Socialt (mer om oss)

Vårrapporten

987 inlägg 218865 visningar 56 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

svampbob  
#795045
Vedmaskin skrev:Våren kom av sig.
1678182219_20230307_100821.jpg


Rätt åt er 🤣
Här är det fortfarande hopplöst vintrigt kallt och väldigt mycket snö.
Jag åkte till jobbet lite sent idag och då i första korsningen hade en utländsk tradare fastnat. Han verkade ha kommit från den lilla vägen och fastnat i plogvallen när han försökte ta höger.
När jag kommer hem så står det en Polsk tradare på samma ställe.
Dom måste ha haft samma GPS som har lurat in dom på fel väg

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

halvproffs  
#795081
svampbob skrev:
Vedmaskin skrev:Våren kom av sig.
1678182219_20230307_100821.jpg


Rätt åt er 🤣
Här är det fortfarande hopplöst vintrigt kallt och väldigt mycket snö.
Jag åkte till jobbet lite sent idag och då i första korsningen hade en utländsk tradare fastnat. Han verkade ha kommit från den lilla vägen och fastnat i plogvallen när han försökte ta höger.
När jag kommer hem så står det en Polsk tradare på samma ställe.
Dom måste ha haft samma GPS som har lurat in dom på fel väg


Lånar dom GPS av varann? 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

halvproffs  
#795082
halvproffs skrev:
svampbob skrev:
Vedmaskin skrev:Våren kom av sig.
1678182219_20230307_100821.jpg


Rätt åt er 🤣
Här är det fortfarande hopplöst vintrigt kallt och väldigt mycket snö.
Jag åkte till jobbet lite sent idag och då i första korsningen hade en utländsk tradare fastnat. Han verkade ha kommit från den lilla vägen och fastnat i plogvallen när han försökte ta höger.
När jag kommer hem så står det en Polsk tradare på samma ställe.
Dom måste ha haft samma GPS som har lurat in dom på fel väg


Lånar dom GPS av varann?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

halvproffs  
#795088 Konstigaste vintern på länge. Just nu snöar det rejält som det gjort med intervaller hela vintern. Så fort som solelpanelerna blivit snörena av töväder och levererar el så kommer nästa snöväder så elproduktionen upphör. Ungefär varannan vecka med vårväder och livsfarligt hala vägar med snö över isen. Skulle ut med soptunnan i vintras men halkade och föll baklänges och slog bakhuvudet så det knakade i skallen. Tur att jag är tjockskallig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

svampbob  
#795096
svampbob skrev:
Vedmaskin skrev:Våren kom av sig.
1678182219_20230307_100821.jpg


Rätt åt er 🤣
Här är det fortfarande hopplöst vintrigt kallt och väldigt mycket snö.
Jag åkte till jobbet lite sent idag och då i första korsningen hade en utländsk tradare fastnat. Han verkade ha kommit från den lilla vägen och fastnat i plogvallen när han försökte ta höger.
När jag kommer hem så står det en Polsk tradare på samma ställe.
Dom måste ha haft samma GPS som har lurat in dom på fel väg
[/quote]

Lånar dom GPS av varann?[/quote]

Jag tror inte att det är slumpen att två stycken gör det osannolika vägvalet samma dag. På något vis måste dom ha fått samma vägvisning in på denna lilla krokiga grusvägen.

Förövrigt stod den andra lastbilen fortfarande kvar i morse och blockerade halva vägen.

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

jannee  
#795099 Alla GPS märken har inte samma karta inlagd. Utländska GPS har en helt annan karta än de som är programmerade för just Sverige och Västeuropa - Östeuropa en annan karta.
Vissa gps har ett program för lastbilsvägar, andra för ex motorcykelvägar som är BELAGDA, medans andra visar ALLA vägar t.o.m dåliga skogsvägar som kanske endast är framkomliga för traktorer.
Sällan eller aldrig är vägbommar inlagda i kartprofilen.
Gps för lastbilstrafik har ALLTID viadukter och broar inlagda med angivelser för begränsad höjd eller vikt.
Ofta har de utländska chaufförerna en dator med gps = en dators program för just det land de kommer ifrån, andra länders kartuppgifter kan vara väldigt gamla och osäkra, vilket gör att många chaufförer hamnar fel.

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

halvproffs  
#795100 Dom måste ha haft samma GPS som har lurat in dom på fel väg[/quote][/quote]

Lånar dom GPS av varann?[/quote]

Jag tror inte att det är slumpen att två stycken gör det osannolika vägvalet samma dag. På något vis måste dom ha fått samma vägvisning in på denna lilla krokiga grusvägen.

Förövrigt stod den andra lastbilen fortfarande kvar i morse och blockerade halva vägen.[/quote]

Du skrev ju att dom måste haft samma GPS.
Bygghumor 😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

jannee  
#795117 För en herrans många år sedan var jag på Abena i Kisa och lastade. Där påträffade jag en Spanjor (chaffis) som verkligen var stressad. han stod i luckan bredvid mig och blev också lastad, titade hela tiden på klockan och småtrampade.
Han skulle, med en färja från Malmö och började komma i tidsbrist (tyckte han själv)
Färjeavgången var satt till 22 00 och han räknande med 7 timmars körtid, då inklusive rast.
7 timmar frågade jag, vilken djävla väg ska du köra?
Kisa upp till Linköping och sedan E fyran ned till Malmö, det visade nämligen hans gps.
Han hade dessutom lossat i Jönköping och följt gpsen, m.a.o. kört till Kisa via Linköping -???
Som god kollega väntade jag tills han var färdig och sen sa jag bara häng efter mig så kör vi ned på under 6 timmar - inklusive rast :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795983 7 plusgrader, regn och blåst idag. Inga vårkänslor direkt men snön försvinner snabbt 😀

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

JensSkoog  
#795997 Vår??? - vaknade upp till 30 cm blötsnö, så det blev snöslungan
och kontorsarbete idag hellre än röjning :((

Men, det positiva i det är att jag fick röjd undan momsen för januari och
februari - värsta skitjobbet med att vara enskildföretakare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

halvproffs  
#796033 Igår minusgrader med delvis ymnigt snöfall.
Inatt slog det om till plusgrader och regn så nu är det inte mycket snö kvar.
Ikäll ska vädret slå om igen med ett antal minusgrader. Vet inte om det är vinter eller vår med dessa eviga omslag i vädret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

HannuRöj  
#796036 Sju olika väder på en och samma dag, brukade min pappa sa. 😀 Det är vår, halvproffs.

Lite regn här och mycket blöt flåska, blåser inte mycket presis nu.

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796068 Vi får väl döpa om aprilväder till marsväder, på grund av klimatförändringarna. 🤓
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797363 Idag kom det snö igen 👎

Men ser ut som det skall bli bra huggarväder i veckan, jag som ändå ställt in grejerna för säsongen. Har lite frötallar i en granungskog som borde tagits ner för länge sedan...


Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

Kse  
#797370 Vi inne i den tid på året när det kan vara svinkallt på nätterna och plusgrader på dagarna om vädret är klart.
I lördags small det till med -37 på natten och vid lunchtid var det bara -6.
Det var den kallaste vi haft under denna annars mycket milda vinter här uppe i norr.
Hela februari var ju riktigt mild med plusgrader varje vecka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).