Skogsekonomi

Deklaration ny skogsägare

76 inlägg 24715 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Deklaration ny skogsägare

SkogsBasse  
#796634 Jag är ny skogsägare och jag var säker på att jag läst att de första 5 åren så behövde man inte ha enskild firma för momsen, nu hittar jag inget om detta....
Någon som vet om man kan göra en "förenklad" deklaration utan enskild firma och få tillbaka moms på sina inköp?

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Deklaration ny skogsägare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796639 Nej, det kan man inte. Du måste egentligen momsregistera dig så fort som möjligt, och deklarera på NE-blanketten. Det kan gå att få tillbaka moms på inköp innan du startade din verksamhet, men det är en bedlmningsfråga.

Avatar Fallback

Re: Deklaration ny skogsägare

hfab  
#796642 Jag har några gånger sett att det råder vissa begrepps förvirringar kring detta ibland.
Du måste vara moms registrerad för att göra moms avdrag, och räknas då som företagare.
Du behöver däremot inte skaffa F-skatt för att äga en fastighet.

Avatar Fallback

Re: Deklaration ny skogsägare

jannee  
#796645 Säljer du råvaror (skogsprodukter) utan att vara momsregistrerad äger du ej heller rätt att erhålla någon moms från köparen.
M.a.o. momsregistrera dig omgående och som ny skogsägare kan du i början kanske ha mer utgifter än inkomster vilket innebär att du kan FÅ TILLBAKA momspengar.
Inget ovanligt att man går med förlust de första åren och denna förlust kan du spara eller kvitta mot vanlig förvärvsinkomst.

Avatar Fallback

Re: Deklaration ny skogsägare

Sörlänningen  
#796651
parhal skrev:I november förra året köpte jag mitt första skogskifte och nu funderar jag på deklarationen. Jag kollade med LRF och de skulle 5000 + Moms, det känns lite väl mycket då jag inte varken haft utgifter (lite ränta bara) eller inkomster på fastigheten. Vad tycker ni, ska jag försöka sätta mig in i deklarationen eller bita i det sura och betala? Nån som har tips på en billigare redovisningsfirma runt Östersund? :)


Det är en svår fråga. Jag skulle ha tyckt det vore jättesvårt att göra redovisningen själv första året. Jag har alltid betalat Ludvig & Co. För mig tar de runt 12k, vilket onekligen känns dyrt.

När man väl har ett eller två års redovisningar tror jag att det skulle vara möjligt att göra det själv. Jag tror att jag skulle kunna fixa det nu, men det vore psykologiskt jobbigt att inte kunna fråga någon man betalar för att ge rätt svar. Därför har jag fortsatt att betala Ludvig.

Avatar Fallback

Re: Deklaration ny skogsägare

Sörlänningen  
#796652
Sörlänningen skrev:
parhal skrev:I november förra året köpte jag mitt första skogskifte och nu funderar jag på deklarationen. Jag kollade med LRF och de skulle 5000 + Moms, det känns lite väl mycket då jag inte varken haft utgifter (lite ränta bara) eller inkomster på fastigheten. Vad tycker ni, ska jag försöka sätta mig in i deklarationen eller bita i det sura och betala? Nån som har tips på en billigare redovisningsfirma runt Östersund? :)


Det är en svår fråga. Jag skulle ha tyckt det vore jättesvårt att göra redovisningen själv första året. Jag har alltid betalat Ludvig & Co. För mig tar de runt 12k, vilket onekligen känns dyrt.

När man väl har ett eller två års redovisningar tror jag att det skulle vara möjligt att göra det själv. Jag tror att jag skulle kunna fixa det nu, men det vore psykologiskt jobbigt att inte kunna fråga någon man betalar för att ge rätt svar. Därför har jag fortsatt att betala Ludvig.


Måste säga att det är väldigt låga priser denna tråd. Jag gör alltså min bokföring själv och betalar bara för deklaration. Och det kostar alltså runt 12 000 SEK. Kan inte se någon annan här som betalar lika mycket. Är jag dragen vid näsan?

Användarvisningsbild

Re: Deklaration ny skogsägare

Grålle52  
#796654 Betalar ca 4,5-5k för deklaration och bokslut. 12 låter sjukt dyrt

Användarvisningsbild

Re: Deklaration ny skogsägare

Elis76  
#796656 Jag skulle satsa de 12' som Ludvig tar för att göra bokföring, redovisning och deklaration på en bokförings-/deklarationskurs. Det är väl investerade sekiner

Jag gick själv kurser på dåvarande LRF Konsults Revisionsbyrå på Kungsholmen här i Stockholm för många år sedan då de nya reglerna för förenklad bokföring infördes.

Därefter har jag gått bokförings-/skattekurser på Skatteverket. Även Norra skog har årliga kurser för sina medlemmar.

Jag förstår att det känns skönt att lämna bort bokföringen/deklarationen, men det är inte oövervinnerligt svårt att göra det själv. Utgår man från fjolårets deklaration så inser man lätt hur det hänger ihop.

