Virkesmätning och Matrisfub

Virkesmätning Biometria

38 inlägg 6873 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Vnorrland  
#796636
Tralsmo skrev:Har man angett en välta inom ett visst sortiment så är de ju därifrån det bedöms.

Menar ni att det skulle bedömas på nåt annat vis?

Såvitt ja har erfarenhet så har ja inte märkt att nån betalar mer för nått än va dom är tvungna till.

Man får betalt utefter va man angett.
Skulle de va sämre så blir de avdrag.
Skulle de va bättre så så blir de ju som avtalat, inte ett öre mer.

Det som kan vara problemet är att träden bedöms fel i avverkning, fel i sorteringen eller vid transport från rot till industri, entreprenören har krav på sig att inte överstiga en felsorteringsandel för att slippa repressalier. Det finns en studie, "Titt i trave" där det visar sig att det felsorterades 3,6 % sågtimmer som blev till massaved, är det okej, eller ska man kunna ställa krav på en oberoende part som Biometria att klara av att hitta och justera sådana problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796638 Det är billigare att man sorterar innan man lägger det i vältan och kör det till fel ställe.

Du ser ju inte heller hela stocken när det ligger i vältan, kan ju vara ett kvalitetsfel på den sidan du inte ser som gör att det blir massaved. Alternativet är att köra stockmätning på ALLT, förstås.

Det är därför de har specialsortimenten är lägre betalt och/eller begränsat i volym.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Tralsmo  
#796661 Vnorrland skrev:

Det som kan vara problemet är att träden bedöms fel i avverkning, fel i sorteringen eller vid transport från rot till industri, entreprenören har krav på sig att inte överstiga en felsorteringsandel för att slippa repressalier. Det finns en studie, "Titt i trave" där det visar sig att det felsorterades 3,6 % sågtimmer som blev till massaved, är det okej, eller ska man kunna ställa krav på en oberoende part som Biometria att klara av att hitta och justera sådana problem.[/quote]


Jodå ja känner till de.

Det händer ochså att det hamnar massa i timmret.

Hursomhelst det där kommer alldrig att bli hundra rätt.
Om 3,6 procent är rimligt vet ja inte men ja hantera ju en del kubik varje dag å nog sveper de förbi nåt som skulle kunnat apteras till timmer ibland.

Men direktivet är att finns det minsta tveksamhet om vrak så skall de apteras till massa.
En stock åker ju rätt fort genom aggregatet.
Kubb är de sortiment som blir mest vrak.
Den korta kubben får man ju inte slänga i massan längre.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Tralsmo  
#796665 Förresten,,
Det slår mig att genom åren har ja lärt mig att är de för lite vrak så ligger de för mycke timmer i massan.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Vnorrland  
#796670 I studien "Titt i trave" var det på en mätplats i snitt 7,2% med fel sorterat sågtimmer i massaveden, det kan ju inte vara bra, eller rätt på någotvis mot skogsägaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796672 Den här studien?

https://stud.epsilon.slu.se/8984/1/bred ... 160418.pdf

Jag är osäker på vad du vill Biometria skall göra åt det?

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Tralsmo  
#796673
Vnorrland skrev:I studien "Titt i trave" var det på en mätplats i snitt 7,2% med fel sorterat sågtimmer i massaveden, det kan ju inte vara bra, eller rätt på någotvis mot skogsägaren.


Det är inte bra alls.
De får man nog lägga på entreprenörerna.

MEN entreprenörerna måste ju ha vettig ersättning för de dom gör.
Me dom ersättningar som råder å de antal entreprenörer som finns så har bolagen inte möjlighet att vraka å välja bland duktiga entreprenörer.
Dom får välja dom som finns å dom är ju allafall fortfarande billiga.

