Öppna kategorin

Skogsmästarskolan Skinnskatteberg.

7 inlägg 1230 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmästarskolan Skinnskatteberg.

dodde03  
#797559 Hej skogsforum.

Velar fram och tillbaka om jag ska söka till skogsmästarskolan i Skinnskatteberg. Är 19 år i nuläget så jag har egentligen oceaner av tid, även om man stressar lite inför framtiden men det kanske det inte är så dumt att fått det gjort tidigt. Eller ska man skaffa sig ett jobb istället? Utbildade mig till skogsmaskinsförare men det är alldeles för ensamt för mig.
Hoppas att någon som har gått denna utbildning vill svara på mina funderingar.

Hur svår är denna utbildning? har bara erfarenhet från gymnasiet, förstår att det är mycket frihet under ansvar. Men på en skala 1-10 typ, minns att det var mycket dötid under gymnasiet och håltimmar på 3 timmar, är det lite så? Kunde det kännas segt stundvis eller var det mestadels intressant och kul?

Hur gjorde ni med boendet? Jag såg att det erbjöds studentkorridorer med väldigt förmånlig hyra, men man kanske ska sikta på en egen lägenhet? Men man kanske får en finare gemenskap i typ en studentkorridor? 🤣

Hur kan en vanlig dag se ut på denna skolan? På gymnasiet var det mycket lektioner utomhus vilket jag trivdes med. Men kan det vara typ en lektion per dag sen får man eget ansvar för sina studier? Eller är det fulla dagar bakom skolbänken?

Vad kostar denna utbildning för er? och ni som gick denna utbildning ser ni det tydligt på erat lönebesked?

Det är mina funderingar och uppskattar alla svar, vill du lägga till något jag bör veta om jag väljer att gå denna utbildning så får du gärna göra det.

Tack på förhand.
Mvh Dodde03.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästarskolan Skinnskatteberg.

Elis76  
#797563 Vore jag Du skulle jag satsa på Jägmästare framför Skogsmästare.

https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/jagmastare/

https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/skogsmastare/

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästarskolan Skinnskatteberg.

Torbjörn Johnsen  
#797565 Förr sa man att skogsmästarna hamnade i yrkesroller kring förvaltning, fastighetsmäklare, rådgivare och i viss mån virkesköpare. De som utbildades till skogstekniker blev i större omfattning virkesköpare, avverkningsledare och liknande medan jägmästarna hamnade högre upp i företagshierarkierna i diverse chefsroller. Eller ägnade sig åt forskning. Idag tror jag att dessa gränser har suddats ut ganska mycket och man kan hitta jägmästare såväl som skogsmästare som virkesköpare, mäklare eller chefer idag.

Hur det ser ut med själva utbildningen och hur den är upplagd idag har jag inte koll på men när jag gick skogsmästare tidigt 90-tal så var det ganska många gästföreläsare och bra teoriutbildning men inte så mycket fält- och studiebesök. Men det kan se annorlunda ut idag. Att bo "i korridor" eller studentboende kan ju vara väldigt trevligt för den som gillar ett socialt liv. Ytterst så kan det ju handla om att välja mellan orterna. Skinnskatteberg eller Umeå?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästarskolan Skinnskatteberg.

stackenas  
#797627
Torbjörn Johnsen skrev:Förr sa man att skogsmästarna hamnade i yrkesroller kring förvaltning, fastighetsmäklare, rådgivare och i viss mån virkesköpare. De som utbildades till skogstekniker blev i större omfattning virkesköpare, avverkningsledare och liknande medan jägmästarna hamnade högre upp i företagshierarkierna i diverse chefsroller. Eller ägnade sig åt forskning. Idag tror jag att dessa gränser har suddats ut ganska mycket och man kan hitta jägmästare såväl som skogsmästare som virkesköpare, mäklare eller chefer idag.