Användarvisningsbild

Re: Deklaration ny skogsägare

Torbjörn Johnsen  
#796659
SkogsBasse skrev:Jag är ny skogsägare och jag var säker på att jag läst att de första 5 åren så behövde man inte ha enskild firma för momsen, nu hittar jag inget om detta....
Någon som vet om man kan göra en "förenklad" deklaration utan enskild firma och få tillbaka moms på sina inköp?


Som tidigare skrivits så måste du vara momsregistrerad från dag 1 i skogsägandet. I alla fall för att kunna köpa/sälja i näringsverksamheten. En sak som har femårsgräns är det som Jannee tar upp. Att man som nystartad i enskild firma kan kvitta ett eventuellt underskott mot inkomst från anställning/tjänst. De första fem åren.

Avatar Fallback

Re: Deklaration ny skogsägare

jannee  
#796662 Frugan och jag samäger skogsfastigheten medans frugan bara är självägande till hyresfastigheten,
Våra deklarationer gick tillsammans till 8 tkr + moms.

Avatar Fallback

Re: Deklaration ny skogsägare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796663 Jag tror jag betalar ~7 kkr ink moms, då gör jag all bokföring själv, och en del bokslutstransaktioner. De räknar på (den lilla)avskrivningen), kollar så det ser rätt ut och fixar bokslut med noter och inventareieförteckningar etc. samt skickar in deklarationen elektroniskt. Och diskuterar vi en 30 min varje år om ev. nya skatteregler och om jag har några övriga funderingar.

12 kkr låter dyrt.

Visste ni att deklaration inte är (helt) avdragsgillt i näringsverksamheten? Det räknas som privat utgift. Bokslut är det däremot...

"Du får dra av utgifter för att anlita hjälp med företagets bokföring, årsbokslut samt moms- och arbetsgivardeklaration. Du får däremot inte avdrag för hjälp med att upprätta din inkomstdeklaration eller att driva skatteprocesser som rör svensk inkomstskatt."

https://skatteverket.se/foretag/skatter ... tionshjalp

Användarvisningsbild

Re: Deklaration ny skogsägare

Camaro1969  
#796669 Blir ju ofta dyrare om man själv gjort bokföringen halvtaskigt än att leja bort alltihopa🙂

Avatar Fallback

Re: Deklaration ny skogsägare

Sörlänningen  
#803555
Elis76 skrev:Jag skulle satsa de 12' som Ludvig tar för att göra bokföring, redovisning och deklaration på en bokförings-/deklarationskurs. Det är väl investerade sekiner

Jag gick själv kurser på dåvarande LRF Konsults Revisionsbyrå på Kungsholmen här i Stockholm för många år sedan då de nya reglerna för förenklad bokföring infördes.

Därefter har jag gått bokförings-/skattekurser på Skatteverket. Även Norra skog har årliga kurser för sina medlemmar.

Jag förstår att det känns skönt att lämna bort bokföringen/deklarationen, men det är inte oövervinnerligt svårt att göra det själv. Utgår man från fjolårets deklaration så inser man lätt hur det hänger ihop.


Du skrev det här som ett svar på min kommentar om att jag betalade Ludvig 12 tusen om året. Men det är ju knappast som att de sköter min bokföring för ynka 12000. Skulle de hjälpa mig med bokföringen skulle det säkert kost mångdubbelt. 12k är för deklaration en gång om året. Bokföringen sköter jag själv.
Jag funderar på att ta hand om deklarationen själv, men jag vet att det skulle krävas en hel del jobb från min sida. Samtidigt gjorde Ludvig väldigt grova fel i min deklaration för 2021. Skatteverket (!) hittade det och sade till. Så tack vare skatteverkets larm slapp jag betala 60 000 onödig skatt. Men all fel gick inte att rätta till i efterhand, utan det blev ändå onödigt mycket skatt det året. Det är verkligen irriterande.

Du har en god poäng i att hjälper mycket att ha ett par årgångar. Det är ju så jag bokför nu. Jag läste på väldigt mycket första året. Nu har jag delar av den bokföringen som facit.

Camaro1969 skrev:Blir ju ofta dyrare om man själv gjort bokföringen halvtaskigt än att leja bort alltihopa🙂


Problemet är ju när man betalar 12 tusen för att de skall deklarera helt fel så att man förlorar över 100k i onödig skatt. (SV räddade i och för sig mer än hälften).

Avatar Fallback

Re: Deklaration ny skogsägare

alias  
#803561
Sörlänningen skrev:
Elis76 skrev:Jag skulle satsa de 12' som Ludvig tar för att göra bokföring, redovisning och deklaration på en bokförings-/deklarationskurs. Det är väl investerade sekiner

Jag gick själv kurser på dåvarande LRF Konsults Revisionsbyrå på Kungsholmen här i Stockholm för många år sedan då de nya reglerna för förenklad bokföring infördes.

Därefter har jag gått bokförings-/skattekurser på Skatteverket. Även Norra skog har årliga kurser för sina medlemmar.