Användarvisningsbild

Re: Virkesmätning Biometria

Sjögården  
#796687 Efter att haft förmånen att vara med när produktionsledaren och apteringsexperter rullat stock och granskat massavedtravar vet jag att åtminstone Södra gör vad man kan att få ner felsorterat virke till väldigt små tal.
Vi som säljer leveransvirke är nog för försiktiga och stoppar mycket godkänt timmer i massaveden.
Är man väldigt rädd för vrak kommer mycket timmer i massaveden.Tyvärr är priset på vrak oförskämt lågt på timmer, 150 kr per fub, vilket är halva priset jämfört med energived.
Blir lite dyrt att chansa…😉

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

jannee  
#796691 Säljer till ett privat sågverk, i kontraktet (avverkningsuppdrag) har jag inskrivet en ersättning på 550 kr/fub för eventuellt vrak.
Kan själv inte utreda hur sorteringen går till om det är något timmer som går som massaved eller kubb som apteras som massaved.
Om man skulle börja syna och ifrågasätta tror jag man bara skulle skapa en irritation - ovänskap. Bättre att till fullo lita på proffsen och sedan bara blunda, på så vi sover man gott. :-bd

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Tralsmo  
#796702 Dom flesta gör så gott dom kan.
Ibland räcker de å ibland inte.

Både Janne å sjögården har faktiskt rätt.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Vnorrland  
#796708
Mangan skrev:Den här studien?

https://stud.epsilon.slu.se/8984/1/bred ... 160418.pdf

Jag är osäker på vad du vill Biometria skall göra åt det?

Precis den studien. Jag har klippt ur från Biometria och deras , om oss " Vår uppgift är att skapa trygghet på virkesmarknaden genom att opartiskt mäta och redovisa skogsprodukter i affärerna mellan skog och industri."Jag har ingen lösning på problemet och vet inte om Biometria kan lösa det mer än att redovisa de som mätas in fel.
Jag tro alla förstår hur mycket energi och pengar som skogsägare plöjer ned för att få fram sågtimmer, det kanske skulle vara mer än 20% av skogsägarna som faktiskt skulle göra svarta siffror med rätt hantering i alla led. 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796715 När jag hugger timmer, så kan jag stå i 15 minuter utan att kunna avgöra om stocken är tillräckligt rak eller ej. Oftast chansar jag och lägger i timret, men en entreprenör som sitter i en skördare lägger det nog hellre som massaved om han/hon är osäker. vrakprocent i timret skall ju också hållas nere.

I snitt i den undersökningen var det runt 3,5% fel på volym. Om man tänker sig att timmerstockar är större än massavedsbitar, så är det kanske 1-2 bitar på 100.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

jannee  
#796722 Hör väl inte hemma här men.....
När jag körde lastbil träffade man då och då på någon besserwisser.
Där borta kan du vända !
Ibland var det då så trångt att man på sin höjd kunde vända med bilen, med släp en orimlighet.
Men även motsatta situationen, fick direktiv av mottagaren att det ENDAST var framkomligt med singelbil, släp bara inte att tänka på.
Kunde istället vara så gott om utrymme att inte ens omtag behövdes.
Med ovanstående vill jag få fram.
Man ska LITA på proffsen, de hinner läsa av trädet fortare än vad du hinner läsa av din liggande del (stocken) av stammen.
Samma när det gäller avsmalningen, man måste klava om man ska vara säker på att inte aptera bort sig.
Kom tidigt på mig själv att jag fick min avverkning i princip gratis om jag lejde in proffs.
Bättre apterat, där sparade jag in "några" kronor + den tid jag skulle lagt ned på skogsarbete kunde jag i stället förvärvsarbeta och där tjänade jag in resten av avverkningskostnaden.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796731 Ha för all del inte övertro på maskinapteringen. Det ska framförallt gå fort. Datorn har koll på avsmalningen men ingenting annat. Man får vara observant på röta och framförallt krökar när man skotar. Accepterad vraknivå är 2% på normaltimmer och 3% på klentimmer. Det är så pass hårda krav att del sågbart kan hamna i massavedsvältan. I vart fall med dagens massapris. När massapriset var som djupast så kunde man gott chansa och lägga gränsfallen i timmer. Om två av tre klarade sig så gick det ändå plus.

Användarvisningsbild

Re: Virkesmätning Biometria

svampbob  
#796764 Är det någon som får mätsedlarna digitalt från Biometria?
Jag tycker det är värdelöst med papper i posten. Jag skulle helst vilja ha det både i pdf och Excel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).