Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210952 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#79346 Kan den inte vara en idé att ha någon slags krok med långt skaft (tänk spett med en krok) som man drar i vajern med istället?
Att styra med långsaxen verkar vara med omständigt iom att saxen inte alltid släpper som man vill.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79403 Jo, jag har kört NIAB och även Hypro men inte i så stor omfattning. Men jag har pratat med dem som gjort det :grin:

Martin

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79404 Detta hör egentligen inte hemma här men jag måste skriva det ändå.

I det storskaliga skogsbruket finns det miljoners kr att lägga på metodutveckling, forskning och produktutveckling, medan de småskaliga inte har så mycket pengar utan var och en av oss springer ute i skogen och kommer på bra idéer och det är ju bra men hade småskogsbruket också haft samma ekonomiska uppbackning hade den utvecklats mycket.

Martin

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#79417 Nja, tänkte nog att "långsaxen" kan vara bra att använda då stammen redan fastnat mot stubbar, stenar eller dylikt.
Däremot spettet kan användas för att styra undan vinschobjektet från kvarstående stammar.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79435 Ett block som snabbt kan placeras på vajern för att dra åt sidan är det bästa då man kört en tung stock mot ett hinder.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Elias  
#79459 Kan säga att ett vajerblock är bra att ha med sig, dock inte i huggarbältet. Användes senast i söndags då man fällt fast en tall mot en annan.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

axwell  
#79467
Elias skrev:Kan säga att ett vajerblock är bra att ha med sig, dock inte i huggarbältet. Användes senast i söndags då man fällt fast en tall mot en annan.



Tur att det inte var två klykiga björkar, då brukar fällriktaren komma fram för att trycka åt sidan/uppåt eller anv. vinschfunktionen i den. Det är ju inte alltid traktorn kan ställas i lämplig position även om brytblock används.

Proffshuggare brukar titta nedvärderande på vändhaken och mena att den mest är i vägen. Tycker själv att fördelarna är så många att jag aldrig funderat på att ta bort den.

Finns det fler proffs här som brukar ta bort vändhaken???

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79521 Nix... men det kanske innebär att jag inte är proffs... :shock:

Martin

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Torparn79  
#79616 bältet med kilhållare..
bälte 1.JPG


gallringskrok med "brytjärn" och kvist/bleckyxa..
20100127321.jpg


brytjärnet är vässat på ena sidan för att man ska kunna kvista av såna kvistar som man missat på undersidan..
20100127322.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79687 Det såg lite smart ut, för visst har man försökt att slå av både en och två kvistar med saxen eller kroken. Och ibland slår man så både sax, hand och arm håller på att gå åt pipan.

Martin

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#79707 Brytjärns krok köpte jag en när jag var till Wetterlings fabrik i höstas. har dock inte provat den men det var inte nån dum ide att slipa till den lite :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#79715 Här kommer ett par bilder på mina bälten och en jämförelse bild på Hva krok och Vimek krok !!

Bälten.jpg


Krokar.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79846
Elias skrev:Kan säga att ett vajerblock är bra att ha med sig, dock inte i huggarbältet. Användes senast i söndags då man fällt fast en tall mot en annan.


Nå, jag bär faktiskt blocket med mej eftersom jag har fjärrstyrd vinsch och då ids man inte hämta blocket om det behövs. Det är förstås ett litet block och jag har det bara då jag samlar ihop. Fast ibland behöver man brytblock också då man fäller. Det är inte så trevligt att ha traktorn i fällriktningen.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79847
Ekhagas trädfällning skrev:Det såg lite smart ut, för visst har man försökt att slå av både en och två kvistar med saxen eller kroken. Och ibland slår man så både sax, hand och arm håller på att gå åt pipan.

Martin



He-he, det känns igen ...

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

axwell  
#79853
Nisse Husberg skrev: Ekhagas trädfällning skrev:Det såg lite smart ut, för visst har man försökt att slå av både en och två kvistar med saxen eller kroken. Och ibland slår man så både sax, hand och arm håller på att gå åt pipan.

Martin




He-he, det känns igen


Med timmersax går det väl skapligt, med massasax slår spetsarna ihop så att slöheten infinner sig, fila om...igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).