Arbetskläder för skogen

Smidiga sågskyddshandskar

6 inlägg 4497 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smidiga sågskyddshandskar

rejser  
#796073 Gillar att vara skyddad, men avskyr dåligt sittande handskar. När jag röjer kör jag med montage-handskar, likväl när jag jobbar på gården i övrigt.
Men när man sågar så har jag haft Husqvarna Technical, någon Stihl osv. Men dom sitter ju som gamla svinhudshandskar. (vilka är bra när man drar i taggbuskar)

Lite fluff kan väl vara bra i huggarhandskar men måste väl finnas något smidigt med sågskydd?
DYNAMIC Protect MS med sågskydd?
Ska man nöja sig med Class 0 för att tänka något är bättre än inget och kolla på arborist-handskar typ :
https://arbortec.com/collections/gloves (det finns några att välja på), Arbortec AT1550 kanske

Echo ska tydligen ha en smidig class 1-handske

Några tips/erfarenheter?

(rotade lite i handskar-trådarna men kände att dom inte riktigt passade.....)



   TS
Avatar Fallback

Re: Smidiga sågskyddshandskar

tallen100  
#796118 Varför inte ett par helt vanliga handskar som sitter bra på handen och som du trivs i.
För tex abborister som håller sågen I en hand och håller i grenen med den andra så är det väl bra med sågskydd på ovansidan handsken.
Men till vanlig motorsågning begriper jag inte vad det ska tjäna till, är nog i så fall enklare/större risk att såga sej i skinkan än i handen 😉

Användarvisningsbild

Re: Smidiga sågskyddshandskar

anersimyra  
#796160
tallen100 skrev:Varför inte ett par helt vanliga handskar som sitter bra på handen och som du trivs i.
För tex abborister som håller sågen I en hand och håller i grenen med den andra så är det väl bra med sågskydd på ovansidan handsken.
Men till vanlig motorsågning begriper jag inte vad det ska tjäna till, är nog i så fall enklare/större risk att såga sej i skinkan än i handen 😉

😳 tänkte inte på det!! Var hittar man månne dessa skinkskydd..🤔 ..angående handskar så har jula en handske som de kallar montagehanske a 129:- kronor inkl moms. Handsken har kardborrelås i handleden. Handsken var tidigare röd men är numera svart och modellen har jag använt i många år vid det här laget. Jag köpte för övrigt en handske av en modell med gasfinger lik de gamla hederliga huggarhandskarna men missade att de var försedda med sågskydd. Dessa skyddshandskar försökte jag inte ens använda då funktionen med sågskyddet föreföll som lika obegriplig som ett skinkskydd på huggarbrallor..🤣🤣

Användarvisningsbild

Re: Smidiga sågskyddshandskar

rejser  
#796166 Jula-handsken kör jag till det mesta, riktigt bra, men håller lite halvbra kan jag tycka, men sitter skönt.
Har haft en kedja som gått av som slog över handen rejält, efter det vill jag fortsätta med skydd :)

Så det är ju på ovansidan som jag vill ha lite mer skydd som klarar ett rapp som drar. Blev ju fortfarande blått som katten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Smidiga sågskyddshandskar

uffejohan  
#796211 Har i många år haft Oregons handskar och tycker att de är överlägsna bl.a. Husqvarnas, dessutom väsentligt lägre pris. Jag har köpt på Amazon för drygt 200 kr/par men såg nu att ”Bamsesågen” säljer dem för 250 kr. De sitter skönt, du har ditt skydd på vänsterhanden och de håller otroligt länge. Torkar blöta handskar i torkskåpet tillsammans med kläderna, de blir lite hårda men mjuknar med lite kedjeolja på nävarna.

Användarvisningsbild

Re: Smidiga sågskyddshandskar

Oddski  
#796726 Pfanner StretchFlex Kepro har litt kevlarforsterkning, men ikke fullt sagvern. Gode å jobbe med, men jeg foretrekker mykere hansker som Pfanner strechflex fine grip eller ice grip når jeg bruker sag😀.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).