Jag förstår att det känns skönt att lämna bort bokföringen/deklarationen, men det är inte oövervinnerligt svårt att göra det själv. Utgår man från fjolårets deklaration så inser man lätt hur det hänger ihop.


Du skrev det här som ett svar på min kommentar om att jag betalade Ludvig 12 tusen om året. Men det är ju knappast som att de sköter min bokföring för ynka 12000. Skulle de hjälpa mig med bokföringen skulle det säkert kost mångdubbelt. 12k är för deklaration en gång om året. Bokföringen sköter jag själv.
Jag funderar på att ta hand om deklarationen själv, men jag vet att det skulle krävas en hel del jobb från min sida. Samtidigt gjorde Ludvig väldigt grova fel i min deklaration för 2021. Skatteverket (!) hittade det och sade till. Så tack vare skatteverkets larm slapp jag betala 60 000 onödig skatt. Men all fel gick inte att rätta till i efterhand, utan det blev ändå onödigt mycket skatt det året. Det är verkligen irriterande.

Du har en god poäng i att hjälper mycket att ha ett par årgångar. Det är ju så jag bokför nu. Jag läste på väldigt mycket första året. Nu har jag delar av den bokföringen som facit.

Camaro1969 skrev:Blir ju ofta dyrare om man själv gjort bokföringen halvtaskigt än att leja bort alltihopa🙂


Problemet är ju när man betalar 12 tusen för att de skall deklarera helt fel så att man förlorar över 100k i onödig skatt. (SV räddade i och för sig mer än hälften).


Är det 12 000 kr inkl. eller exkl. moms?

Hur många verifikationer har du per år i bokföringen?

Har du något som gör bokslut och deklaration svårare än "normalfallet" (t.ex. delägande i fåmansaktiebolag med 3:12-regler)?

Jag är väldigt nyfiken på vilka fel/missar som Ludvig & CO hade gjort?

Det är ju en stor organisation, och kompetens är ju alltid individbunden.

Camaro har helt klart en poäng gällande problematiken när någon okunnig/ointresserad har "försökt" bokföra själv med blandad framgång. Redovisningskonsulten kan tvingas lägga (nästan lika mycket) tid på granskning och felrättning som det hade tagit denne att bokföra kronologiskt sorterade kvitton från grunden, för att kunna garantera kvaliteten på bokslutet och deklarationen - samtidigt blir kunden irriterad över att redovisningskonsulten gör om (och tar betalt för) samma arbetsmoment som kunden själv utfört, i förhoppning om att spara pengar.
Därmed inte sagt att så skulle vara fallet här per automatik.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Deklaration ny skogsägare

Camaro1969  
#803565
Sörlänningen skrev:
Elis76 skrev:Jag skulle satsa de 12' som Ludvig tar för att göra bokföring, redovisning och deklaration på en bokförings-/deklarationskurs. Det är väl investerade sekiner

Jag gick själv kurser på dåvarande LRF Konsults Revisionsbyrå på Kungsholmen här i Stockholm för många år sedan då de nya reglerna för förenklad bokföring infördes.

Därefter har jag gått bokförings-/skattekurser på Skatteverket. Även Norra skog har årliga kurser för sina medlemmar.

Jag förstår att det känns skönt att lämna bort bokföringen/deklarationen, men det är inte oövervinnerligt svårt att göra det själv. Utgår man från fjolårets deklaration så inser man lätt hur det hänger ihop.


Du skrev det här som ett svar på min kommentar om att jag betalade Ludvig 12 tusen om året. Men det är ju knappast som att de sköter min bokföring för ynka 12000. Skulle de hjälpa mig med bokföringen skulle det säkert kost mångdubbelt. 12k är för deklaration en gång om året. Bokföringen sköter jag själv.
Jag funderar på att ta hand om deklarationen själv, men jag vet att det skulle krävas en hel del jobb från min sida. Samtidigt gjorde Ludvig väldigt grova fel i min deklaration för 2021. Skatteverket (!) hittade det och sade till. Så tack vare skatteverkets larm slapp jag betala 60 000 onödig skatt. Men all fel gick inte att rätta till i efterhand, utan det blev ändå onödigt mycket skatt det året. Det är verkligen irriterande.

Du har en god poäng i att hjälper mycket att ha ett par årgångar. Det är ju så jag bokför nu. Jag läste på väldigt mycket första året. Nu har jag delar av den bokföringen som facit.

Camaro1969 skrev:Blir ju ofta dyrare om man själv gjort bokföringen halvtaskigt än att leja bort alltihopa🙂


Problemet är ju när man betalar 12 tusen för att de skall deklarera helt fel så att man förlorar över 100k i onödig skatt. (SV räddade i och för sig mer än hälften).



vad gjordes för fel ?

och vilka fel gick inte rätta till?

det är viktigare med personen än företagsnamnet, dock har ju de stora fördelen att det alltid finns backup vid tex sjukdom,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).