större bit, men jag har bara den yttersta decimetern. Men det kanske räcker om man vet plats och vilket århundrade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämma en träbit?

Sne4  
#798405 De var duktiga förr på det som nu kallas återbruk. När jag har börjat bråka med mitt hus som på pappret är byggt c:a 1920 stående timmer så är en hel del av stockarna som är inbyggda i väggen rödmålade. I mitt fall så var de troligtvis från olika byggnader och några såg ut att ha gått ett varv genom en ramsåg med en del rödmålat kvar innan de hamnade i väggen. Så här får man nog först fundera på vad man vill få ut - om det är åldern på just den träbiten så går det givetvis, men det säger ju inte nödvändigtvis när stocken hamnade i just den byggnaden.

Nedersta stockvarven torde väl dock vara säkrare gissar jag på att de var färska och lämpliga för att hamna nederst(enbart gissning).

Avatar Fallback

Re: Åldersbestämma en träbit?

Ent  
#798412 Så kan det förstås vara. Enligt di gamle sas det att timringen skulle vara flyttad från en grannby, men okänt när i tiden. På den oinredda delen av övervåningen ser man att långsidorna är förhöjda med några varv ramsågade plankor som man timrat med, typ 5"11". Gavlarna har dock bara vanligt blockat timmer. Min morfar (som gick bort för 55 år sedan) har runt 1900 satt sin autograf på en takstol så man kan gissa att det var då förhöjnngen skedde. Min moster tror sig minnas att det var inristat 1700-nånting på någon av innerväggarna i samband med en modernisering under 50-talet. Det är alltså många pusselbitar, och alla som kunde veta är borta sen många, många år 😢

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åldersbestämma en träbit?

Sne4  
#798417 Sådant detektivarbete är intressant, men ack så svårt. Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).