Hur det ser ut med själva utbildningen och hur den är upplagd idag har jag inte koll på men när jag gick skogsmästare tidigt 90-tal så var det ganska många gästföreläsare och bra teoriutbildning men inte så mycket fält- och studiebesök. Men det kan se annorlunda ut idag. Att bo "i korridor" eller studentboende kan ju vara väldigt trevligt för den som gillar ett socialt liv. Ytterst så kan det ju handla om att välja mellan orterna. Skinnskatteberg eller Umeå?


Jägmästare är inte längre så knutet till Umeå. Går idag att läsa även på Ultuna och Alnarp.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästarskolan Skinnskatteberg.

stackenas  
#797628
dodde03 skrev:Hej skogsforum.

Velar fram och tillbaka om jag ska söka till skogsmästarskolan i Skinnskatteberg. Är 19 år i nuläget så jag har egentligen oceaner av tid, även om man stressar lite inför framtiden men det kanske det inte är så dumt att fått det gjort tidigt. Eller ska man skaffa sig ett jobb istället? Utbildade mig till skogsmaskinsförare men det är alldeles för ensamt för mig.
Hoppas att någon som har gått denna utbildning vill svara på mina funderingar.

Hur svår är denna utbildning? har bara erfarenhet från gymnasiet, förstår att det är mycket frihet under ansvar. Men på en skala 1-10 typ, minns att det var mycket dötid under gymnasiet och håltimmar på 3 timmar, är det lite så? Kunde det kännas segt stundvis eller var det mestadels intressant och kul?

Hur gjorde ni med boendet? Jag såg att det erbjöds studentkorridorer med väldigt förmånlig hyra, men man kanske ska sikta på en egen lägenhet? Men man kanske får en finare gemenskap i typ en studentkorridor? 🤣

Hur kan en vanlig dag se ut på denna skolan? På gymnasiet var det mycket lektioner utomhus vilket jag trivdes med. Men kan det vara typ en lektion per dag sen får man eget ansvar för sina studier? Eller är det fulla dagar bakom skolbänken?

Vad kostar denna utbildning för er? och ni som gick denna utbildning ser ni det tydligt på erat lönebesked?

Det är mina funderingar och uppskattar alla svar, vill du lägga till något jag bör veta om jag väljer att gå denna utbildning så får du gärna göra det.

Tack på förhand.
Mvh Dodde03.


Gick ut för 10 år sedan och skulle tro att mycket är sig likt 😊 För att komma in måste man ha läst naturbruksutbildning mot skog före eller ha arbetat praktiskt inom skogsbruket ett tag. Detta är den stora skillnaden mot jägmästarutbildningen där det är andra baskrav som är mer teoretiska.
Utbildningen var till stora delar schemalagd, vilket passade mig bra. Det är en hel del matematik och statistik i början, för att sedan övergå mer till skogsskötsel, ekologi, ekonomi etc i en bra blandning mellan ute och inne. Många företag är på skolan och föreläser och ordnar temakvällar.
Mycket fina fiskevatten och helt ok jakt på 3000ha kring skolan. Enda nackdelen som jag såg det var studentlivet och möjligheten att träffa kvinns. Men Uppsala ligger inom räckhåll och man är varmt välkommen på sittningar i Ultuna mm.
Billigt boende i Skinnsberg och blir en speciell gemenskap då det blir att studenterna hänger med varandra i stort sett hela tiden. Några gånger om året ordnades fester på skolan och varje vecka är det onsdagspub och någon sportaktivitet i hallen.
Finansierade med studielån och sommarjobb hela somrarna långa, gick fint.
Sök vetja, kan varmt rekommendera!

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästarskolan Skinnskatteberg.

Elis76  
#797637 @stackenas

Trevligt, och hur har arbetskarriären artat sig efter skolan?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästarskolan Skinnskatteberg.

stackenas  
#797638
Elis76 skrev:@stackenas

Trevligt, och hur har arbetskarriären artat sig efter skolan?


Har inget att klaga på, det öppnar dörrarna till en mängd olika tjänster 😊 Så vitt jag vet jobbar merparten av klassen inom gröna näringen idag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).